Konferencja „Szkoła dostępna dla wszystkich”

ore.edu.pl 1 tydzień temu

24 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Zadanie to jest realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) i United Nations Children’s Fund (UNICEF).

Podczas konferencji zaprezentowano rozwiązania koncepcyjne, wyniki badań, materiały praktyczne oraz programy wdrożeniowe, które mają wspierać szkoły w dostarczaniu najkorzystniejszego i skutecznego wsparcia edukacyjnego i specjalistycznego.

Najważniejsze zagadnienia, które wybrzmiały podczas spotkania:

  • Wzmocnienie roli doradców do spraw dostępności uczniów (DDU).
  • Budowanie regionalnych sieci współpracy, np. poprzez zapewnienie systematycznego doskonalenia zawodowego, mentoringu i superwizji.
  • Podnoszenie kompetencji specjalistów szkolnych.
  • Procesowe doskonalenie zawodowe: mentoring, superwizje, obserwacje koleżeńskie i zajęcia praktyczne zamiast krótkich szkoleń teoretycznych.
  • Wsparcie szkół w stosowaniu narzędzi diagnostycznych, takich jak: Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF), Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD), Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP) i Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC).
  • Kształtowanie kultury edukacji włączającej, opartej na współpracy i otwartości.
  • Wzmocnienie działań profilaktycznych i poprawiających dobrostan, w tym pomoc uczniom z doświadczeniem migracyjnym.
  • Koordynowanie sieci współpracy specjalistów, dyrektorów, DDU i nauczycieli oraz wymiana dobrych praktyk.
  • Ułatwianie dostępu do ogólnokrajowych zasobów, w tym materiałów zgromadzonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) i stronie gov.pl.
  • Potrzeba pracy metodą projektu edukacyjnego.
  • Planowanie pracy w oparciu o badania naukowe.
  • Kształcenie nauczycieli.

Powyższe zagadnienia wpisują się w zakres działań Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Placówki te mają najważniejsze znaczenie dla trwałego wdrażania zmian zapoczątkowanych w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Ich rola polega na:

  • profesjonalnym wsparciu szkół,
  • integrowaniu działań różnych instytucji,
  • rozwijaniu praktyk opartych na współpracy,
  • wczesnej interwencji i trosce o dobrostan uczniów.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału