Rekrutacja do szkół podstawowych 2023/2024 obejmuje 7-latki oraz 6-latki, które mają zaświadczenie o gotowości do podjęcia nauki w 1 klasie.
Terminy zapisów do 1 klasy szkoły podstawowej mogą różnić się w zależności od miejscowości.
Aby zapisać dziecko do szkoły w 2023 roku, należy wziąć udział w rekrutacji do 1 klasy – w wielu miastach odbywa się ona elektronicznie.
Rekrutacja do szkół podstawowych 2023/2024
Terminy rekrutacji do szkół podstawowych na rok szkolny 2023/2024 ustalają poszczególne samorządy (organy prowadzące szkoły podstawowe). Szkoły muszą do końca stycznia podać do informacji publicznej terminarz i kryteria rekrutacji, a sam nabór do 1 klasy szkoły podstawowej zaczyna się najczęściej w lutym lub marcu.
Przykładowe terminy rozpoczęcia rekrutacji do szkoły podstawowej w 2023 roku:
1 lutego – Płock
23 lutego – Bydgoszcz
27 lutego – Białystok, Lublin
1 marca – Kraków, Gdańsk
3 marca – Wrocław
6 marca – Szczecin
7 marca – Warszawa
20 marca – Katowice
30 marca – Poznań
W czerwcu 2023 roku szkoły, w których zostaną wolne miejsca w 1 klasach, przeprowadzą rekrutację uzupełniającą.
Nabór do szkoły podstawowej
Rekrutacja do szkoły podstawowej podlega rejonizacji. Oznacza to, iż do 1 klasy publicznej szkoły obwodowej (rejonowej) dziecko przyjmowane jest z urzędu, a szkoła, w której obrębie mieszka dziecko, ma obowiązek przyjąć go do 1 klasy. Rodzice po prostu składają wniosek o przyjęcie dziecka, a dyrektor nie może odmówić.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku składania wniosku o przyjęcie dziecka do szkoły poza rejonem. Rodzice mogą ubiegać się o zapisanie dziecka do szkoły spoza obwodu, jednak jego przyjęcie uwarunkowane jest dostępnością wolnych miejsc w klasach. jeżeli w danej klasie nie ma wolnych miejsc, szkoła nie musi przyjąć ucznia spoza obwodu.
Od tej decyzji można się odwołać. W ciągu 7 dni od daty ogłoszenia listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych rodzic może wystąpić do komisji rekrutacyjnej o uzasadnienie decyzji, a po otrzymaniu uzasadnienia ma kolejne 7 dni na złożenie odwołania.
Elektroniczna rekrutacja do 1 klasy szkoły podstawowej
Wiele miejscowości korzysta z elektronicznego systemu rekrutacji. Pozwala on zaznaczyć kilka szkół, do których chcemy posłać dziecko. Należy zarejestrować się w systemie, wypełnić i zarejestrować wniosek, po czym wydrukować i podpisany złożyć w szkole pierwszego wyboru. W niektórych miejscowościach wystarczy już podpis elektroniczny.
W internetowej rekrutacji system zapisuje do danej szkoły w pierwszej kolejności dzieci z rejonu, a następnie, w miarę dostępności wolnych miejsc, dzieci mieszkające poza obwodem danej placówki.
Rekrutacja do szkoły podstawowej: etapy
Proces naboru do 1 klas szkół podstawowych podzielony jest na cztery etapy:
Jak zapisać dziecko do 1 klasy szkoły podstawowej?
Aby zapisać dziecko do 1 klasy, rodzice lub opiekunowie prawni muszą zgłosić dziecko do rekrutacji do 1 klasy, a następnie złożyć wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły oraz wymagane w procecie rekrutacji dokumenty. Wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły składa się w sekretariacie wybranej placówki.
Rekrutacja do 1 klasy: wniosek i dokumenty
Zapisując dziecko do szkoły podstawowej, rodzic musi dostarczyć do sekretariatu:
wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły (dostępny w sekretariacie lub na stronie internetowej),
informację o gotowości szkolnej dziecka
(do wglądu) skrócony odpis aktu urodzenia, dowód tożsamości rodzica lub opiekuna prawnego
oświadczenie o miejscu zamieszkania dziecka lub potwierdzenie zameldowania.
Lista ta może się nieznacznie różnić w zależności od szkoły, dlatego najlepiej jest sprawdzać bezpośrednio w placówce lub na jej stronie internetowej. W przypadku elektronicznej rekrutacji, dokumenty dostarcza się najczęściej po tym, jak dziecko dostało się do szkoły.
Od jakiego wieku można zapisać dziecko do szkoły?
W Polsce obowiązek szkolny zaczyna się od 7 roku życia i trwa do skończenia 18 lat. Do szkoły podstawowej idą więc 7-latki, ale można też zapisać do 1 klasy 6-latka, jeżeli w poprzedzającym roku szkolnym odbył przygotowanie do nauki w szkole w przedszkolu lub w szkolnej zerówce oraz ma pozytywną opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, potwierdzającą jego gotowość do podjęcia nauki w szkole podstawowej.