W dniach 3 i 4 lutego 2024 roku, w malowniczym ośrodku konferencyjno-hotelowym Mercure w Ballarat, odbyła się konferencja dla nauczycieli szkół polskich w Wiktorii, zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Edukacyjne w Wiktorii, Lokalny Ośrodek Metodyczny w Australii oraz Federację Polskich Organizacji w Wiktorii.
Konferencja, zatytułowana: ,,Wyzwania i kierunki rozwoju edukacji w szkole polonijnej w Australii w 2024 roku”, zgromadziła koordynatorów i nauczycieli ze szkół zrzeszonych w Federacji Polskich Organizacji w Wiktorii: Rowville, St Albans, Essendon oraz gościnnie w tym roku również ze szkoły w Endeavour Hills.
Wydarzenie otworzyli Bożena Iwanowska OAM – doradca metodyczny Lokalnego Ośrodka Metodycznego w Australii oraz dyrektor Polskiego Biura Opieki w Mt Waverley i Roman Sawko – koordynator szkół polskich przy prezydium Federacji Polskich Organizacji w Wiktorii. Bożena Iwanowska omówiła w uproszczeniu kalendarz imprez polonijnych na bieżący rok oraz przypomniała, iż na rok 2024 przypada 80. rocznica bitwy pod Monte Cassino oraz 80. rocznica Powstania Warszawskiego. Obydwie rocznice będą uwzględnione przy planowaniu wydarzeń szkolnych i polonijnych.
Następnym punktem konferencji był wykład nauczyciela szkoły w St Albans, dra Piotra Kipki – ,,Badania mózgu a edukacja”, który wzbudził duże zainteresowanie uczestników oraz wywołał ożywioną dyskusję, ponieważ przybliżył interesujące wyniki nowych badań nad pracą mózgu, poruszył aktualne zjawiska oraz bezprecedensowe problemy, przed którymi stoi szkoła w dobie rewolucji cyfrowej. Na naszych oczach zmienia się proces nauczania i przyswajania wiedzy w sposób, jakiego nie umiemy przewidzieć, a musimy go zrozumieć i do niego się przystosować.


Uczestnicy konferencji mieli również okazję wziąć udział w serii warsztatów przeprowadzonych w pierwszym i drugim dniu konferencji przez autorki podręcznika ,,Polski jest cool” – Ewę Piotrowską-Rolę i Marzenę Porębską, wspomaganych przez jego wydawców – Joannę i Pawła Szydłowskich. Autrorki i wydawcy przyjechali na krótką wizytę do Australii w celu promocji podręcznika.


Podręcznik jest przeznaczony do nauki języka polskiego jako obcego; jest nowoczesny, w interesujący sposób prezentuje materiał gramatyczny i leksykalny, nadaje się do pracy w grupach, a komplementujące podręcznik gry i inne pomoce dydaktyczne (z wielką chęcią testowane przez uczestników konferencji) urozmaicą lekcję i pomogą zaangażować uczniów do nauki.



Zajęcia z psychologiem dr Karoliną Krysińską o zachowaniach trudnych nie tylko pozwoliły zapoznać się z definicją, metodami i technikami redukowania tychże zachowań (związanymi między innymi ze spektrum autyzmu i ADHD), ale także wywołały ożywioną dyskusję wśród uczestników konferencji, którzy dzielili się swoją wiedzą i indywidualnymi doświadczeniami, zdobytymi nie tylko w roli nauczyciela, ale również rodzica, terapeuty i lekarza.
Pierwszy dzień oficjalnej części konferencji zamknęła prezentacja Magdaleny Delport – koordynatorki szkoły w Rowville, która podzieliła się swoimi wrażeniami z konferencji metodycznej dla nauczycieli polonijnych ,,Nauczyciel polonijny u źródła”. Wydarzenie, zorganizowane przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, odbyło się w styczniu 2024 w Warszawie. Magdalena Delport zdała relację z warsztatów i seminariów, w których uczestniczyła, a były to między innymi: piosenki patriotyczne w szkole polonijnej, kooperacja i komunikacja w zespole, awans zawodowy nauczycieli, procedura zamawiania podręczników. Zaprezentowała też nowinki edukacyjne, np. wykorzystanie japońskiego teatrzyku obrazkowego Kamishibai w szkole polonijnej. Kamishibai jest to technika opowiadania lub czytania przy wykorzystaniu planszy z obrazkami i tekstem umieszczonych w drewnianej lub kartonowej skrzynce. W trakcie swojej prezentacji angażowała uczestników (bardzo zresztą chętnych) do śpiewu i zabaw ruchowych poznanych w ramach warszawskiej konferencji. Muzyczno-ruchowe ,,Samogłoski”, z werwą odśpiewane i odtańczone na zakończenie, spodobały się wszystkim uczestnikom.
Relacja z konferencji ,,Nauczyciel polonijny u źródła” – zapoznaj się TUTAJ.
Po zakończeniu zajęć nauczyciele i prowadzący spotkali się na kolacji, w której brali udział również uczestnicy odbywającej się równolegle konferencji dla pracowników Polskiego Biura Opieki Społecznej ,,PolCare”.
W drugim dniu konferencji odbyły się warsztaty dla nauczycieli i pracowników ,,PolCare” – były to zajęcia aktywizujące przeprowadzone przez zespół ,,Polski jest cool” przy wykorzystaniu gier i innych pomocy dydaktycznych.

Z powodu rekordowego tego lata upału program drugiego dnia konferencji został zmodyfikowany i zaplanowana wcześniej jako forma warsztatów – ,,Wycieczka jako forma zajęć w szkole polonijnej” – wycieczka do Ogrodu Botanicznego w Ballarat – została odwołana. Organizatorzy konferencji planują zrealizowanie tego punktu programu w późniejszym czasie, przy bardziej sprzyjającej pogodzie.
Barbara Furgał
Nauczycielka z Polskiej Szkoły im. Mikołaja Kopernika w St. Albans
Zdjęcie tytułowe: uczestnicy konferencji w Ballarat, 3-4 lutego 2024 (z archiwum Federacji Polskich Organizacji w Wiktorii).
Zdjęcia, jeżeli nie podano inaczej, zostały udostępnione przez Barbarę Furgał.