Od 2025 roku zmiany czasu w egzaminie ósmoklasisty
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informator egzaminu ósmoklasisty, w którym są wiadomości o reformie związanej z dodatkowym wydłużeniem czasu oraz z zasadami korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych podczas egzaminu. Wydłużenie ogólnego czasu egzaminów o około 25 proc. wpłynie na wszystkie przedmioty, co wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian dla uczniów wymagających specjalnych warunków.
Uczniowie, którzy posiadają odpowiedni dokument uprawniający do korzystania z dodatkowych udogodnień, będą mogli liczyć na dodatkowy czas na egzaminie. W przypadku uczniów z dysleksją (a także dysortografią, dysgrafią i trudnościami w dyskalkulacji) ustalono, iż ich czas pracy będzie taki sam, jaki obowiązuje wszystkich uczniów. W tym roku limity czasowe na egzaminach będą wynosiły:
język polski – 150 minut,
matematyka – 125 minut,
język obcy nowożytny – 110 minut.
Dodatkowo czas ten może być wydłużony (ale nie musi) maksymalnie o:
75 minut dla języka polskiego,
65 minut dla matematyki,
55 minut dla języka obcego.
Dłuższy czas dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
Centralna Komisja argumentuje, iż wydłużenie czasu ma umożliwić uczniom spokojne sprawdzenie swojej pracy oraz pomóc tym, którzy w dniu egzaminu napotkali niespodziewane trudności, np. związane z koncentracją czy stresem egzaminacyjnym.
Nowe zasady dotyczą również uczniów z innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. osób z autyzmem, słabowidzących, niewidomych, niesłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z afazją, z niepełnosprawnością ruchową wynikającą z porażenia mózgowego oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dla tych grup czas trwania egzaminu jest nieco dłuższy i wynosi:
język polski – do 225 minut,
matematyka – do 190 minut,
język obcy – do 165 minut.
Dodatkowo przewidziano odrębne regulacje dla cudzoziemców oraz dzieci i młodzieży Z Ukrainy. Z kolei nowe zasady dotyczące korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych umożliwią uczniom korzystanie z aplikacji mobilnych do monitorowania stanu zdrowia (np. aplikacja monitorująca poziom cukru we krwi cukrzyka), przy czym nauczyciel wspomagający lub specjalista będzie mógł udzielić pomocy w obsłudze tych urządzeń, jeżeli zajdzie taka potrzeba.