Praca daje mi poczucie, iż mam realny wpływ na życie młodych ludzi oraz satysfakcję ze świadomości, iż moje wsparcie może poprawić czyjeś samopoczucie, relacje z rówieśnikami czy wyniki w nauce, daje mi to ogromną motywację. – mówi Natalia Kosmala, absolwentka pedagogiki w Akademii Zamojskiej, która aktualnie pracuje jako pedagog w I Liceum Ogólnokształcącym w Zamościu.
Jak wygląda na co dzień Twoja praca jako pedagoga I LO w Zamościu?
Każdy dzień w mojej pracy jest zupełnie inny, niepowtarzalny oraz pełen nowych wyzwań. Najczęściej zajmuję się wsparciem uczniów, którzy mają trudności w nauce czy też problemy osobiste. Współpracuję z nauczycielami oraz specjalistami, aby jak najlepiej i najefektywniej pomagać młodzieży oraz ją wspierać.
W jakie działania najczęściej się angażujesz?
Prowadzę zajęcia na przykład z profilaktyki uzależnień czy też sposobów budowania relacji. Uczęszczam na szkolenia oraz seminaria związane ze zdrowiem psychicznym młodzieży, dzięki którym poznaję nowe metody pracy z młodzieżą borykającą się z lękiem, stresem, depresją czy też problemami emocjonalnymi.
Co daje Ci Twoja praca?
Przede wszystkim daje mi poczucie, iż mam realny wpływ na życie młodych ludzi oraz satysfakcję ze świadomości, iż moje wsparcie może poprawić czyjeś samopoczucie, relacje z rówieśnikami czy wyniki w nauce, daje mi to ogromną motywację.
Jak wspominasz studia na kierunku pedagogika w Akademii Zamojskiej?
Bardzo dobrze! Był to czas bardzo intensywnej pracy i wysiłku w pokonywaniu własnych trudności, ale także pełen inspirujących spotkań i możliwości rozwoju. Rzeczy niemożliwe przy wsparciu wykładowców, a także koleżanek z roku stawały się drobnostką, a pokonanie ich przynosiło dużo satysfakcji oraz motywacji do dalszego działania i podejmowania wyzwań.
Miałaś swój ulubiony przedmiot lub zajęcia?
W ciągu 5 lat nauki w Akademii Zamojskiej miałam możliwość brania udziału w różnego rodzaju zajęciach. Najbardziej angażujące były zajęcia praktyczne. Pomagały one uporządkować wiedzę teoretyczną, którą nabywałam na wykładach. Uważam, iż najcenniejszą wiedzę, którą przekazywali nam wykładowcy, były właśnie przykłady z życia codziennego, dzięki którym wiedza teoretyczna była poparta praktycznym zastosowaniem, co ułatwiało jej zrozumienie i zapamiętanie.
W jaki sposób doświadczenie z lat studenckich zdobyte w organizacji konferencji, udziale w wydarzeniach naukowych i praktyki studenckie procentują w Twojej obecnej pracy?
Takie wydarzenia z perspektywy czasu były bardzo cenną lekcją. Dzięki organizacji konferencji nauczyłam się przede wszystkim pracy w zespole. w tej chwili praca w grupie, wspieranie się wzajemnie jest najważniejsze w odpowiedniej i najefektywniejszej pomocy młodemu człowiekowi, który wchodzi w dorosły świat. Praktyki studenckie pozwoliły mi na zdobycie bezcennego doświadczenia w pracy z uczniem czy też rodzicem. Dzięki nim nauczyłam się radzić sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych i skutecznie budować relacje z podopiecznymi.
Jakie masz plany na przyszłość?
Chciałabym dalej rozwijać się w zawodzie. Skończyć studia podyplomowe, które pozwolą mi skuteczniej wspierać młodzież w pokonywaniu własnych trudności, ponieważ każdy człowiek może osiągnąć sukces, jeżeli pokaże mu się odpowiednią drogę.
Rozmawiał Daniel Czubara, Portal Akademicki „Skafander”