Zgodnie z projektem rozporządzania ministra edukacji i nauki szykują się zmiany w dokumentach szkolnych.
MEiN chce wprowadzenia nowych wzorów świadectw szkolnych oraz nowych wzorów e-legitymacji szkolnych i przedszkolnych.
Szkoły byłyby również zobowiązane do wydawania wszystkim uczniom mLegitymacji. Natomiast papierowa legitymacja odeszłaby do lamusa.
Uczniowie bez legitymacji?
Do tej pory mLegitymacja szkolna była wydawana jedynie na wniosek pełnoletniego ucznia lub rodziców niepełnoletniego ucznia, za to każde dziecko do ręki otrzymywało tradycyjną papierową legitymację. To ma się jednak niedługo zmienić.
mLegitymacja będzie wydawana każdemu pełnoletniemu uczniowi, a także każdemu uczniowi niepełnoletniemu, o ile rodzice tego ucznia nie wyrazili sprzeciwu. jeżeli rodzic nie będzie chciał cyfrowej legitymacji dla dziecka, będzie musiał złożyć oświadczenie. Zmiana ta ma na celu ułatwienie uczniom uzyskania mobilnej postaci legitymacji szkolnej obsługiwanej przy użyciu aplikacji mObywatel.
Jednocześnie w projekcie zaproponowano całkowitą rezygnację z legitymacji szkolnej i legitymacji przedszkolnej dla dzieci niepełnosprawnych w postaci papierowej. Wszystko dlatego, iż legitymacji w obecnej postaci nie da się odpowiednio zabezpieczyć przed fałszowaniem.
Legitymacje powinny posiadać odpowiednie zabezpieczenia zarówno w podłożu, jak i w druku, a fotografia ucznia musiałaby być trwale zintegrowana z podłożem. To oznaczałoby zakup specjalnego (drogiego) sprzętu przez szkoły. Natomiast zlecenie usługi na zewnątrz, wiązałoby się z kolei z przekazaniem danych osobowych podmiotom zewnętrznym.
"Mając na uwadze powyższe, rezygnacja z wydawania dotychczasowych legitymacji przedszkolnych dla dzieci niepełnosprawnych i legitymacji szkolnych w postaci papierowej jest uzasadniona względami ekonomicznymi i praktycznymi" – podano w uzasadnieniu.
To nie jest jedyna zmiana dotycząca szkolnych legitymacji. Umieszczenie numeru PESEL na legitymacji szkolnej nie jest niezbędne z punktu widzenia realizacji zadań ministra adekwatnego do spraw oświaty i wychowania, wynika ze stanowiska przedstawionego przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. Dlatego PESEL na dobre zniknie z legitymacji szkolnych.
Okres przejściowy
Wszelkie dokumenty publiczne, których wzory zostały określone w projektowanym rozporządzeniu, będą musiały być wydawane zgodnie z przepisami projektowanego rozporządzenia od dnia 13 lipca 2024 r.
Do 12 lipca 2024 r. zaplanowany jest okres przejściowy. W tym czasie placówki będą mogły wydawać legitymacje przedszkolne i legitymacje szkolne w dotychczasowej postaci papierowej, a e-legitymacje według dotychczasowego wzoru. Zachowają one ważność do czasu zakończenia realizacji przez dziecko wychowania przedszkolnego lub zakończenia przez ucznia nauki w danej szkole.
Świadectwa szkolne też się zmienią
Wśród propozycji zmian w projekcie ustawy, znalazły się także korekty dotyczące świadectw szkolnych. Chodzi przede wszystkim o nazwy przedmiotów obowiązkowych, na które uczęszczał uczeń.
Nowe wzory zostały opracowane bez wyszczególnionych nazw przedmiotów (obowiązkowych zajęć edukacyjnych). Po wejściu projektu MEiN w życie przedmioty będą wpisywane bezpośrednio przez szkołę. Zmiana ta ma pomóc w ujednoliceniu świadectw i arkuszy ocen. Ma to również ułatwić pracę nauczycielom i dyrektorom szkół.
Konieczność wprowadzenia powyższych zmian wynika z:
rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (wprowadzenia do ramowych planów nauczania poszczególnych typów szkół przedmiotów: historia i teraźniejszość, biznes i zarządzanie oraz język łaciński);
ustawy o dokumentach publicznych i wydanego na jej podstawie rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wykazu minimalnych zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem;
ustawy o aplikacji mObywatel (w zakresie dotyczącym mLegitymacji szkolnej).
Projekt do 11 maja będzie poddany konsultacjom społecznym.