Kamper „Radia Biwak” odwiedził Centrum Edukacji Medialnej

radiokielce.pl 1 rok temu
Zdjęcie: 28.08.2023. Kielce. „Radio Biwak” w Centrum Edukacji Medialnej Radia Kielce. / Fot. Marek Maśniak - Radio Rzeszów


Dziś (poniedziałek, 28 sierpnia) Centrum Edukacji Medialnej, działające przy Radiu Kielce odwiedziła ekipa Radia Rzeszów, która w ramach wakacyjnej akcji „Radio Biwak” przedstawia najciekawsze miejsca w Polsce. Audycja, prowadzona na żywo przez dziennikarzy obu rozgłośni, była dodatkową atrakcją dla grup seniorów i młodzieży odwiedzających CEM.

Czy można przedstawić interaktywną wystawę słuchaczom? Dziennikarze Bartłomiej Wisz z Radia Rzeszów i Paweł Solarz z Radia Kielce udowodnili, iż jest to możliwe. W trakcie audycji, która była nadawana jednocześnie w obu rozgłośniach, odwiedzili strefy ekspozycji Centrum Edukacji Medialnej.

Prezes Radia Kielce, Janusz Knap, pomysłodawca Centrum Edukacji Medialnej, zaprezentował genezę powstania wystawy.

– Cechą współczesności jest to, iż mamy do czynienia z coraz większą liczbą nieprawdziwych informacji, kłamstw w Internecie i w mediach tradycyjnych. Postanowiliśmy coś z tym zrobić i doszliśmy do wniosku, iż najlepiej zacząć od edukacji. Dlatego ekspozycja centrum tłumaczy, na czym polega dezinformacja i jak się przed nią bronić. jeżeli w szkole czy z innego źródła nie nauczymy się, jak korzystać z tego – nie zawaham się powiedzieć dobrodziejstwa, jakie daje współczesny Internet – to później możemy sami stać się ofiarami dezinformacji – tłumaczył.

28.08.2023. Kielce. „Radio Biwak” w Centrum Edukacji Medialnej Radia Kielce. Na zdjęciu (od lewej): Edyta Kluk-Wisz – dyrektor programowy Radia Rzeszów, Janusz Knap – prezes Radia Kielce. / Fot. Marek Maśniak – Radio Rzeszów

Dziennikarze rozpoczęli audycję od strefy „Historii mediów” w której na interaktywnej ścianie śledzimy rozwój sposobów komunikacji na przestrzeni wieków, od pisma obrazkowego po telefony i emotikony. W kolejnej strefie „Historii Radia” prowadzący przypomnieli słuchaczom jak kiedyś wyglądała praca radiowca, który redagując audycje musiał manualnie wycinać lub wklejać taśmę z fragmentem nagrania. Tutaj też można się było przekonać, iż choćby analogowe urządzenia dają spore możliwości manipulacji wypowiedzią.

W trakcie audycji wystawę odwiedziły dwie grupy: z klubu seniora i klubu młodzieżowego. Była to dla nich rzadka okazja podpatrzenia pracy dziennikarzy, tworzących program na żywo.

-Przez niecały rok działania miejsce odwiedziło już blisko 8 tys. osób, głównie z województwa świętokrzyskiego. Zapytania ze szkół z innych rejonów Polski skłoniły do rozszerzenia oferty – mówiła dyrektor Centrum Edukacji Medialnej, dr Paulina Prędotka:

– Jesteśmy gotowi, aby otworzyć drzwi naszego centrum na grupy spoza regionu. Podczas wspólnej konferencji kuratorzy oświaty z całej Polski zadeklarowali wsparcie i chęć, by młodzież z ich szkół odwiedzała naszą wystawę.

Wśród seniorów i młodzieży szczególną popularnością cieszyło się studio green screen, gdzie każdy, bez względu na wiek, mógł sprawdzić się w roli dziennikarza czytającego wiadomości, prezentera pogody czy komentatora sportowego.

A jakie plany na przyszłość ma Centrum Edukacji Medialnej?

– niedługo rozpoczniemy tworzenie nowoczesnej i multimedialnej sali warsztatowej, w której będziemy prowadzić dodatkowe zajęcia. Staramy się też dotrzeć do pozostałych grup odbiorców, organizując cykliczne webinaria, konferencje i realizując wspólnie z Radiem Kielce cykl podcastów „Pokolenie Jutra” – dodała dyrektor CEM Paulina Prędotka.


Idź do oryginalnego materiału