„Życie posiada sens, jeżeli pragniemy mu go nadać. Trzeba zacząć działać, zdobyć się na jakieś przedsięwzięcie. Potem zaczynamy się zastanawiać, ale sprawa rozstrzygnęła się już, jesteśmy zaangażowani” (J. P. Sartre)
W tym roku odbywa się 11. edycja Ogólnopolskiej Olimpiady Praktycznej „Zwolnieni z Teorii”. Począwszy od czwartej – uczestniczymy w tym niezwykłym przedsięwzięciu, którego celem jest kształcić umiejętności praktyczne młodzieży poprzez zachęcanie uczniów do samodzielnej realizacji projektu społecznego. I chociaż „Hetman” to nieduża szkoła, bardzo cieszymy się, iż rokrocznie pojawiają się u nas młodzi ludzie zaangażowani w działalność dla innych. Są tacy, którzy ukończywszy jeden projekt, w następnych latach realizują kolejne, coraz wyżej podnosząc sobie poprzeczkę wymagań, ale też ucząc się poprzez działanie.
Jak co roku, w grudniu przypada moment, kiedy zespoły projektowe „Zwolnionych z Teorii” zdają relacje z prac przygotowawczych i przesyłają do zaakceptowania formularze Inicjacji i Planowania. jeżeli te zostaną zaakceptowane, drużyny przechodzą na trzeci etap – Realizacji – i otrzymują zielone światło do działania, wprowadzając w życie opracowane wcześniej pomysły.
Miło nam poinformować, iż do III etapu olimpiady przeszły dwa zespoły z naszej szkoły: MENTALNIE Z WAMI oraz FERRER PROJECT. Poniżej prezentujemy garść informacji o każdym z nich oraz ich znaki graficzne.
MENTALNIE Z WAMI to projekt z zakresu edukacji w formacie reklamy społecznej, który ma poszerzać wiedzę na temat zaburzeń psychicznych, m. in. wskazując niebezpieczeństwa, jakie wiążą się z bezrefleksyjnym korzystaniem z niesprawdzonych internetowych porad nt. zdrowia psychicznego. Szefową projektu jest Julia Barnaś (II c), w skład zespołu wchodzą także: Emilia Barnaś (III b), Natalia Gazda (II b) oraz Magdalena Stępak (III a).
FERRER PROJECT jest także projektem edukacyjnym, ale w formacie wydarzenia publicznego. Grupa zajmująca się jego realizacją pragnie zachęcać do dyskusji nad systemem oświaty. Poprzez organizację np. debat planuje poszerzać wiedzę na temat praw ucznia czy rozmawiać o reformie oświaty. Kierownikiem zespołu projektowego jest Nikodem Szala – Jagiełło (III a). W skład grupy wchodzą także: Michał Grdeń (III a), Martyna Piekarska (III b), Dominika Sałata (III b), Julia Wolanin (III b).
Gratulujemy znakomitych pomysłów na projekty społeczne, trzymamy kciuki za ich realizację! Brawa należą się tym, którym sama nauka nie wystarcza, potrzebują jeszcze społecznego zaangażowania i świadomości, iż mają wpływ na rzeczywistość, zmieniają świat na lepsze!