22–23 października br. w formule hybrydowej odbyła się ogólnopolska konferencja „Prywatność i sztuczna inteligencja w edukacji”. Zorganizował ją Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Wydarzenie skierowano do nauczycieli i dyrektorów szkół. Jego celem było wsparcie kadry oświatowej w obszarze ochrony danych osobowych uczniów, cyfrowej higieny oraz odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii w edukacji.
Wraz z rozwojem technologii edukacyjnych i coraz szerszym zastosowaniem rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w edukacji szkoła staje przed nowym zestawem wyzwań:
- Jak rozmawiać z uczniami o prywatności i danych osobowych?
- Jak pracować nad tym, by korzystanie z internetu, aplikacji edukacyjnych i narzędzi cyfrowych odbywało się w sposób świadomy i bezpieczny?
- Jak wprowadzać AI tak, by wspierała edukację, a nie stawiała uczniów w obliczu dodatkowych zagrożeń?
W programie konferencji znalazły się m.in. wystąpienia ekspertów z zakresu edukacji, cyfrowej higieny, prawa i ochrony danych osobowych oraz praktyków – liderów programu „Twoje dane – Twoja sprawa”. Program ten inauguruje właśnie swoją XVI edycję. Jego celem jest wspieranie szkół w budowaniu świadomości uczniów w zakresie prawa do prywatności, bezpieczeństwa informacji i odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Konferencja była dla uczestników okazją do zdobycia konkretnych wskazówek do pracy z dziećmi i młodzieżą. Stała się przestrzenią wymiany doświadczeń nauczycieli z różnych szkół. Zastanawiano się nad tym, jak w praktyce integrować zagadnienia ochrony danych z codziennymi wyzwaniami edukacyjnymi.
Jednym z prelegentów konferencji był dr Adam Gogacz – ekspert projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji. W swoim wystąpieniu „Chroń dane, chroń siebie, chroń innych – jak rozmawiać z uczniami o ochronie danych” podjął temat ochrony danych, który nie powinien być traktowany wyłącznie jako zagadnienie techniczne czy prawnicze, ale jako obszar postawy i odpowiedzialności.
Dr Gogacz podkreślił, iż ochrona danych może i powinna być włączona w przebieg każdej lekcji – niezależnie od przedmiotu. Na lekcji języka polskiego można np. rozmawiać o odpowiedzialności za słowa i informacje. Na matematyce – o statystyce danych i etyce ich użycia. Na informatyce – o bezpieczeństwie cyfrowym, a na wychowaniu fizycznym – o równowadze między czasem offline i online. W ten sposób temat ochrony danych staje się częścią dobrych nawyków uczniów, a nie tylko kolejnym punktem programu.
Prelegent podjął także temat szacunku i empatii w rozmowach o danych osobowych. Podkreślił, iż to mówienie o drugiej osobie. Zwrócił uwagę na potrzebę świadomości uczniów, iż ich działania w sieci mają znaczenie, iż oni sami są częścią społeczności i ponoszą odpowiedzialność za siebie i innych.
Uczestnictwo w konferencji „Prywatność i sztuczna inteligencja w edukacji” pokazało, jak ważne jest, by szkoła funkcjonowała nie tylko jako miejsce przekazywania wiedzy, ale jako przestrzeń budowania kultury cyfrowej. Cywilizacji, w której uczniowie są nie tylko użytkownikami technologii, ale partnerami świadomymi swojej tożsamości, praw i obowiązków.















