Tak jak widzicie na zdjęcie, zdanie wygląda następująco: 6:2(1+2) = ? Proste? Proste! Albo przynajmniej takie się wydaje. Jednak okazało się, iż to właśnie nad nim uczniowie (ale i ich rodzice) spędzili wiele godzin, spierając się co do wyniku. Łamigłówka pojawiła się również w serwisie YouTube opublikowana przez MindYourDecisions i podzieliła ludzi na dwa obozy. Każdy uważa, iż ma rację, jednak wyniki znacznie odbiegają od siebie. Wszystko przez kolejność działań.
REKLAMA
Zobacz wideo Uczy matematyki na TikToku. "Uczniowie mówią mi, iż w 60 sekund uczą się więcej niż przez 45 minut lekcji w szkole"
Łamigłówka, która podzieliła świat internetu. Znasz prawidłową odpowiedź?
Co może być trudnego w działaniu dla ucznia piątej klasy? Okazuje się, iż praktycznie wszystko, zaczynając oczywiście od kolejności wykonywania działań. Równanie opublikowane w serwisie YouTube przez MindYourDecisions rozpętało prawdziwą burzę.
Pierwsza grupa twierdzi, iż należy go rozwiązać metodą PEDMAS - akronim słów nawiasy, wykładniki, mnożenie, dzielenie, dodawanie i odejmowanie. Mówi, którą operację wykonać jako pierwszą. W tym konkretnym przypadku należy najpierw rozwiązać równanie w nawiasach (1+2=3), a następnie przejść do dzielenia, a później do mnożenia. To oznaczałoby to, że: 6:2(1+2) = 6:2x3. Mamy więc: 3x3=9. Wynik działania to 9. Czy tak brzmi prawidłowa odpowiedź? Nie wszyscy się tu zgadzają.
Bo w kontrze do osób stosujących metodę PEDMAS, są ci, którzy uważają za prawidłową teorię BIDMAS. Tu ogólną wytyczną jest to, iż gdy nie ma nawiasów, to działania wykonuje się w kolejności: potęgowanie wraz z pierwiastkowaniem, mnożenie wraz z dzieleniem, dodawanie wraz z odejmowaniem. W takim wypadku powinno być to wyliczone następująco: 6:2(1+2) = 6:2x3 = 6:6 = 1.
Jak wykonasz to działanie?
W polskim systemie oświaty, dzieci uczące się wszelkich matematycznych działań, zaznajomione są w pierwszej kolejności z dodawaniem i odejmowaniem, potem dochodzi tabliczka mnożenia i jej odwrotność, czyli dzielenie. Następnie mamy potęgowanie, pierwiastkowanie i kolejne "etapy wtajemniczenia".
Kolejność wykonywania działań jest tu zatem kluczowa, by wszystkim zgadzał się wynik. W polskich szkołach uczniowie uczą się, iż wszelkie działania wykonuje się zgodnie z następującymi punktami:
najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
następnie mnożenie lub dzielenie,
na końcu dodawanie lub odejmowanie.
Warto też wiedzieć, iż np. ze względu na kolejność wykonywania działań
mnożenie i dzielenie są działaniami równorzędnymi.
dodawanie i odejmowanie są działaniami równorzędnymi.
Wykonywanie działań w określonej kolejności ma duże znaczenie dla wyniku, co potwierdza ta łamigłówka. Zatem jaki jest jej wynik?