24 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Zadanie to jest realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) i United Nations Children’s Fund (UNICEF).
Podczas konferencji zaprezentowano rozwiązania koncepcyjne, wyniki badań, materiały praktyczne oraz programy wdrożeniowe, które mają wspierać szkoły w dostarczaniu najkorzystniejszego i skutecznego wsparcia edukacyjnego i specjalistycznego.
Najważniejsze zagadnienia, które wybrzmiały podczas spotkania:
- Wzmocnienie roli doradców do spraw dostępności uczniów (DDU).
- Budowanie regionalnych sieci współpracy, np. poprzez zapewnienie systematycznego doskonalenia zawodowego, mentoringu i superwizji.
- Podnoszenie kompetencji specjalistów szkolnych.
- Procesowe doskonalenie zawodowe: mentoring, superwizje, obserwacje koleżeńskie i zajęcia praktyczne zamiast krótkich szkoleń teoretycznych.
- Wsparcie szkół w stosowaniu narzędzi diagnostycznych, takich jak: Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF), Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD), Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP) i Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC).
- Kształtowanie kultury edukacji włączającej, opartej na współpracy i otwartości.
- Wzmocnienie działań profilaktycznych i poprawiających dobrostan, w tym pomoc uczniom z doświadczeniem migracyjnym.
- Koordynowanie sieci współpracy specjalistów, dyrektorów, DDU i nauczycieli oraz wymiana dobrych praktyk.
- Ułatwianie dostępu do ogólnokrajowych zasobów, w tym materiałów zgromadzonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) i stronie gov.pl.
- Potrzeba pracy metodą projektu edukacyjnego.
- Planowanie pracy w oparciu o badania naukowe.
- Kształcenie nauczycieli.
Powyższe zagadnienia wpisują się w zakres działań Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Placówki te mają najważniejsze znaczenie dla trwałego wdrażania zmian zapoczątkowanych w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Ich rola polega na:
- profesjonalnym wsparciu szkół,
- integrowaniu działań różnych instytucji,
- rozwijaniu praktyk opartych na współpracy,
- wczesnej interwencji i trosce o dobrostan uczniów.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE













