Radni Sejmiku Województwa Małopolskiego sprzeciwili się planom Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącym ograniczenia nauczania religii w szkołach publicznych. Podczas sesji 1 lipca przyjęli apel, w którym zwracają się do premiera oraz minister edukacji o wycofanie się z proponowanych zmian. Dokument trafi również do samorządów gminnych i powiatowych w regionie.
W przyjętym apelu zapisano, iż „Sejmik Województwa Małopolskiego z niepokojem przyjmuje decyzje Minister Edukacji Narodowej dotyczące ograniczenia nauczania religii w szkołach publicznych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, co – zgodnie z zapowiedziami – ma nastąpić od początku nowego roku szkolnego 2025/26”.
Radni podkreślili, iż „religia w polskiej szkole to nie tylko element systemu nauczania, ale również istotny obszar wychowania, oparty na wolności sumienia i prawie rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, co gwarantuje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, a także potwierdzają przepisy prawa międzynarodowego, jak i orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego”.
W dokumencie pojawia się również stanowcza krytyka innych działań resortu edukacji: „Redukcja liczby lekcji religii, usunięcie oceny z tego przedmiotu ze średniej rocznej ocen ucznia, a także organizacja lekcji religii tylko na pierwszej lub na ostatniej godzinie zajęć szkolnych to zmiany, które w naszej ocenie – jako Radnych SWM – prowadzą do marginalizacji tego przedmiotu, pozbawiając dzieci i młodzież możliwości integralnego rozwoju w oparciu o wartości religijne i moralne”.
W uchwale radni domagają się „wycofania się z planów zredukowania nauczania religii w publicznych szkołach do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo”, a także „przywrócenia zasady wliczania oceny z religii do średniej rocznej ocen ucznia”. Ich zdaniem zmiany forsowane przez ministerstwo „naruszają prawa osób wierzących, prawa rodziców, a także ograniczają wolność nauczycieli religii, których sytuacja zawodowa i społeczna może ulec znacznemu pogorszeniu”.
Radni zwracają uwagę, iż działania rządu powinny być zgodne z zapisami Konstytucji oraz Konkordatu zawartego między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. Jak podkreślili, „religia jest częścią dziedzictwa narodowego i elementem tożsamości kulturowej społeczeństwa”, a jakiekolwiek decyzje dotyczące jej miejsca w systemie edukacji powinny być podejmowane z poszanowaniem zasady pomocniczości oraz przy pełnym dialogu społecznym.
Dokument został przyjęty głosami 16 radnych, przy pięciu głosach przeciwnych i jednym wstrzymującym się. Wnioskodawcą był przewodniczący Sejmiku Jan Duda.