
Ponad 2200 osób, 30 prelekcji, wystąpienia w szkołach i na uczelniach, setki zaangażowanych uczestników – to nie kampania dużej fundacji, ale efekt pracy uczniów Zespołu Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Nowym Sączu, którzy w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii” zrealizowali projekt społeczny „Łeb w Web”. Ich cel? Uczyć, ostrzegać i wzmacniać świadomość cyfrową wśród rówieśników.
Młodzież uczy młodzież – bez ściemy i zbędnego moralizowania
Twórcy „Łeb w Web” to uczniowie kierunku Technik Programista, którzy doskonale wiedzą, jak wygląda życie w sieci – zarówno jego plusy, jak i pułapki. W przeciwieństwie do klasycznych wykładów, ich spotkania to interaktywne warsztaty, quizy, przykłady z życia i poruszające analizy cyberzagrożeń – takich jak deepfake, kradzież tożsamości czy uzależnienie od gier online.
– Znamy te problemy z własnego doświadczenia. Dlatego mówimy o nich wprost – tłumaczą młodzi organizatorzy. – Nie moralizujemy – uczymy, jak nie stracić głowy w cyfrowym świecie.
Skład zespołu „Łeb w Web”:
- Sekcja prezenterska i medialna:
Bartosz Majocha (Lider projektu)
Oliwier Gadzina
Bartłomiej Siedlarz
Oliwia Cempa
- Sekcja techniczna: Tomasz Mamala, Hubert Wróbel
Nie tylko o wirusach. „Łeb w Web” to także rozmowa o psychice
Projekt porusza nie tylko techniczne aspekty zagrożeń online, ale również te, które dotykają sfery emocjonalnej i społecznej: presję w mediach społecznościowych, FOMO, wpływ filtrów i sztucznej inteligencji na postrzeganie rzeczywistości, a choćby ryzyka związane z hazardem w grach.
Podczas prelekcji młodzież nie tylko mówiła o problemach – pokazywała je na żywo: z użyciem narzędzi AI, przykładów „fejkowych” kont czy zmanipulowanych zdjęć.
Od zera do… wykładowców przed tłumem
Projekt był realizowany od 18 grudnia do 2 kwietnia. W tym czasie młodzież odwiedziła szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, prezentując się również na uczelnianych aulach – m.in. w WSB-NLU. Spotkania gromadziły od kilkudziesięciu do kilkuset uczestników. – Z każdą prelekcją przełamywaliśmy własne bariery. I widzieliśmy, iż to działa – ludzie słuchali nas z uwagą – mówią autorzy „Łeb w Web”.
Zrobili wszystko sami. I to działa
Cały projekt – od pomysłu po realizację – został stworzony samodzielnie przez uczniów. To oni organizowali wydarzenia, pisali scenariusze zajęć, zdobywali partnerów i sponsorów, a przede wszystkim włożyli w to serce i czas, którego nikt im nie nakazywał poświęcać.
– Dziękujemy wszystkim, którzy nam zaufali: nauczycielom, uczestnikom, wspierającym szkołom i sponsorom. To było coś więcej niż projekt – to była szkoła życia – podsumowują organizatorzy.
Partnerzy: Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Nowym Sączu, Stowarzyszenie Sądecki Elektryk, Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, poseł Piotr Lachowicz, Ludomir Handzel, prezydent miasta Nowy Sącz, Tukano Software House, Fakro, Erbet, Fundacja „Pomyśl o Przyszłości”, Koral, Cieślak Electric, Gebigo Igor Gębowski.