Lekcje nie z tej Ziemi: rejestracja

esero.kopernik.org.pl 2 miesięcy temu

Zorganizuj Lekcję nie z tej Ziemi i zaproś na nią ekspertów i ekspertki z sektora kosmicznego!

Tematyka kosmiczna nie jest wprost ujęta w podstawie programowej nauczania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Za to jednym z zadań w procesie uczenia jest przygotowanie młodzieży do wyboru dalszej drogi rozwoju. Wiedza ze wszystkich przedmiotów, umiejętności i kształtowane postawy służą młodym ludziom do poznawania, badania i zrozumienia zjawisk zachodzących we Wszechświecie. A eksploracja kosmosu dostarcza nam także coraz więcej danych, pozwalających lepiej zrozumieć złożoność procesów zachodzących na Ziemi. To motywuje ludzi do tworzenia kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Tak powstają technologie, które najpierw „służą” w misjach satelitarnych, a potem są wykorzystywane w naszym codziennym życiu i mają ogromny wpływ na życie społeczne, polityczne i gospodarcze.

Lekcje nie z tej Ziemi pomogą uczniom i uczennicom dostrzec, iż najnowsze technologie i osiągnięcia przemysłu kosmicznego są znacznie bliżej, niż się wydaje. Z niektórych korzystamy na co dzień. Wierzymy, iż bezpośrednie rozmowy z inżynierem, astrofizykiem, projektantką, programistką, czy lekarzem medycyny kosmicznej mogą zainspirować młodzież do odkrycia w sobie nowych pasji. Może zechcą związać swoją przyszłość z branżą kosmiczną? Od czego zacząć? Od zaproszenia ekspertów na lekcje!

Spotkania realizowane są w formule online!
Każda lekcja trwa 45 minut i może odbyć się jako lekcja zdalna lub ekspert/ka może pojawić się w klasie na telebimie. Wybór należy do was.


Kto może się zgłosić?

Nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych (klas 4-8) i ponadpodstawowych (klas 1-4).

Jeden nauczyciel/ka może zgłosić jedną klasę lub grupę uczniowską na jednym poziomie nauczania. Maksymalna liczba uczestników/czek jednej lekcji to 40 osób.


Jak zaprosić eksperta?

Zapoznajcie się z sylwetkami ekspertów/ek zamieszczonymi poniżej i tematami lekcji jakie mogą poprowadzić.

Wybierzcie jednego eksperta lub ekspertkę i wypełnijcie formularz.

Formularz znajdziecie TUTAJ
Zostanie on aktywowany w dniu zapisów 9.11.2024 o godzinie 10.00

Liczba lekcji jest limitowana. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zakwalifikowane klasy dostaną informację mailową.


Poznajcie ekspertów/ki i tematy lekcji!

Instytucja: Scanway S.A., inżynier systemów

Bio: Szymon Krawczuk jest inżynierem systemów. Do fascynacji kosmosem zaprowadziła go ciekawość i pasja do zagadnień interdyscyplinarnych. Jako współtwórca kilku eksperymentów naukowych korzystających z hiper- lub mikrograwitacji, dołożył swoją małą cegiełkę do badań naukowych związanych z kosmosem i jego eksploracją. W swojej codziennej pracy zajmuje się teleskopami do obserwacji ziemi z kosmosu. Jego rolą jest wspieranie zespołu inżynierów specjalistów w efektywnej komunikacji oraz dbanie o to, by każdy zrobił na czas to, co jest potrzebne do danej misji. Szymon ma swój udział również w rozwoju technologii do badania jakości wody pozyskiwanej z kraterów na księżycu.

Temat lekcji: Od pomysłu do nowych odkryć – jak przeprowadza się eksperymenty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: CNES/Centre National d’Etudes Spatiales Uniwersytet Clermont Auvergne/ Autonomiczny Uniwersytet w Barcelonie, Doktorantka

Bio: Joanna Kuźma od 5ciu lat jest zawodowo związana z projektem MELiSSA, który jest projektem ESA dotyczącym bio-regeneracyjnych systemów podtrzymywania życia. Joanna dołączyła do projektu jako YGT w ESA, a w tej chwili kontynuuje współpracę jako doktorantka w projekcie, we współpracy z Francuską Agencją Kosmiczną. Doktorat realizuje na dwóch uczelniach – Uniwersytecie Clermont Auvergne oraz na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie.

Jej obszarem zainteresowań obejmuje systemy podtrzymywania życia a w szczególności modelowanie tych systemów oraz zachowania roślin w warunkach grawitacji innej niż Ziemska. Z kosmosem związała się na poważnie w 2015 roku w czasie studiów jako uczestniczka studenckich programów ESA, a także poprzez udział w międzynarodowych zawodach i konkursach.

Temat lekcji: Jak przetrwać w kosmosie?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: PIAP Space, Kierownik sekcji mechatroniki

Bio: Paweł Paśko jest inżynierem i menadżerem od ponad dekady aktywnie zaangażowanym w przemysł kosmiczny. W ramach swojej pracy brał udział w budowie lotnych instrumentów naukowych, takich jak SWI na misję JUICE oraz FGS na misję ARIEL. Rozwijał systemy robotyczne do eksploracji planet, takie jak autonomiczne wiertnice i próbniki gruntu na księżyce Marsa. Aktualnie zajmuje się robotyką kosmiczną jako Kierownik Sekcji Mechatroniki w PIAP Space i zasiada w zarządzie Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego (PSPA).

