Krytykowano Szkołę w Chmurze za słabe wyniki matur. Efekt kontroli zaskoczył wszystkich

gazeta.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: Fot. Maciej Wasilewski / Agencja Wyborcza.pl


Maturę oblał większy odsetek maturzystów Liceum w Chmurze niż przed rokiem. MEN postanowiło przeprowadzić kontrolę. Jej wyniki są zaskakujące, bo rozbieżności między ocenami a wynikami na maturze dotyczą wszystkich szkół. Nie tylko tych w Chmurze.Z danych przekazanych przez OKE wynikało, iż do egzaminów dojrzałości w terminie głównym, czyli w maju 2024 roku przystąpiło po raz pierwszy 2365 absolwentów Liceum w Chmurze, a świadectwa dojrzałości otrzymało 1761 z nich. Zdawalność wyniosła nieco ponad 74,4 proc. - 1761 osób, które uzyskały świadectwa dojrzałości to uczniowie, którzy przystąpili do egzaminów po raz pierwszy i wypełniali tzw. arkusz standardowy (są też arkusze z dostosowaniami dla uczniów o specjalnych potrzebach - red.) - mówił rzecznik Szkoły w Chmurze Michał Cieśla, cytowany przez "Gazetę Wyborczą" i dodawał wówczas:
REKLAMA


Pełna liczba tegorocznych naszych maturzystów w Warszawie ze świadectwem dojrzałości to 1849 osób. W gronie osób, które nie uzyskały świadectwa dojrzałości, 501 maturzystów będzie mogło podejść do egzaminów w sierpniu.Średnie wyniki matur w Liceum w Chmurze sa następujące: język polski podstawowy - 62,34 proc., angielski 83,59 proc., matematyka 51,69 proc. Dla porównania średni wynik ogólnopolski w liceach to 65 proc. z polskiego, 83 proc. z angielskiego i 68 proc. z matematyki. Kuratoria postanowiły więc przyjrzeć się wynikom egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze oraz temu, jak mają się one do ocen końcowych uczniów, które były wyjątkowo wysokie.MEN skontrolowało placówkiDziennik Gazeta Prawna ujawnia, iż MEN zleciło trzem kuratoriom oświaty (mazowieckiemu, wielkopolskiemu i śląskiemu) sprawdzenie ogółu szkół, w których co najmniej 50 uczniów uczy się w ramach edukacji domowej. Szkół było 41, jednak kontrola została przeprowadzona w zaledwie trzech placówkach Szkoły w Chmurze. Po kontroli żadna ze szkół nie otrzymała zaleceń dotyczących nieprawidłowości zidentyfikowanych w innych szkołach. MEN w odpowiedzi na poselską interpelację odpisało:Rozbieżności w wynikach uzyskanych na egzaminach końcowych z ocenami, jakie uczniowie otrzymywali na koniec roku szkolnego, widać nie tylko w przypadku Szkoły w Chmurze.Kuratorzy podali konkretne nieprawidłowościKontrola dotyczyła "sprawdzenia zgodności z przepisami prawa przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą, którzy przystąpili do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2023/2024, w tym posiadania przez nauczycieli kwalifikacji do prowadzenia zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzane są egzaminy klasyfikacyjne oraz sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych uczniów klas ósmych realizujących obowiązek szkolny w szkole i poza szkołą" - cytuje Dziennik Gazeta Prawna i opisuje nieprawidłowości w pracy, które według kuratorów wynikły podczas kontrolowania szkół:


"brak określenia w statucie szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, w tym przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, co uniemożliwia/utrudnia uczniom i ich rodzicom ewentualne wniesienie zastrzeżeń dotyczących ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej;niezorganizowanie w szkołach konsultacji umożliwiających uczniom - spełniającym obowiązek szkolny poza szkołą - przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, co mogło zmniejszyć szanse uczniów na uzyskanie oceny klasyfikacyjnej odpowiedniej do posiadanych możliwości;nieuzgodnienie przez dyrektora zakresów materiałów - części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, w danym roku szkolnym, co mogło utrudnić proces uczenia się, w szczególności efektywne (ukierunkowane) przygotowanie się uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych;nieuzgodnienie przez przewodniczącego komisji - do czasu przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego - z uczniami spełniającymi obowiązek szkolny poza szkołą oraz ich rodzicami, liczby zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia, co może skutkować skumulowaniem kilku egzaminów w jednym terminie".Co więcej, wskazano również, iż w znacznej liczbie szkół były błędy w powoływaniu komisji do przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych. "Nieprawidłowość ta wzbudza uzasadnione wątpliwości co do schematy ocenienia odpowiedzi uczniów na egzaminach zarówno ustnych, jak i pisemnych. W 1/4 kontrolowanych szkół nauczyciele przeprowadzający egzaminy klasyfikacyjne nie posiadali wymaganych kwalifikacji do prowadzenia zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany egzamin klasyfikacyjny. Oznacza to brak kompetencji merytorycznych nauczyciela do przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych z danego przedmiotu" - pisała w odpowiedzi na poselską interpelację wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.Szkoła w Chmurze odpowiada. "Oferujemy konsultacje z nauczycielami i warsztaty"Zaistniałą sytuację skomentował Michał Cieśla, rzecznik prasowy Fundacji Szkoła w Chmurze. Podkreślił, iż duża część sugerowanych zmian pokryła się z rozwiązaniami, które wprowadzono w okresie od czerwca do września w ramach przygotowania nowych zasad funkcjonowania szkół w obecnym roku szkolnym. "Na wszystkie zalecenia odpowiedzieliśmy pismami skierowanymi do kuratoriów, wskazując, w jaki sposób zostały one wypełnione. Zalecenia, które wymagały od nas wprowadzenia dodatkowych zmian, w większości dotyczyły zasad spinania dokumentów, poprawek redakcyjnych czy uzupełnienia dokumentacji kwalifikacji nauczycieli" - zaznaczył i dodał, iż w przypadku pięciu najczęściej powtarzających się zarzutów wobec innych szkół, Szkoła w Chmurze nie otrzymała żadnego z nich."Analizując wyniki naszych uczniów na egzaminie ósmoklasisty z matematyki, specjalistyczny zespół redakcyjny przygotował rozszerzoną propozycję kart pracy z tego przedmiotu. Niezmiennie oferujemy konsultacje z nauczycielami i warsztaty, w ramach których można doskonalić umiejętności nie tylko z matematyki. Podobnie, jak w latach ubiegłych prowadzimy kursy przygotowujące do egzaminów zarówno ósmoklasisty, jak i maturalnych. W czasie spotkań nauczyciela z uczniami rozwiązywane są wspólnie zadania. Widzimy większe zainteresowanie nimi niż w roku ubiegłym. Prowadzimy też dedykowane warsztaty dla uczniów z ADHD czy zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Średnio w tygodniu prowadzimy 20 spotkań dla uczniów, którzy chcą przygotować się do egzaminów ósmoklasisty" - podsumował. A czy wy, drodzy internauci, uważacie, iż uczniowie ze "Szkoły w Chmurze" mają trudniej zdać maturę? Dajcie znać w komentarzach lub napiszcie do mnie maila: magdalena.wrobel@grupagazeta.pl. Zapraszamy także do udziału w sondzie.
Idź do oryginalnego materiału