W najnowszym rankingu szkół średnich „Perspektyw” włodawskie liceum im. T Kościuszki uplasowało się na 538. miejscu w kraju (przed rokiem 580. pozycja) i na 25. w województwie lubelskim. Niestety, wśród ponad tysiąca najlepszych liceów w Polsce próżno szukać II LO im. A.F. Modrzewskiego we Włodawie. A były czasy, gdy popularny „Modrzak” był na początku drugiej dwusetki najlepszych ogólniaków.
Ranking Liceów i Techników Perspektywy 2025 został przygotowany przez „Perspektywy” już po raz dwudziesty siódmy. Bywały lata, gdy włodawskie szkoły średnie były notowane dosyć wysoko, zarówno w kraju, jak i województwie. W ostatnich latach mocną i stabilną pozycję w tym rankingu zajmuje popularny „Kościuszko”. W województwie lubelskim szkoła ta zajmuje 25. miejsce, zdecydowanie wyżej niż licea w Krasnymstawie czy Kraśniku. Rok temu była to pozycja 27. To świadczyć może o coraz wyższym poziomie najstarszego włodawskiego liceum. Wśród szkół z niewielkich ośrodków (poniżej 25 tys. mieszkańców) Lubelszczyzny, lepsze od „Kościuszki” jest jedynie liceum w Tomaszowie Lubelskim, a i to tylko o przysłowiowe „oczko”.
II LO im. A.F. Modrzewskiego po raz kolejny nie znalazło się wśród ponad tysiąca liceów w Polsce ujętych w rankingu. Niestety, „Modrzak” nie wykazuje tendencji do poprawy tej sytuacji. Przed rokiem w województwie lubelskim zajął 55. lokatę i przez cały czas tkwi na tym miejscu.
O fatalnej sytuacji ZSZ nr 1 i II LO świadczy także kiepski wynik technikum tej szkoły w rankingu. Wśród ponad 500 techników ujętych w rankingu ogólnopolskim nie ma włodawskiego. Podobnie było w latach poprzednich. W województwie lubelskim znajduje się dopiero na 31. miejscu. To znaczna poprawa od roku ubiegłego, kiedy miało 43. lokatę. Jednak znacznie wyżej są technika z takich miejscowości, jak Biłgoraj, Radzyń Podlaski czy Ryki.
Metodologia rankingu
Licea ogólnokształcące zostały ocenione dzięki trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach (25%), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (30%) oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45%). Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz dane Systemu Informacji Oświatowej. Wszystko za 2024 r. W zestawieniach zostały zaprezentowane jedynie szkoły, które uzyskały najlepszą pozycję rankingową. (pk)