Z okazji Dnia Ojca ruszyła czwarta edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „Facet na 100 PRO”, organizowanej przez Fundację Share the Care wspólnie z marką Gillette. W tym roku do grona partnerów kampanii dołączył Kraków, który wspiera działania promujące zaangażowane ojcostwo i partnerstwo w rodzicielstwie.
Celem kampanii jest pokazanie, iż bycie tatą na 100% to nie tylko obowiązek, ale też źródło dumy, rozwoju i głębokiej przemiany. Z ponad 100 nadesłanych historii jury wybrało 10 najciekawszych – prawdziwych opowieści o codzienności, wyzwaniach i pięknie ojcostwa. Dodatkowo organizatorzy zdecydowali się dodać 11 historię taty zastępczego, podkreślając wagę edukacji w zakresie pieczy zastępczej.
Trend zaangażowanego ojcostwa jest coraz bardziej zauważalny. Mężczyźni coraz częściej angażują się już od momentu ciąży – widać ich razem z mamami w gabinetach ginekologiczno-położniczych oraz na porodówkach. Widać ich na wizytach lekarskich przy okazji szczepień oraz kiedy dzieci chorują, na zebraniach w przedszkolach i szkołach.
W krakowskim Centrum dla Rodzin organizowane są grupy wsparcia nie tylko dla mam, ale i dla ojców. Każdy, kto doświadcza kryzysu relacyjnego w związku może też skorzystać z oferowanej pomocy psychologicznej. – dodaje Prezydent.
Z danych ZUS wynika, iż w 2024 roku w mieście Krakowie z urlopu ojcowskiego skorzystało 4600 ojców, a z urlopu rodzicielskiego 1600. Kto nie wie, czym różnią się te świadczenia na stronie kampanii www.TATA.teamrodzina.pl znajdzie poradnik o prawach urlopowych ojców po urodzenia się dziecka. Warto znać swoje prawa i z nich korzystać, bo czas gwałtownie mija i nie da się go cofnąć,
Badania jasno pokazują, iż ojcostwo zmienia nie tylko sposób postrzegania ich tradycyjnej roli jako „żywiciela”, ale też powoduje głęboką przemianę wewnętrzną u mężczyzn. Dziś ojcowie pełnią wiele ról — są opiekunami, wsparciem emocjonalnym, nauczycielami. To wpływa na ich tożsamość, priorytety i zachowanie.
– Podejście mężczyzn do ojcostwa bardzo się zmienia, a historie ambasadorów tegorocznej edycji kampanii Facet na 100 PRO są tego żywym dowodem. Wszystkie nadesłane w konkursie opowieści chwytały za serce. Nasi wspaniali jurorzy — dodam, w większości mężczyźni — mieli naprawdę trudny wybór – podkreśla Karolina Andrian, członkini zarządu Fundacji Share the Care. Do konkursu wpłynęło aż 8 zgłoszeń z Krakowa.
Kampania ma także wymiar praktyczny – na stronie tata.teamrodzina.pl można znaleźć przewodnik po prawach ojców, inspirujące historie ambasadorów, filmy edukacyjne, a także zapisy na darmowe wydarzenia oraz konkursy z nagrodami. Dla mieszkańców Krakowa i okolic to doskonała okazja, by posłuchać o ojcostwie z perspektywy autentycznych, prawdziwych ojców i samemu włączyć się w dyskusję.
Zachęcamy mieszkańców Krakowa do dzielenia się własnymi historiami pod hasztagiem #FACETna100PRO – do wygrania rodzinne wejściówki do parku wodnego Suntago, zestawy Gillette oraz bluzy kampanijne. Konkurs trwa do 26 czerwca, a kampania #Facetna100Pro do końca czerwca.
Zobacz spot kampanii:
Więcej na stronie kampanii: www.tata.teamrodzina.pl