Jakiego SUV-a dla rodziny wybrać? Przegląd rodzinnych modeli

mamadu.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Fot. materiały prasowe / Volvo


SUV-y cieszą się wśród kupujących niesłabnącym zainteresowaniem, ale... to da się dość łatwo wytłumaczyć. No bo tak: w SUV-ie wysoko się siedzi, zwykle wygodnie się do niego wsiada, widoczność przeważne jest co najmniej dobra, tak samo jak i poczucie bezpieczeństwa.


Co równie ważne, w SUV-ie łatwo instaluje się foteliki dziecięce, a praktyczne nadwozie w połączeniu ze zwiększonym prześwitem i – nierzadko – napędem na obie osie zapewniają wszechstronność i wygodę dla całej rodziny. A jaki model wybrać? Oto krótki przegląd popularnych, rodzinnych aut.

Gdy SUV-y zaczęły pojawiać się na naszych drogach mniej więcej 25 lat temu, to mało kto chyba przypuszczał, iż ludzkość w dużej mierze porzuci swoje sedany, kombi i hatchbacki właśnie na rzecz owych „miejskich” terenówek. Za to dziś wiemy już dobrze, iż SUV pod względem liczby zalet znacznie przebija większość tradycyjnych nadwozi, no i właśnie dlatego tak sprawnie rozpycha się na rynku. Zwiększony prześwit? Jest. Ułatwia walkę w miejskiej dżungli, ale sprawdzi się też podczas wypadów na łąkę i poza utwardzone szlaki.

Napęd na obie osie? Nie znajdziemy go co prawda w każdym SUV-ie każdej marki, ale wciąż wielu kupujących nie wyobraża sobie SUV-a z napędem na jedną oś. Wysoka pozycja za kółkiem, wygodne wsiadanie, dobra widoczność? Wszystko zwykle jest. Do tego często dochodzą nam solidny bagażnik i komfortowe wnętrze – voilà, oto recepta na idealne auto rodzinne.

Wygodny i bezpieczny samochód rodzinny


No właśnie, nie da się ukryć, iż po SUV-y wyjątkowo chętnie sięgają ci, którzy potrzebują wygodnego i bezpiecznego samochodu rodzinnego. Bo do zalet wymienionych powyżej dochodzi nam jeszcze to, iż w przypadku SUV-a możemy liczyć na najlepsze cechy poszczególnych segmentów zamknięte w jednym nadwoziu. Przykłady? Proszę bardzo: zwykle duży bagażnik i klapa otwierana jak w kombi. Poza tym część SUV-ów, wzorem najlepszych vanów, zabierze na pokład choćby 7 osób.

Czasem w mniej, czasem w bardziej komfortowych warunkach. Ale zawsze. A ponieważ SUV-y/crossovery występują dziś już w zasadzie w każdym segmencie, to pora sprawdzić, który będzie najlepszym wyborem dla rodziny. Dodatkowo lubimy, jak jest bezpiecznie, więc pod lupę weźmiemy ofertę Volvo. Szwedzka marka słynie z aut zapewniających maksymalny poziom ochrony pasażerów i ma swoim portfolio kilka SUV-ów, a my przyjrzymy się czterem: elektrycznemu EX30, kompaktowemu XC40, popularnemu XC60 i powoli schodzącemu z rynku, ale wciąż robiącemu wielkie (dosłownie!) wrażenie XC90. Ale po kolei.

Nowe Volvo EX30


Nowe Volvo EX30 dostępne jest wyłącznie z napędem elektrycznym, mierzy 4,23 m i zabierze na pokład do 318 l bagażu (do tego dochodzi 61 litrów schowka ukrytego pod podłogą bagażnika). Nie jest to może archetyp rodzinnego SUV-a, jednak w przypadku młodej pary z jednym dzieckiem może sprawdzić się doskonale.

Zaletą EX30 jest też niska, jak na samochód elektryczny, cena zakupu: bazowa odmiana z baterią 51 kWh wyceniona została na bardzo rozsądne 169 900 zł. Z kolei w odmianie Single Motor Extended Range możemy liczyć choćby na 480 km zasięgu (cykl WLTP), natomiast jeżdżąc wyłącznie po mieście będziemy w stanie osiągnąć choćby 662 km!

Ale to nie wszystko, bo EX30 potrafi też być piorunująco szybkie: odmiana Twin Motor Performance rozwija niebotyczne jak na ten segment 428 KM i osiąga pierwsze 100 km/h po... 3,6 s (!). Macie jeszcze jakieś pytania? Właśnie.

Alternatywą dla EX40 może być inny elektryczny model Volvo, czyli crossover C40 Recharge. W tym wypadku ceny ruszają od 256 900 zł, a modna sylwetka SUV-a coupe z pewnością przekona do siebie indywidualistów.

Dużym wzięciem u klientów cieszy się też Volvo XC40, czyli kompaktowy SUV dostępny zarówno w wersji spalinowej z miękką hybrydą (od 164 900 zł), jak i w wersji elektrycznej (C40 Recharge; od 249 300 zł). Nasz typ? XC40 B3 MHEV napędem na przód i z silnikiem o mocy 163 KM.

To uniwersalny i oszczędny napęd, pozwalający osiągać pierwsze 100 km/h już po 8,6 s. Bagażnik? Niemal 450 l, czyli wystarczający do zdecydowanej większości zastosowań. Uwaga: w nowej gamie XC40 szykują się zmiany: z oferty wypadnie bazowy model T2, pozostaną zaś mocniejsze odmiany B3 i B4.

Najpopularniejszy SUV


Rekordy popularności, jeżeli chodzi o gamę Volvo bije też model XC60. I nic w tym dziwnego, bo mamy tu świetną relację ceny do wyposażenia, miejsca w środku i poziomu bezpieczeństwa. XC60 mierzy 4,71 m i zabierze na pokład – w zależności od napędu – od 468 l (plug-in; PHEV) i 483 l (mild hybrid; MHEV) i do 1395-1410 l. XC60 nie daje co prawda możliwości przewiezienia siedmiu osób, ale może pochwalić się bardzo wygodnym i przestronnym wnętrzem, które zaspokoi potrzeby niejednej rodziny.

Do tego dostajemy szeroki wybór jednostek: od benzynowej technologią mild hybrid (B5 AWD; moc 250 KM) po wersje Recharge ładowane z gniazdka (plug-in hybrid; PHEV): T6 (od 264 900 zł) i T8 (od 269 900 zł).

Wciąż bardzo ciekawą propozycję stanowi też model XC90: to wielki (4,95 m) SUV, który zapewnia bajeczny komfort, ogromną kabinę i bardzo solidną przestrzeń bagażową (709 l w konfiguracji pięciomiejscowej; dane dla wersji MHEV). No i w razie potrzeby ugości na swoim pokładzie choćby siedem osób. Gamę silników tworzą odmiana benzynowa MHEV (B5 AWD; od 343 900 zł) oraz wersja ładowana z gniazdka – T8 (od 379 900 zł).

Idź do oryginalnego materiału