
W poniedziałek, 14 kwietnia o godzinie 13:00, w budynku Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie została zorganizowana konferencja „Na drodze do dostępnej szkoły”. Inicjatywa jest poświęcona edukacji pracy z grupą, klasą zróżnicowaną oraz ocenie funkcjonalnej.
Dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie, Aneta Żurek opowiedziała o założeniach towarzyszących konferencji:
– Dzisiejsza konferencja jest już trzecią z cyklu „Na drodze do dostępnej szkoły”. My ten cykl realizujemy od października 2024 roku, czyli jest to dosyć nowa inicjatywa. Planujemy również go realizować w przyszłym roku szkolnym. Założeniem naszym jest, aby wesprzeć każdego nauczyciela, dyrektora, specjalistę w szkole w kontekście pracy z grupą klasą zróżnicowaną. Chodzi nam o to, aby w kolejnych spotkaniach, takich m.in. jak dzisiaj, zapraszać osoby, prelegentów, promować pewnego rodzaju przykłady dobrych praktyk, inicjatywy, tematy z zakresu właśnie pracy szeroko rozumianej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. I mamy tu na względzie i na uwadze każdego ucznia, który w danym momencie potrzebuje wsparcia nauczyciela, czyli nie tylko ucznia, z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ale również ucznia np. ukraińskiego, ucznia z mniejszości kulturowych, ucznia wybitnie zdolnego, ucznia z trudnościami, zaburzeniami, emocjonalnymi, lękowymi, każdego ucznia, który w danym momencie potrzebuje większej uwagi i refleksyjności ze strony nauczyciela.
Beata Jachimczak, Pedagog Specjalny, ekspert edukacji włączającej z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu tłumaczyła, jak wydarzenie może przysłużyć się uczestniczącym w nim pedagogom:
– Dzisiejsza konferencja, to jest któraś z kolei już konferencja dotycząca tworzenia środowiska wspierającego rozwój osób uczących się. Dziś będziemy mówić o ocenie funkcjonalnej, czyli o takim podejściu, w którym nauczyciele pracujący w szkołach będą mogli przyglądać się swoim podopiecznym, uczniom, uczennicom i będą mogli dokonywać szkolnej oceny funkcjonalnej na bazie, której będą tworzyć profile funkcjonalne, rozwojowe i z tych profili będą wyprowadzać ścieżki wsparcia dla osób uczących się. To nie jest nic nowego, bo oczywiście część nauczycieli się obawia, iż to jakaś rewolucja. Nie, nauczyciele robili to od lat, ale chcemy to teraz uporządkować. Chcemy nauczycielom dać takie poczucie sprawstwa i kompetencji w tym zakresie i pokazać im, iż nie wszystko musi od razu być kierowane do poradni psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ oni w swoim naturalnym środowisku, w przedszkolu, w szkole świetnie znają tych uczniów dostaną narzędzia, które dzisiaj będziemy pokazywać, po to, żeby tą obserwację ukierunkować i móc już, bez dokumentów takich formalnych z zewnętrznej instytucji, rozpoczynać tworzenie środowiska wspierającego.
Aneta Żurek mówiła również, kto wystąpił podczas tej inicjatywy oraz jakie tematy zostały w niej poruszone:
– Dzisiaj mamy znamienitych gości, bo mamy prelegentów z Akademii Pedagogii Specjalnej dr Radosława Piotrowicza. Mamy panią profesor Beatę Jachimczak i ci państwo będą mówili dzisiaj o ocenie funkcjonalnej, czyli takim zadaniu, które ma na swoim celu najbardziej optymalne rozpoznanie potrzeb każdego dziecka ucznia i co co tym idzie z profilowanie szkoły tak o to, aby ta szkoła, ta praca w szkole, lekcja były jak najbardziej dostępne dla większej grupy uczniów dzieciaków.
W ramach konferencji zostały zorganizowane różne warsztaty do wyboru, z których mogli skorzystać uczestnicy.