W maju, po badaniach potrzeb szkoleniowych w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, rozpoczęliśmy w Wydziale Resocjalizacji i Socjoterapii tworzenie Biblioteczki dla MOS-ów. Od września planujemy szkolenia dla kadry pedagogicznej młodzieżowych ośrodków socjoterapii, a już teraz przedstawiamy kolejne publikacje ORE. Wzbogacą one warsztat pracy wychowawcy lub nauczyciela oraz posłużą im do stałego poszerzania wiedzy i kompetencji zawodowych z dość różnych obszarów, choć bardzo ważnych z punktu widzenia planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego dla wszystkich wychowanka w danym ośrodku.
W proponowanym zestawie znajdują się publikacje dotyczące tematyki wskazanej w przeprowadzonych badaniach, takich jak reagowanie na sytuacje kryzysowe w placówce oświatowej czy umiejętność budowania strategii oswajającej stres, a także interesujący raport z badań dotyczących superwizji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zawierający inspirujące wnioski, które śmiało można odnieść również do młodzieżowych ośrodków socjoterapii (we wspomnianych badaniach potrzeb szkoleniowych ponad 40% ankietowanych wyraziło opinię, iż w ośrodkach socjoterapii brakuje superwizji dla kadry pedagogicznej).
Część materiałów opisuje narzędzia metodyczne, tj. arkusze obserwacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy często trafiają także do ośrodków socjoterapii, lub wyjaśnia, na czym polega ocena funkcjonalna, bez której za chwilę nie zrobimy kroku naprzód przy diagnozie trudności wychowanków. Są także publikacje z elementami doradztwa zawodowego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz – bardzo aktualna – propozycja nauczania opartego na grach, którą można wykorzystać w ośrodkach. Polecamy również wskazówki metodyczne dla nauczycieli i wychowawców pracujących z uczniami mniej zdolnymi czy z pogranicza normy intelektualnej, a także publikacje ze wskazaniami dotyczącymi pracy z uczniem z autyzmem.
Życzymy miłej lektury.
Czekamy na informacje zwrotne z odpowiedzią, na ile te publikacje okazały się pomocne w wykonywaniu trudnych i złożonych działań w ramach obowiązków zawodowych podczas realizacji procesu wychowawczo-terapeutycznego w ośrodkach.
Kontakt: jolanta.luniewska@ore.edu.pl
- Postępowanie w sytuacjach kryzysowych – Daniela Bartosiak – 2025
- Superwizja w pracy wychowawczej kadry pedagogicznej MOW – Justyna Siemionow – 2025
- Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego e-book – 2024
- Nauczanie oparte na grach… – Katarzyna Kobylińska – 2024
- W stresie. Strategia oswajania – Jagoda Sikora – 2024
- Doradztwo zawodowe dla uczniów ze SPE – Jolanta Rafał-Łuniewska – 2022
- Arkusze dla nauczyciela do obserwacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
- Wskazania metodyczne dla nauczyciela do pracy z uczniami z inteligencją niższą niż przeciętna (mało zdolnymi)
- Uczeń ze spektrum autyzmu. Informacje dla nauczycieli i rodziców
- Wskazania dla nauczyciela do pracy z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole