Jaki procent uczniów w Polsce chodzi na religię?

ciekawestatystyki.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: Odsetek uczniów na lekcjach religii


Jeszcze dekadę temu lekcje religii były w polskich szkołach niemal oczywistością. Dziś coraz częściej stają się przedmiotem świadomego wyboru — zwłaszcza wśród młodzieży szkół średnich i mieszkańców dużych miast. Najnowsze dane Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego pokazują, jak gwałtownie maleje odsetek uczniów uczestniczących w katechezie, gdzie spadki są największe oraz jakie czynniki napędzają tę zmianę.

Warto wiedzieć:

  • W roku szkolnym 2024/2025 na lekcje religii uczęszczało 75,6% uczniów w polskich szkołach i przedszkolach.
  • To o 12 punktów procentowych mniej niż pięć lat wcześniej.
  • Najwyższy odsetek uczestnictwa utrzymuje się w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz szkołach specjalnych.
  • Najniższy udział notują lekcje religii w liceach ogólnokształcących i w szkołach branżowych II stopnia.
  • Trend spadkowy jest długofalowy: w roku szkolnym 2018/2019 religii uczyło się 88% uczniów, a w 1990 roku aż 95,8%.

Jaki procent uczniów chodzi dziś na religię?

Proces sekularyzacji w Polsce przez lata przebiegał powoli, jednak w trzeciej dekadzie XXI wieku wyraźnie przyspieszył. Jednym z najbardziej mierzalnych wskaźników tej zmiany jest właśnie uczestnictwo uczniów w lekcjach religii. Szkoła — dawniej bastion powszechnej katechezy — staje się dziś przestrzenią renegocjacji wartości i rosnącej różnorodności światopoglądowej.

Analiza danych ISKK z lat 2018–2025 pokazuje, iż nie mamy do czynienia z chwilowym wahnięciem, ale z trwałą zmianą strukturalną. Uczestnictwo w lekcjach religii coraz rzadziej jest normą społeczną, a coraz częściej świadomą decyzją — nierzadko decyzją o rezygnacji.

Odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii w Polsce systematycznie spada
opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego

W roku szkolnym 2024/2025 na religię uczęszczało średnio 75,6% uczniów. Choć wskaźnik ten w ujęciu ogólnokrajowym może sprawiać wrażenie relatywnie wysokiego, kluczowa dla zrozumienia procesów społecznych jest jego dynamika. Dla porównania:

  • w 2023/2024 było to 78,6%,

  • w 2022/2023 – 80,3%.

Oznacza to spadek o niemal 5 punktów procentowych w ciągu dwóch lat, co wskazuje na przyspieszający odpływ uczniów z katechezy.

Procentowy udział uczniów w lekcjach religii w kolejnych latach:
Rok szkolnyOdsetek uczniów chodzących na religię
2018/2019 88,0%
2019/2020 87,6%
2020/2021 85,7%
2021/2022 82,4%
2022/2023 80,3%
2023/2024 78,6%
2024/2025 75,6%

W ciągu sześciu lat udział uczniów chodzących na religię spadł o 12,4 punktu procentowego.

Coraz mniej uczniów chodzi na religię. Odsetek spadł z 88% do 75,6% w ciągu 6 lat.
opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych ISKK

Największe spadki w szkołach ponadpodstawowych

Dane szczegółowe pokazują, iż moment przełomowy przypada na wejście uczniów w wiek nastoletni. W szkołach ponadpodstawowych, gdzie młodzież zyskuje większą autonomię decyzyjną, rezygnacja z religii jest zdecydowanie częstsza.

  • W liceach ogólnokształcących udział uczniów na religii spadł do 48,1%, czyli aż o 9,4 punktu procentowego rok do roku.

  • W technikach wynosi 54,2% (spadek o 7,5 p.p.).

Procent uczniów chodzących na lekcje religii wg typu placówki
opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
Dla porównania, w przedszkolach spadek w latach 2019–2025 wyniósł zaledwie 2,9 p.p., podczas gdy w liceach w tym samym okresie aż 32,7 p.p. To zjawisko bywa określane jako „erozja od góry”: religia utrzymuje się w początkowych etapach edukacji, ale masowo znika na jej końcu.
Procent uczniów w Polsce chodzących na lekcje religii wg typu placówki edukacyjnej na przestrzeni lat
opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych ISKK

Oznacza to, iż religia w szkole utrzymuje się głównie na wcześniejszych etapach edukacji, a masowe rezygnacje zaczynają się wraz z wiekiem uczniów.

Gdzie w Polsce najwięcej uczniów chodzi na religię?

Analiza regionalna ujawnia wyraźne zróżnicowanie terytorialne. Najwyższy poziom uczestnictwa utrzymuje się w południowo-wschodniej Polsce oraz na obszarach bardziej tradycyjnych kulturowo.

  • Diecezja tarnowska: 96,1%

  • Diecezja przemyska: 95,8%

  • Diecezja pelplińska: 94,5%

Na przeciwległym biegunie znajdują się duże aglomeracje i diecezje zachodnie:

  • Diecezja warszawska: 52,3%

  • Diecezja szczecińsko-kamieńska: 59,1%

  • Diecezja wrocławska: 59,9%

Różnice te odzwierciedlają zarówno poziom urbanizacji, jak i lokalne wzorce kulturowe oraz religijne.

Odsetek uczniów chodzących na lekcje religii wg diecezji
opracowanie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego

Reformy MEN a odpływ uczniów z religii

Wyraźne przyspieszenie spadków zbiegło się w czasie z reformami wprowadzonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które znacząco zmieniły pozycję religii w systemie szkolnym.

Od 1 września 2024 roku:

  • ocena z religii i etyki nie jest wliczana do średniej ocen,

  • nie wpływa na promocję ani na świadectwo z wyróżnieniem.

Dla wielu uczniów, zwłaszcza tych zorientowanych na wynik edukacyjny, religia przestała być łatwym sposobem na podbicie średniej, co natychmiast przełożyło się na spadek motywacji do uczestnictwa.

Od 1 września 2025 roku:

  • liczbę godzin religii ograniczono z dwóch do jednej tygodniowo,

  • zajęcia powinny odbywać się na pierwszej lub ostatniej lekcji.

Zmiany te, choć uzasadniane odciążeniem uczniów, w praktyce dodatkowo ułatwiają rezygnację z udziału w katechezie.

Co dalej? Prognoza na kolejne lata

Wszystko wskazuje na to, iż trend spadkowy będzie kontynuowany, zwłaszcza w szkołach średnich i dużych miastach. Uczestnictwo w lekcjach religii coraz wyraźniej przestaje być elementem domyślnego modelu edukacji, a staje się wyborem zależnym od światopoglądu, motywacji i kalkulacji pragmatycznych — i to wyborem podejmowanym coraz rzadziej.

Zmniejszająca się liczba księży wymusi całkowite przejęcie katechezy przez osoby świeckie, co zmieni charakter tych lekcji na bardziej „akademicki”, a mniej „formacyjny”.

Czy uda się ten trend zatrzymać lub odwrócić? Odpowiedź na to pytanie zależeć będzie zarówno od dalszych decyzji systemowych, jak i od tego, czy religia w szkole znajdzie nową formułę odpowiadającą oczekiwaniom młodego pokolenia.

Co o tym myślisz?

Zostaw reakcję i komentarz.

Idź do oryginalnego materiału