Kompetencje doradcze w nowym wymiarze

ore.edu.pl 3 godzin temu

12–14 września w Sulejówku odbyło się pierwsze spotkanie zespołu trenerów biorących udział w ogólnopolskim projekcie „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”. Jest on realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, a współfinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Spotkanie zgromadziło grupę wybitnych specjalistów w obszarze doradztwa metodycznego, wspomagania szkół, edukacji dorosłych i rozwoju zawodowego nauczycieli. Wśród trenerów znaleźli się doświadczeni coachowie, mentorzy i tutorzy, którzy nie tylko posiadają ekspercką wiedzę merytoryczną, ale również praktyczne umiejętności wspierania rozwoju innych profesjonalistów w oparciu o relacje, refleksję i indywidualizację procesu uczenia się.

Nowe podejście do doradztwa – coaching, mentoring i tutoring

Jednym z kluczowych elementów projektu jest promowanie nowego podejścia do pracy doradczej. Uwzględnia ono stosowanie narzędzi coachingowych, mentoringowych i tutoringowych w pracy z nauczycielami i zespołami pedagogicznymi. Trenerzy koncentrują się na kształceniu doradców metodycznych i nauczycieli konsultantów w zakresie:

  • mentoringu – rozumianego jako długofalowe, relacyjne wsparcie rozwoju zawodowego nauczycieli,
  • tutoringu – ukierunkowanego na indywidualizację procesu uczenia się, refleksję i budowanie samoświadomości zawodowej,
  • coachingu – skoncentrowanego na wzmacnianiu zasobów, samodzielności i odpowiedzialności nauczycieli za własny rozwój.

Podczas spotkania w Sulejówku omówiono założenia merytoryczne i metodyczne tych podejść, a także ich praktyczne zastosowanie w pracy doradczej. Celem było wypracowanie spójnego modelu pracy z doradcami metodycznymi i nauczycielami konsultantami w całym kraju.

Standardy pracy doradcy metodycznego

Ważnym elementem spotkania było omówienie treści „Standardów pracy doradcy metodycznego”, opracowanych w ramach projektu. Dokument ten określa profil kompetencyjny doradcy metodycznego, definiuje jego zadania i wskazuje kierunki rozwoju roli zawodowej w kontekście nowoczesnego wspomagania szkół.

Standardy powstały m.in. w oparciu o wnioski z raportu z badań nad stanem doradztwa metodycznego w Polsce, który stanowił punkt wyjścia do analizy obecnych potrzeb systemowych i organizacyjnych. Diagnoza wykazała konieczność pogłębienia kompetencji doradców w obszarze pracy relacyjnej, strategicznej i rozwojowej, co znalazło odzwierciedlenie w przyjętym podejściu szkoleniowym.

Znaczenie pracy trenerskiej

Trenerzy odgrywają w projekcie kluczową rolę. Ich zadaniem jest nie tylko przekazywanie wiedzy i kompetencji, ale także modelowanie postaw oraz wspieranie doradców i konsultantów w rozwoju ich potencjału. Spotkanie w Sulejówku miało na celu integrację zespołu trenerskiego, omówienie metodologii pracy i zaplanowanie pierwszego etapu szkoleń wdrażających nowy model doradztwa metodycznego.

Projekt „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego” to inicjatywa o strategicznym znaczeniu dla systemu doskonalenia nauczycieli. Jej realizacja ma na celu trwałe wzmocnienie roli doradców metodycznych oraz zwiększenie skuteczności wspomagania szkół, zgodnie z założeniami edukacji spersonalizowanej, elastycznej i skoncentrowanej na potrzebach odbiorcy.

Elektroniczny formularz rejestracji

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału