11 marca w Zielonej Górze odbyło się seminarium metodyczno-naukowe dla kadr systemu oświaty z terenu województwa lubuskiego „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia”.
Seminarium otworzyli Minister Barbara Nowacka i Lubuski Kurator Mariusz Biniewski.
Następnie głos zabrał zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego dr Tomasz Gajderowicz, który omówił temat „Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?”. Dr Piotr Rycielski wygłosił wykład „Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej”.
Dwugodzinny panel dyskusyjny „Jak oceniać, by motywować uczniów do rozwoju?” moderowała Aleksandra Rodzewicz z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. Panelistami byli:
- Joanna Walczak, trenerka Akademii Dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji – ADORE, dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych w Lublińcu,
- Igor Bykowski, Wielkopolski Kurator Oświaty,
- Sylwia Czapla, dyrektor Wydziału Strategii, Analiz i Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratorium Oświaty,
- Jarosław Durszewicz, prezes Fundacji Szkoła bez ocen, ekspert prawa oświatowego, trener zwinnej zmiany,
- Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nasza panelistka Joanna Walczak mówiła o wartości oceniania kształtującego na podstawie badań profesora Johna Hattiego oraz wyników badań przeprowadzonych w swojej szkole. Przedstawiła, skąd wynikają trudności w stosowaniu oceniania kształtującego, a także realne działania w stosowaniu oceniania wspierającego rozwój uczniów w szkole, którą prowadzi. Położyła nacisk na rolę dyrektora polskiej szkoły we wprowadzaniu zmian w uczeniu się uczniów w szkole. Podkreślała także działania, które podejmuje ORE we wspieraniu dyrektorów szkół poprzez Akademię Dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji. Zwróciła również uwagę na propagowanie oceniania kształtującego przez Danutę Sterna, ekspertkę ORE prowadzącą kurs ORE „Mój zeszyt pomagający się uczyć”.



