Konferencja „Lekcja (nie tylko) muzyki 2.0” – spotkanie technologii i pasji

ore.edu.pl 2 godzin temu

21 października br. na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – Filii w Białymstoku odbyła się konferencja „Lekcja (nie tylko) muzyki 2.0”, poświęcona praktycznemu wykorzystaniu modułowych e‑podręczników i Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE) w nauczaniu muzyki i innych przedmiotów.

Wydarzenie było współorganizowane w ramach projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji – „Pilotażowe wdrożenie modułowych e‑podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e‑materiałów”.

To spotkanie z nauczycielami, dyrektorami, edukatorami i przedstawicielami instytucji pokazało, iż przyszłość edukacji opiera się na synergii nowoczesnych narzędzi i świadomej, zaangażowanej pracy nauczyciela. Bo – jak podkreślano podczas konferencji – „Nawet najlepsze narzędzia cyfrowe nie zastąpią pomysłu na lekcję i relacji z uczniem”.

Obecność Podlaskiej Kurator Oświaty Agnieszki Krokos-Janczyło i wiceprzewodniczącej Rady Miasta Białegostoku Katarzyny Kisielewskiej-Martyniuk podkreśliła wagę tematu i zaangażowanie władz w rozwój nowoczesnej edukacji.

Podczas konferencji ekspertki z Ośrodka Rozwoju Edukacji zaprezentowały założenia i realne możliwości modułowych e‑podręczników. Uczestnicy mogli zapoznać się z praktycznym działaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i przekonać się, jak modułowa struktura podręczników otwiera nowe możliwości pracy z uczniami.

Modułowe e‑podręczniki oferują elastyczność zamiast sztywnej linearnej struktury tradycyjnego podręcznika. Nauczyciel otrzymuje zestaw tematycznych modułów, spośród których może wybierać i które może łączyć, usuwać, przestawiać, modyfikować, a także dostosowywać do potrzeb konkretnej klasy i ucznia. Treści mogą być wzbogacane o własne materiały, a multimedialne zasoby – filmy, nagrania audio, aplikacje, ćwiczenia interaktywne – wspierają zaangażowanie i samodzielność uczniów.

Dominika Gaponiuk, ekspertka ds. dostępności cyfrowej i upowszechniania, opowiedziała o idei modułowych e‑podręczników, ich funkcjonalnościach. Podzieliła się doświadczeniami z zakończonego w ubiegłym roku szkolnym pilotażu wdrażania ich w szkołach podstawowych. Wskazała na ogromny potencjał tych materiałów w codziennej praktyce szkolnej – szczególnie w kontekście indywidualizacji nauczania.

Ekspertki merytoryczne i współautorki modułowych e-podręczników z zakresu poszczególnych przedmiotów zaprezentowały konkretne przykłady i możliwości wdrożenia podręczników. Ewelina Gajko-Jurkowska skupiła się na podręczniku do chemii. Pokazała, jak łączy on świat nauki z… muzyką. Zwróciła uwagę na multimedialne treści i możliwość personalizacji – nauczyciel może dobierać treści zgodnie z poziomem klasy i zdolności ucznia.

Joanna Ciesielska przybliżyła modułowy e‑podręcznik do fizyki. Wskazała, jak wspiera on nauczanie przedmiotów ścisłych w sposób zrozumiały, dynamiczny i angażujący – także dzięki interaktywności i elastycznej strukturze.

Elżbieta Chrabołowska zaprezentowała podręcznik do języka polskiego. Wyraziła nadzieję, iż stanie się on kultowy i ceniony, jak niegdyś „Elementarz” Falskiego, z którego korzystały pokolenia uczniów.

Anna Stankiewicz, ekspertka ds. muzyki, wykładowczyni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, opowiedziała o wyjątkowym podręczniku do muzyki. Podkreśliła, iż jego cyfrowa forma odpowiada na potrzeby współczesnych uczniów. Umożliwia pracę indywidualną, ćwiczenia z instrumentem w domu przy wykorzystaniu filmów instruktażowych i aplikacji muzycznych.

Konferencja silnie zaakcentowała, iż modułowe e-podręczniki oferują nauczycielom możliwość wyboru i dostosowania treści do potrzeb klasy, a także łączenia materiałów w różnych konfiguracjach. Podczas niej wyraźnie wybrzmiało, iż przyszłość edukacji to równowaga między technologią a człowiekiem, gdzie modułowy e-podręcznik jest inspirującym i angażującym narzędziem. Nigdy jednak nie powinien całkowicie zdominować zajęć ani zastąpić głębokiej relacji między nauczycielem a uczniem.

Idź do oryginalnego materiału