
1 września wchodzą w życie kolejne zmiany w Karcie Nauczyciela. Zniesione zostają tzw. godziny czarnkowe. To dobra wiadomość dla nauczycieli, którzy apelowali o większą elastyczność w zakresie organizacji czasu pracy. Zacznie obowiązywać również zmiana dotycząca zatrudniania nauczycieli specjalistów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach niepublicznych. Oba rozwiązania mają ułatwić pracę szkołom i poprawić dostęp uczniów do pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uchylone zostały przepisy nakładające na nauczycieli obowiązek wyznaczania sztywnych godzin konsultacji w szkole. Dotychczas nauczyciel musiał być dostępny na dodatkowe konsultacje godzinę tygodniowo bez względu na faktyczne potrzeby uczniów i rodziców. W praktyce bywało to kłopotliwe, konsultacje kolidowały z planem zajęć uczniów, a sama biurokracja związana z ich ewidencjonowaniem była dodatkowym obciążeniem. Od września nauczyciele będą mogli lepiej organizować swój czas pracy, a konsultacje z uczniami i rodzicami będą rzeczywiście dopasowane do potrzeb, a nie do sztywno narzuconych godzin. Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu, obowiązek udzielania wsparcia wynika już z zadań statutowych szkoły, więc dodatkowe przepisy były zbędnym nadmiarem legislacyjnym.
Zmiana jest odpowiedzią na postulaty nauczycieli i oświatowych związków zawodowych, którzy zwracali uwagę, iż „godziny czarnkowe” wprowadzały chaos zamiast realnego wsparcia.
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne łatwiej dostępne
Druga nowelizacja Karty Nauczyciela, dotyczy zatrudniania nauczycieli w niepublicznych jednostkach systemu oświaty. Od września takie placówki będą mogły powierzać psychologom, pedagogom, logopedom i innym nauczycielom specjalistom prowadzenie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej również na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowa zlecenie, kontrakt B2B). Kluczowa zasada: wymiar tych zadań nie może przekroczyć 9 godzin tygodniowo dla danego specjalisty. Realizowane w ten sposób godziny będą wliczane do standardów zatrudnienia. Takie rozwiązanie ma rozwiązać problem braków kadrowych i przyspieszyć dostęp uczniów do profesjonalnego wsparcia, szczególnie ważnego w dobie narastających problemów psychicznych wśród młodych ludzi.
Co istotne, ustawa wprowadza też jasne kryteria: specjalista nie może być skazany ani objęty postępowaniem karnym lub dyscyplinarnym, a przede wszystkim musi mieć odpowiednie kwalifikacje. Nowe przepisy będą obowiązywać pilotażowo do 31 sierpnia 2027 r. Po tym czasie oceniona zostanie ich skuteczność.