Matematyczni geniusze

swidnik.pl 6 godzin temu
W całym województwie lubelskim do kuratoryjnego konkursu przedmiotowego z matematyki przystępuje około 10 tysięcy uczniów szkół podstawowych. W tym roku do finału dotarło 157. Laureatami zostało 41. Wśród nich jest aż 6 uczniów klas 7 i 8 objętych innowacją matematyczną w Szkole Podstawowej nr 5 w Świdniku. 7 kolejnych uzyskało tytuł finalisty. W porównaniu – dwie kolejne szkoły, z Lublina, miały po 3 laureatów. Placówki spoza stolicy województwa mogą poszczycić się 17 laureatami, ale żadna z nich nie ma więcej niż jednego. Gdyby więc prowadzono klasyfikację drużynową, „Piątka” zajęłaby bezapelacyjnie pierwsze miejsce w województwie.

– Głównym celem matematyki nie jest rozwiązywanie słupków, ale włączenie logicznego myślenia, łączenie przysłowiowych kropek i wyciąganie wniosków, ale też znalezienie pomysłu i planowanie swojego działania dwa kroki do przodu, co generalnie przydaje się w życiu. Tegorocznym konkursem potwierdziliśmy, iż nauczanie matematyki w naszej szkole utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Laureaci mają wstęp do wybranej przez siebie szkoły średniej, są też zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Tak naprawdę ten sukces jest przede wszystkim zasługą samych uczniów, którzy w przygotowania włożyli ogrom pracy. Szacuję, iż od początku konkursu, oprócz tego, co robimy na lekcjach, każdy z nich rozwiązał około 4 tysięcy dodatkowych zadań matematycznych. Dali się przekonać, iż jak będzie praca, to przyjdą też rezultaty i chyba dzisiaj nie mają czego żałować. Fajnie, iż pracowali w dużym zespole. Oprócz 6 laureatów mieliśmy przecież kolejnych 7 finalistów. To zachęcało do pracy, tworzyło grupę wsparcia, której członkowie dzielili się wiedzą, a także kształtowało korzystne zachowania społeczne. Stanowią świetną ekipę młodych ludzi, którzy chcą robić również coś niekoniecznie związanego z matematyką. Potrzebują tylko impulsu, wskazania kierunku, a uzdolnieni są w wielu dziedzinach. Jak już wspomniałem, kluczem do sukcesu jest ciężka praca. Smykałkę do matematyki oczywiście też trzeba mieć, ale tak jak w sporcie, można mieć wybitny talent, który nie poparty pracą i rozwojem nie da jednak wybitnego wyniku. Wielkie słowa uznania należą się rodzicom. Moją rolą jest pokazanie, od merytorycznej strony, jak przyswoić wiedzę matematyczną, rozłożyć wysiłek w czasie. W pewnym sensie pełnię rolę trenera, wiedząc, iż czasami musi przytrafić się dołek formy, żeby potem była górka. Głównym zadaniem rodziców było zachęcenie dzieci do systematycznej pracy. jeżeli mają szacunek do nauki, o który dzisiaj jest coraz trudniej, często im się to udaje. A młodzieży powtarzam, iż niczego nie da się osiągnąć w jeden dzień: Zmierzasz na szczyt, musi być ciężko. Kto chce, znajdzie powód, dla którego warto osiągnąć sukces, kto nie chce, szuka wymówek. Potem w życiu ma się wyniki, albo wymówki – mówi Piotr Błądek, nauczyciel matematyki w SP nr 5 i mentor grupy młodzieży uczestniczącej w konkursie wojewódzkim z tego przedmiotu.

Sukces młodych matematyków z „Piątki” nie jest przypadkiem. Na przestrzeni ostatnich 3 lat szkoła wychowała 10 laureatów i 10 finalistów konkursów matematycznych. Wśród uczniów klas z innowacją matematyczną średni wynik egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu przekracza 90 procent, przy średniej krajowej około 50 procent.

