Już jest dostępny raport:
„Asystenci edukacji romskiej w Polsce. Diagnoza potrzeb, wyzwań i rekomendacji dla systemu”
Kto przygotował publikację?
Raport został opracowany przez Fundacja Jaw Dikh pod redakcją :
dr Elżbieta Mirga-Wójtowicz we współpracy z:
Centralna Rada Romów w Polsce Centrum Doradztwa i informacji dla Romów
Fundacja Dom na Pograniczu
To kompleksowe opracowanie poświęcone sytuacji zawodowej Asystentek i Asystentów Edukacji Romskiej (AER) – osób odgrywających kluczową rolę w edukacji włączającej dzieci romskich.
O czym jest raport?
Publikacja powstała na podstawie badań ankietowych i wywiadów z AER z całej Polski. Łączy dane ilościowe z głębokim spojrzeniem na doświadczenia samych asystentów: ich motywację, poczucie misji, ale też zmęczenie wynikające z braku stabilności zatrudnienia i niewystarczającego uznania instytucjonalnego.
Co znajdziesz w raporcie?
charakterystykę pracy i rolę AER w systemie edukacji;
analizę kluczowych wyzwań: niestabilne umowy, niskie płace, brak szkoleń i ścieżek awansu;
wpływ pandemii COVID-19 oraz napływu romskich uchodźców z Ukrainy po 2022 r.;
wyniki badań jakościowych – autentyczne głosy asystentek i asystentów o misji, wypaleniu, trudnościach i sukcesach;
zestaw rekomendacji systemowych, m.in. uznanie AER za pracowników pedagogicznych, stałe finansowanie etatów, stworzenie systemu szkoleń, certyfikacji i superwizji.
Do kogo kierowany jest raport?
Do instytucji oświatowych, samorządów, ministerstw, organizacji romskich i pozarządowych oraz wszystkich osób działających na rzecz równości w edukacji.
Projekt i finansowanie
Raport powstał w ramach projektu Fundacji Jaw Dikh
„Assessing the Role of Roma Education Assistants in Poland: Challenges, Needs, and Policy Recommendations”,
realizowanego dzięki finansowaniu z programu CERV – Citizens, Equality, Rights and Values Programme Unii Europejskiej w ramach projektu EQUIP, prowadzonego przez ERGO Network
Projekt finansowany przez Unię Europejską. Prezentowane opinie są wyłączną odpowiedzialnością autorów i nie muszą odzwierciedlać stanowiska UE ani Komisji Europejskiej; ani UE, ani instytucja przyznająca dotację nie ponoszą odpowiedzialności za treść publikacji.
Dziękujemy wszystkich za współpracę
Pobierz raport:
https://fundacjajawdikh.pl/wp-content/uploads/2025/11/Asystenci-Edukacji-Romskiej-Raport-1.pdf
Żródło materiału: Centralna Rada Romów








