Matka drugoklasistki: Nauczycielka wprowadziła swoje zasady. Uczniowie nie znają swoich ocen

gazeta.pl 4 godzin temu
Oceny w szkole to dla wielu dzieci źródło ogromnego stresu, szczególnie wtedy, gdy zaczyna się porównywanie wyników. Zdarza się, iż rywalizują ze sobą już choćby uczniowie pierwszych klas szkoły podstawowej.Nauczyciele coraz częściej dostrzegają fakt, iż presja dotycząca tego, kto lepiej wypadł, komu lepiej poszło zadanie czy wyrecytowanie wiersza, nie pomaga w nauce, a wręcz przeciwnie - utrudnia ją. Dlatego niektórzy z nich próbują wprowadzać własne, bardziej przyjazne i być może rozsądniejsze rozwiązania.
REKLAMA


Zobacz wideo


Dzieci konsultują się ze sztuczną inteligencją. "W szkole powinny być rozmowy"


Dzieci potrafią być bezlitosneDo naszej redakcji odezwała się pani Małgosia z Krakowa, mama ośmioletniej Marysi, która uczęszcza do drugiej klasy szkoły podstawowej. Kobieta przyznaje, iż była pozytywnie zaskoczona, kiedy dowiedziała się o pomyśle nauczycielki swojej córki. - Choć w drugiej klasie nie ma typowych ocen: czwórek, piątek i tak dalej, a jedynie oceny opisowe, czyli "wspaniale", "bardzo dobrze", "dobrze", to uczniowie i tak potrafią być w stosunku do siebie okrutni. Kiedy córka była w pierwszej klasie i nie dostała najlepszej "oceny", zdarzało się, iż koleżanki się z niej śmiały. To dotyczyło oczywiście wszystkich uczniów - opowiada nam pani Małgosia.Rodzice często obserwują, iż choćby wśród najmłodszych dzieci pojawia się rywalizacja. Porównywanie ocen, chwalenie się lepszym wynikiem, a czasem także docinki wobec tych, którzy radzą sobie słabiej. Dla dzieci, które dopiero uczą się szkolnej rzeczywistości, takie sytuacje mogą być wyjątkowo trudne i położyć się cieniem na dalszy stosunek do nauki. Nauczycielka znalazła sposóbW tym roku szkolnym nauczycielka Marysi postanowiła wprowadzić zmiany. - Uczniowie nie znają ocen, jakie dostaną z jakiejś pracy, czytania, nauki rymowanki lub innego zadania do wykonania. Nauczycielka wstawia ocenę do dziennika elektronicznego, ale nie mówi jej na forum klasy - tłumaczy pani Małgosia. Dzięki temu dzieci nie wiedzą, kto napisał pracę najlepiej, a kto gorzej. Nauczycielka chwali wszystkich uczniów za zaangażowanie, a indywidualne uwagi przekazuje np. podczas rozmowy z rodzicem, lub dzięki Librusa. - Kiedy odbieram Marysię ze szkoły, zawsze pyta: "Mamo, a co dostałam z tego czy tamtego?". Odpowiadam jej, iż najważniejsze, iż się starała i iż była zadowolona z siebie. Moim zdaniem to świetny pomysł, nie ma takiej rywalizacji i złości między uczniami - dodaje kobieta.


Niedługo będzie czas na zmianyPani Małgosia zdaje sobie sprawę, iż to rozwiązanie nie będzie trwało wiecznie. - Wiem, iż to tymczasowe. W starszych klasach oceny będą jawne, ale wtedy dzieci będą już lepiej rozumiały, iż to element ich nauki. Ale uważam, iż dobrze, iż teraz, na początku, mają mniej stresu. Przecież w tym wieku szkoła powinna być miejscem, które rozwija, a nie zniechęca - mówi.Ci interesujące są szkoły, w których w ogóle nie ma ocen, choćby w starszych klasach: - W Cogito nie ma ocen tradycyjnych, ponieważ one nie służą procesowi uczenia się. Uczniowie, nauczyciele i proces, w którym uczestniczą, nie mogą zostać sprowadzeni do cyfr. Dlatego staramy się, aby ocenianie było dialogiem i taką możliwość daje nam ocenianie kształtujące. W klasach młodszych uczniowie dostają na bieżąco informacje zwrotne, aby mieli jasność, w którym momencie procesu się znajdują i ewentualną wskazówkę, którędy podążać - mówi w rozmowie z eDziecko Arnika Bytner-Siwek, dyrektorka merytoryczna szkoły Cogito w Płocku. Ponadto w niektórych placówkach np. w Wodzisławiu Śląskim odchodzi się od systemu ocen cyfrowych na rzecz oceniania opisowego. Wielu rodziców przyznaje, iż chętnie widzieliby podobne podejście w innych szkołach. Nie chodzi o to, by rezygnować z ocen, ale by wprowadzać je w taki sposób, który wspiera rozwój emocjonalny dziecka, a nie go hamuje.Czy Twoim zdaniem uczniowie powinni na lekcji poznawać swoje oceny? Napisz na adres: klaudia.kierzkowska@grupagazeta.pl. Gwarantujemy anonimowość.
Idź do oryginalnego materiału