Temat lekcji: Orbitalny serwis – jak naprawia się Międzynarodową Stację Kosmiczną i satelity na orbicie?

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Centrum Technologii Kosmicznych, Dyrektor ds. projektów naukowych w Analogowym Centrum Szkolenia Astronautów AATC

Bio: Dr Agata Kołodziejczyk jest neurobiologiem, astrobiologiem, edukatorem, wynalazca, pisarzem, wydawcą, kandydatką na astronautę, przedsiębiorcą, ekspertką biomimetyki i masażystką. Ukończyła studia biologiczne na Wydziale Biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005). W 2011 doktoryzowała się w Instytucie Zoologii Uniwersytetu Sztokholmskiego. Od 2016 roku prowadzi autorskie międzynarodowe szkolenia z dziedziny bioastronautyki we własnej firmie AATC – Analog Astronaut Training Center. Podstawową formą szkoleń są jednotygodniowe edukacyjne i naukowe symulacje misji księżycowych i marsjańskich, ale również misje stratosferyczne i podwodne.

Temat lekcji: Analogowe szkolenie przyszłych astronautów/astronautek

Klasy: od IV klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Politechnika Warszawska, Wydział Geodezji i Kartografii / Zakład Fotogrametrii, Teledetekcji i Systemów Informacji Przestrzennej

Bio: Przemysław Kupidura jest inżynierem i geodetą, profesorem nadzwyczajny Politechniki Warszawskiej, specjalizującym się w badaniach dotyczących teledetekcji, cyfrowego przetwarzania obrazów i systemów informacji geograficznej. Zajmuje się praktycznym wykorzystywaniem danych satelitarnych. Pracę doktorską obronił w 2007 roku na Politechnice Warszawskiej. Na tej samej uczelni w 2015 uzyskał tytuł doktora habilitowanego na podstawie tematu Wykorzystania granulometrii obrazowej w klasyfikacji treści zdjęć satelitarnych. W 2010 został akademickim mistrzem Polski w maratonie. Jest także kompozytorem i wokalistą, w 2021 roku wydał płytę Wounded Stork Origami.

Temat lekcji: Odkrywamy Ziemię z Kosmosu – tajemnice zdjęć satelitarnych

Klasy: od VI klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, naukowiec

Bio: Dr Joanna Kozakiewicz pracuje na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się planetologią i badaniami kosmicznymi, m.in. bada wpływ oddziaływania atmosfery na powierzchnię Marsa, rozwija automatyczne metody przetwarzania i analizy danych z misji kosmicznych oraz pracuje nad metodami umożliwiającymi wykrycie wody w warstwach podpowierzchniowych Marsa. W badaniach opiera się w szczególności na danych pochodzących z misji NASA Mars Exploration Rover i Mars 2020. Jest koordynatorem i członkiem interdyscyplinarnych i międzynarodowych grup badawczych.

Temat lekcji: Burze w kosmosie – jak badać pogodę na stacji kosmicznej

Klasy: od VII klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Centrum Technologii Kosmicznych, Kierownik Sekcji Testów Napędów Rakietowych

Bio: Tobiasz Mayer kieruje zespołem 15 inżynierów, doktorów oraz studentów zajmujących się badaniem napędów rakietowych do przyszłych satelitów, pojazdów kosmicznych, lądowników księżycowych oraz rakiet. Wraz z zespołem rozwija również unikalne na skalę Europejską laboratoria badawcze do badań napędów rakietowych. Uwielbia dzielić się wiedzą z innymi w każdej formie. W wolnych chwilach uwielbia książki o misjach Apollo oraz filmy o innych misjach kosmicznych, w międzyczasie chodzi po górach albo lata nad nimi na paralotni. Posiada psa o imieniu Rocket.

Temat lekcji: Silniki rakietowe. Elektryczny, atomowy a może chemiczny? Co wybrać gdy lecimy ma Marsa?

Klasy: Szkoły ponadpodstawowe


Instytucja: Spółka Blue Dot Solutions, Prezes

Bio: Dr inż. Krzysztof Kanawka jest absolwentem III LO w Gdyni, krakowskiej AGH, a następnie Fachhoschule Muenster i Imperial College London. w tej chwili pełni funkcję prezesa zarządu spółki Blue Dot Solutions, która jest MŚP działającą w sektorze kosmicznym w Polsce. Działalność Krzysztofa koncentruje się głównie na praktycznym zastosowaniu danych satelitarnych, czyli na aplikacjach telekomunikacyjnych, GNSS, EO oraz analizach technologicznych sektora kosmicznego. Ponadto, od 2016 roku Krzysztof i jego zespół wspierają inne startupy technologiczne w formie akceleratora biznesowego Space3ac. Od tego czasu akcelerator ten wsparł ponad 150 startupów technologicznych z całego świata.

Temat lekcji: Powrót na Księżyc i misja na Marsa

Klasy: od VII klasy szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe

Idź do oryginalnego materiału