Jak powinien wyglądać e-mail po angielsku? Elementy składowe wiadomości tekstowej
Jak napisać maila po angielsku? Pisanie wiadomości tekstowej po polsku z pewnością nie jest dla Ciebie problemem, ale co zrobić, gdy zachodzi potrzeba napisania jej w języku obcym? Jak powinien wyglądać e-mail po angielsku? Czy zasady pisania maili różnią się od tych stosowanych w odniesieniu do naszego języka? Pytań i wątpliwości jest wiele, bo przecież każdy z nas chciałby napisać maila poprawnie i uniknąć wpadek językowych. Użycie konkretnych zwrotów w wiadomości e-mail po angielsku zależy od stopnia jej formalności. Inaczej będziemy zwracać się do przyjaciela, którego znamy już jakiś czas, innych wyrażeń użyjemy natomiast w wiadomości do osoby, której nie znamy osobiście bądź piszemy do niej na drodze służbowej. Niezależnie od tego, każda wiadomość e-mail powinna mieć podobny schemat i składać się z następujących elementów:
REKLAMA
przywitanie
krótkie zdanie wstępne wskazujące na powód, dla którego piszemy wiadomość e-mail
rozwinięcie głównego wątku
zdanie podsumowujące
pozdrowienia i podpis.
Jak zacząć maila po angielsku w sytuacji, gdy piszemy wiadomość prywatną?
Twoja wiadomość ma charakter prywatny i zastanawiasz się, jak zacząć maila po angielsku do zagranicznego przyjaciela? W takim przypadku wskazane jest używanie "luźnych" sformułowań o nieoficjalnym charakterze. Gdy piszesz maila prywatnego do znajomej osoby, na wstępie możesz po prostu przywitać się przy użyciu słów "Hi" lub "Hello". Możesz również skorzystać ze sformułowania "Dear (i tu wpisać imię znajomej osoby)". Zasady te nie mają zastosowania do maili formalnych. Dla nich zarezerwowane są wyrażenia o bardziej oficjalnym brzmieniu.
Jak zacząć formalnego maila po angielsku?
Jak zacząć formalnego maila po angielsku? o ile stoisz przed koniecznością napisania wiadomości służbowej/formalnej do zagranicznego współpracownika, urzędu lub instytucji, musisz znać sformułowania adekwatne dla tego typu wiadomości. Na przywitanie można użyć wyrażenia Dear Sir/Dear Madam (w sytuacji, gdy np. piszemy e-mail do urzędu i nie wiemy, jakiej płci jest odbiorca wiadomości, możemy użyć sformułowania Dear Sir or Madam). Zwroty grzecznościowe używane w języku angielskim określają stan cywilny osoby, do której piszemy. Zgodnie z tymi zasadami, możemy użyć następujących zwrotów bezpośrednich:
Dear Mr. (możemy podać nazwisko) - w przypadku, kiedy odbiorcą wiadomości jest mężczyzna (niezależnie od tego, jaki jest jego stan cywilny)
Dear Mrs. - w przypadku, gdy odbiorcą jest zamężna kobieta
Dear Miss - w sytuacji, gdy odbiorcą jest niezamężna kobieta
Dear Ms. - w sytuacji, gdy nie wiemy, czy kobieta, która jest odbiorcą wiadomości, jest zamężna czy nie.
Zobacz wideo
Czy sztuczna inteligencja jest w stanie poradzić sobie z maturą?
Jak napisać e-mail po angielsku? Popularne zwroty używane w treści prywatnej wiadomości
Jak napisać e-mail po angielsku i jakich wyrażeń można użyć w treści wiadomości? W sytuacji, gdy piszemy do przyjaciela zza granicy, możemy użyć jednego z następujących zdań:
Thanks for your last e-mail - dzięki za Twojego ostatniego e-maila
How are you - jak się masz?
I'm sorry I haven't written for such a long time - przepraszam, iż tak długo nie pisałem
Jak się pisze e-mail po angielsku? Wyrażenia adekwatne dla formalnych wiadomości
Jak się pisze e-mail po angielsku w sytuacji formalnej? o ile piszesz oficjalnego maila, to możesz użyć następujących sformułowań:
I am writing with regards to… - piszę w związku z…
With reference to our last conversation… - w nawiązaniu do naszej ostatniej rozmowy
In reply to your message… - w odpowiedzi na Państwa/Pani/Pana wiadomość…
Po tych przykładowych wyrażeniach, których można użyć na początku maila, przechodzimy do opisania adekwatnej treści wiadomości.
Jak zakończyć maila po angielsku?
Jak zakończyć maila po angielsku w sposób formalny? W tym przypadku możesz użyć następujących zdań:
I look forward to hearing from you - czekam na Państwa/Pana/Pani odpowiedź
Please reply at your earliest convenience - proszę o jak najszybszą odpowiedź
Please contact me if you need any more information - proszę o kontakt, jeżeli potrzebują Państwo/Pan/Pani więcej informacji
W mailu prywatnym mogą to być wyrażenia:
Write back soon - odpisz wkrótce
See you soon - do zobaczenia wkrótce
Write back as quickly as you can - odpisz tak gwałtownie jak tylko możesz
Po krótkim zdaniu końcowym, powinno nastąpić pozdrowienie adresata wiadomości. W mailu służbowym możesz użyć jednego z następujących wyrażeń:
Respectfully yours - z wyrazami szacunku
Yours faithfully - z poważaniem (gdy w powitaniu użyliśmy nazwiska)
Yours sincerely - z poważaniem
W przypadku maili o charakterze prywatnym, formą pozdrowienia mogą być przykładowe wyrażenia:
Best regards - serdeczne pozdrowienia
All the best - wszystkiego dobrego
Lots of love - uściski
W jakim czasie napisać e-mail po angielsku?
W jakim czasie napisać e-mail po angielsku? Nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W zależności od kontekstu wypowiedzi mogą się w niej znaleźć jednakowo zdania nawiązujące do wydarzeń przeszłych, teraźniejszych, a także zaplanowanych na przyszłość. Wiadomość e-mail może być więc przeplatanką różnych czasów występujących w języku angielskim, a wszystko zależy od tego, co przekazujemy w wiadomości.
Zobacz też: Słówka na maturę rozszerzoną z angielskiego, które warto znać, aby zabłysnąć na egzaminie dojrzałości