Warto wiedzieć:
- W roku szkolnym 2024/2025 na lekcje religii uczęszczało 75,6% uczniów w polskich szkołach i przedszkolach.
- To o 12 punktów procentowych mniej niż pięć lat wcześniej.
- Najwyższy odsetek uczestnictwa utrzymuje się w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz szkołach specjalnych.
- Najniższy udział notują lekcje religii w liceach ogólnokształcących i w szkołach branżowych II stopnia.
- Trend spadkowy jest długofalowy: w roku szkolnym 2018/2019 religii uczyło się 88% uczniów, a w 1990 roku aż 95,8%.
Jaki procent uczniów chodzi dziś na religię?
Proces sekularyzacji w Polsce przez lata przebiegał powoli, jednak w trzeciej dekadzie XXI wieku wyraźnie przyspieszył. Jednym z najbardziej mierzalnych wskaźników tej zmiany jest właśnie uczestnictwo uczniów w lekcjach religii. Szkoła — dawniej bastion powszechnej katechezy — staje się dziś przestrzenią renegocjacji wartości i rosnącej różnorodności światopoglądowej.
Analiza danych ISKK z lat 2018–2025 pokazuje, iż nie mamy do czynienia z chwilowym wahnięciem, ale z trwałą zmianą strukturalną. Uczestnictwo w lekcjach religii coraz rzadziej jest normą społeczną, a coraz częściej świadomą decyzją — nierzadko decyzją o rezygnacji.
Odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii w Polsce systematycznie spadaopracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
W roku szkolnym 2024/2025 na religię uczęszczało średnio 75,6% uczniów. Choć wskaźnik ten w ujęciu ogólnokrajowym może sprawiać wrażenie relatywnie wysokiego, kluczowa dla zrozumienia procesów społecznych jest jego dynamika. Dla porównania:
-
w 2023/2024 było to 78,6%,
-
w 2022/2023 – 80,3%.
Oznacza to spadek o niemal 5 punktów procentowych w ciągu dwóch lat, co wskazuje na przyspieszający odpływ uczniów z katechezy.
| 2018/2019 | 88,0% |
| 2019/2020 | 87,6% |
| 2020/2021 | 85,7% |
| 2021/2022 | 82,4% |
| 2022/2023 | 80,3% |
| 2023/2024 | 78,6% |
| 2024/2025 | 75,6% |
W ciągu sześciu lat udział uczniów chodzących na religię spadł o 12,4 punktu procentowego.
Coraz mniej uczniów chodzi na religię. Odsetek spadł z 88% do 75,6% w ciągu 6 lat.opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych ISKK
Największe spadki w szkołach ponadpodstawowych
Dane szczegółowe pokazują, iż moment przełomowy przypada na wejście uczniów w wiek nastoletni. W szkołach ponadpodstawowych, gdzie młodzież zyskuje większą autonomię decyzyjną, rezygnacja z religii jest zdecydowanie częstsza.
-
W liceach ogólnokształcących udział uczniów na religii spadł do 48,1%, czyli aż o 9,4 punktu procentowego rok do roku.
-
W technikach wynosi 54,2% (spadek o 7,5 p.p.).
Procent uczniów chodzących na lekcje religii wg typu placówkiopracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
Procent uczniów w Polsce chodzących na lekcje religii wg typu placówki edukacyjnej na przestrzeni latopracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych ISKK
Oznacza to, iż religia w szkole utrzymuje się głównie na wcześniejszych etapach edukacji, a masowe rezygnacje zaczynają się wraz z wiekiem uczniów.
Gdzie w Polsce najwięcej uczniów chodzi na religię?
Analiza regionalna ujawnia wyraźne zróżnicowanie terytorialne. Najwyższy poziom uczestnictwa utrzymuje się w południowo-wschodniej Polsce oraz na obszarach bardziej tradycyjnych kulturowo.
-
Diecezja tarnowska: 96,1%
-
Diecezja przemyska: 95,8%
-
Diecezja pelplińska: 94,5%
Na przeciwległym biegunie znajdują się duże aglomeracje i diecezje zachodnie:
-
Diecezja warszawska: 52,3%
-
Diecezja szczecińsko-kamieńska: 59,1%
-
Diecezja wrocławska: 59,9%
Różnice te odzwierciedlają zarówno poziom urbanizacji, jak i lokalne wzorce kulturowe oraz religijne.
Odsetek uczniów chodzących na lekcje religii wg diecezjiopracowanie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
Reformy MEN a odpływ uczniów z religii
Wyraźne przyspieszenie spadków zbiegło się w czasie z reformami wprowadzonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które znacząco zmieniły pozycję religii w systemie szkolnym.
Od 1 września 2024 roku:
-
ocena z religii i etyki nie jest wliczana do średniej ocen,
-
nie wpływa na promocję ani na świadectwo z wyróżnieniem.
Dla wielu uczniów, zwłaszcza tych zorientowanych na wynik edukacyjny, religia przestała być łatwym sposobem na podbicie średniej, co natychmiast przełożyło się na spadek motywacji do uczestnictwa.
Od 1 września 2025 roku:
-
liczbę godzin religii ograniczono z dwóch do jednej tygodniowo,
-
zajęcia powinny odbywać się na pierwszej lub ostatniej lekcji.
Zmiany te, choć uzasadniane odciążeniem uczniów, w praktyce dodatkowo ułatwiają rezygnację z udziału w katechezie.
Co dalej? Prognoza na kolejne lata
Wszystko wskazuje na to, iż trend spadkowy będzie kontynuowany, zwłaszcza w szkołach średnich i dużych miastach. Uczestnictwo w lekcjach religii coraz wyraźniej przestaje być elementem domyślnego modelu edukacji, a staje się wyborem zależnym od światopoglądu, motywacji i kalkulacji pragmatycznych — i to wyborem podejmowanym coraz rzadziej.
Zmniejszająca się liczba księży wymusi całkowite przejęcie katechezy przez osoby świeckie, co zmieni charakter tych lekcji na bardziej „akademicki”, a mniej „formacyjny”.
Czy uda się ten trend zatrzymać lub odwrócić? Odpowiedź na to pytanie zależeć będzie zarówno od dalszych decyzji systemowych, jak i od tego, czy religia w szkole znajdzie nową formułę odpowiadającą oczekiwaniom młodego pokolenia.
Co o tym myślisz?
Zostaw reakcję i komentarz.