Piotr Błądek, nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 5 i II Liceum Ogólnokształcącym im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, swoją wiedzą i talentem w jej przykazywaniu zasłużył sobie w środowisku na honorowy tytuł profesora oświaty. Tak też mówi o nim Tomasz Szydło, dyrektor SP nr 5.

– Nasza szkoła odniosła ogromny sukces. Mamy największą liczbę finalistów i laureatów wojewódzkiego, kuratoryjnego konkursu wiedzy z matematyki spośród wszystkich szkół województwa, a jest ich ponad 900, uwzględniając szkoły prywatne. Co ważne, jest to wynik powtarzalny, ponieważ od kilku lat mamy zarówno finalistów, jak i laureatów konkursu, choć może dotychczas nie aż tak wielu, jak w tym roku. To przede wszystkim zasługa samych uczniów i nauczycieli prowadzących ich od nauki wczesnoszkolnej i oczywiście Piotra Błądka oraz rodziców przywiązujących dużą wagę do edukacji swoich dzieci. Organizacyjnie pomagamy w przygotowaniach wprowadzając od 4 klasy innowację matematyczną polegającą na rozszerzeniu liczby godzin, a także zintensyfikowaniu nauczania przedmiotu dla dzieci wykazujących uzdolnienia w tym kierunku. Pan Piotr Błądek, dzięki swojej wiedzy, talentowi i doświadczeniu może przekazać więcej wiedzy, ale potem również jest w stanie wymagać od młodzieży ponadprzeciętnego poziomu umiejętności. Wbrew stereotypowi, czasem niesprawiedliwym ocenom, jest dużo dzieci, które chcą się uczyć. Nie tyko matematyki, ale również języków obcych. Dlatego tworzymy od 4 klasy oddziały, nazwijmy to profilowane, z językami angielskim, hiszpańskim czy też matematyką, a dla dzieci z zacięciem sportowym klasy pływackie.

Wśród laureatów wojewódzkiego, kuratoryjnego konkursu matematycznego znaleźli się, między innymi, Jakub Paczkowski i Ada Korona.

Jakub Paczkowski; – zawsze miałem dobre wyniki z matematyki i kiedy pojawiła się szansa udziału w konkursie, postanowiłem spróbować. Nieoceniona była pomoc rodziców, choćby odpuszczenie pewnych obowiązków domowych na rzecz nauki. Najtrudniejszy był sam kilkuetapowy proces dostania się do finału. Stres nie był aż tak duży, ponieważ uczestniczyłem w nim po raz drugi. W zeszłym roku również uzyskałem tytuł laureata. Teraz zastanawiam się nad rozpoczęciem nauki w liceum lotniczym w Dęblinie. Dzięki konkursowi mamy pewną przewagę nad innymi uczniami szkół podstawowych, ponieważ musieliśmy opanować wiedzę spoza programu, na przykład na temat brył obrotowych czy też równań z dwiema niewiadomymi.

Ada Korona: – Podobnie ja nigdy nie miałam problemów z matematyką. W moim przypadku najbardziej pomógł mi tata, który jest dobry z tego przedmiotu. Kiedy czegoś nie rozumiałam, starał się mi to wytłumaczyć. Myślę, iż gdyby nie on, nie byłoby takiego sukcesu. W przyszłości chciałabym rozpocząć naukę w jednym z liceów w Świdniku, w klasie o profilu matematycznym. Na razie mam satysfakcję i poczucie, iż stres przed egzaminem ósmoklasisty i rekrutacją do szkoły średniej będzie dużo mniejszy.

Finaliści wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z matematyk: Paweł Noskowicz, Gabriela Szymańska, Szymon Rudomina, Norbert Chrzanowski, Martyna Malec, Jakub Kosiarski, Igor Panasiuk.

Laureaci wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z matematyki: Filip Chojnacki, Jakub Paczkowski, Jan Stawinoga, Adrianna Korona, Szymon Wiśniewski, Adrian Kołodziej.

Idź do oryginalnego materiału