VIII edycja konkursu „Mazowiecki Lider Cyfryzacji” była skierowana do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W dwóch kategoriach zgłoszono łącznie 37 projektów – 18 w kategorii „Cyfrowa Szkoła Podstawowa” i 19 w kategorii „Cyfrowa Szkoła Ponadpodstawowa”.
Wyróżniono siedem placówek
Komisja konkursowa wyróżniła siedem placówek, które wdrażają rozwiązania cyfrowe, poprawiają komfort nauki i pracy, automatyzują procesy i prezentują innowacyjne pomysły na wykorzystanie technologii w edukacji. W tym roku tytuł „Mazowieckiego Lidera Cyfryzacji” otrzymały Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Starym Orzechowie (gm. Pomiechówek) i Zespół Szkół Technicznych w Płocku.
Rozwija się cyfryzacja w Mazowieckich szkołach. Coraz częściej dostępne są sztuczna inteligencja i nowoczesne symulatory. Najciekawsze inicjatywy i rozwiązania wdrożone przez szkoły zostały dziś wyróżnione w konkursie „Mazowiecki Lider Cyfryzacji”.
Zeszyt online
Jak mówi dyrektor szkoły podstawowej nr 94 w Warszawie Małgorzata Krasowska, szkoła korzysta z programu „Zeszyt online” w którym uczniowie mogą przy pomocy sztucznej inteligencji przygotować się np. do sprawdzianów.
— Przez wykonywanie zadań, podpowiadanych przez sztuczną inteligencję, dostosowanych do ich możliwości i tego, o ile ktoś czegoś nie wie, to ta sztuczna inteligencja cofa do tego momentu, aż uczeń wie, co ma zrobić i dalej się to rozwija — podkreśla.
Symulator dyżurnego i maszynisty
Z kolei dyrektor dyrektor Zespołu Szkół im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Tłuszczu Anna Białek Kowalska informuje, iż szkoła wdraża symulator dyżurnego ruchu jak i nowość, symulator maszynisty.
— Dostaliśmy pierwszy moduł symulatora maszynisty polegającego na tym, iż jest to symulator lokomotywy Vectron, a teraz jeszcze został do tego nam dołączony symulator elektrycznego zespołu trakcyjnego.Tak, iż jest to pracownia kolejowa za bardzo duże pieniądze i ku wielkiej euforii naszych uczniów — wskazuje.
Projekt Majster
Jak mówi dyrektor Szkoły Podstawowej w podwarszawskim Zamieniu Michał Doliński, szkoła realizuje w klasach drugich projekt Majster.
— Autorski projekt naszej szkoły, dwóch nauczycielek z klas drugich, które stworzyły projekt nawiązujący również do tego, co w chwili obecnej jest istotne, a mianowicie sztuczna inteligencja, rozwój sztucznej inteligencji i nauka tego od najmłodszych lat — informuje.
Laureaci
Kategoria „Cyfrowa Szkoła Podstawowa”
I miejsce i tytuł „Mazowieckiego lidera cyfryzacji 2025” – Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Starym Orzechowie za rozwiązanie EduTech+ „Cyfrowa Przyszłość Nauczania”.
EduTech+ to innowacyjne rozwiązanie edukacyjne, które wykorzystuje nowoczesne technologie cyfrowe w procesie nauczania. Inicjatywa integruje interaktywne narzędzia, platformy e-learningowe i aplikacje edukacyjne, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów i dostosować metody nauczania do wymagań XXI w. Dzięki wykorzystaniu cyfryzacji uczniowie mają dostęp do spersonalizowanych materiałów dydaktycznych, a nauczyciele mogą monitorować postępy w czasie rzeczywistym. EduTech+ wspiera rozwój kompetencji cyfrowych, kreatywność i samodzielność w nauce, tworząc nowoczesne środowisko edukacyjne dostosowane do potrzeb współczesnej szkoły.
II miejsce – Szkoła Podstawowa nr 94 im. I Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego w Warszawie za rozwiązanie „Codziennie Cyfrowo – Nauczyciele i uczniowie w świecie IT”;
II miejsce – Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Krzynowłodze Małej za „Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji i wsparcie osób wykluczonych cyfrowo”;
III miejsce – Zespół Szkół Publicznych im. Henryka Sienkiewicza w Suchożebrach za rozwiązanie „SUCHE wiadomości”.
Kategoria „Cyfrowa Szkoła Ponadpodstawowa”
I miejsce i tytuł „Mazowieckiego lidera cyfryzacji 2025” – Zespół Szkół Technicznych w Płocku za rozwiązania „Cyfrowy Trening” , „Cyfrowy Trening film”. Placówka łączy edukację z profesjonalnym treningiem sportowym.
Wykorzystuje innowacyjne narzędzia cyfrowe, które wspierają rozwój uczniów w dyscyplinach takich jak piłka nożna, piłka ręczna i wioślarstwo. Dzięki technologiom jest możliwe m.in. monitorowanie postępów, personalizacja treningów, analiza techniki, optymalizacja regeneracji czy planowanie strategii. To kompleksowe podejście sprawia, iż uczniowie ZST mają dostęp do nowoczesnych metod treningowych, które wspierają ich rozwój sportowy i edukacyjny.
II miejsce – Zespół Szkół Zawodowych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Płocku za rozwiązanie „Cyfrowa społeczność szkolna w działaniu”.
III miejsce – Zespół Szkół im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Tłuszczu za rozwiązanie „EduFuture – Cyfrowa Szkoła Przyszłości”.








![Ślubowanie pierwszoklasistów w Szkole Podstawowej nr 3 w Zambrowie [FOTO]](https://zambrow.org/static/files/gallery/130/1758144_1761859098.webp)
