Mediacyjne ABC, czyli co powinniśmy wiedzieć o mediacjach – część pierwsza

kuratorium.katowice.pl 2 tygodni temu

Mediacja prowadzi do rozwiązywania konfliktów i sporów rówieśniczych bez przemocy; każdy konflikt da się rozwiązać poprzez dialog prowadzący do porozumienia.

Mediacja to dobrowolne porozumiewanie się stron będących w konflikcie, przy wsparciu akceptowanego przez nie mediatora, kierującego się zasadami: bezstronności, neutralności i poufności.

Mediacja rówieśnicza to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami.

Mediacja szkolna to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania sporu pomiędzy stronami konfliktu w obecności bezstronnego i neutralnego mediatora. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami międzyludzkimi i/lub działalnością statutową szkoły. Stronami konfliktu mogą być: nauczyciele, dyrektor, pozostali pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice.

Mediacja w szkole to:

  • sposób przeciwdziałania agresji i przemocy,
  • droga do uczenia postrzegania konfliktu jako procesu, który wymaga rozwiązania problemu i zadośćuczynienia za wyrządzone szkody, a nie rozstrzygania,
  • uczenie budowania poprawnych relacji międzyludzkich – wzmacnianie tych zachowań, które uczą tolerancji, akceptacji drugiego człowieka, rozumienia jego potrzeb, inności kulturowych, religijnych i społecznych,
  • przełamywanie barier – budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w kontaktach Uczeń–Uczeń, Uczeń–Nauczyciel, Nauczyciel-Rodzic, Rodzic-Rodzic, Uczeń-Rodzic, Rodzic-Dyrektor, Dyrektor-pozostali pracownicy szkoły,
  • budowanie autorytetów,
  • poprawienie relacji międzyludzkich, poczucie bezpieczeństwa sprzyja podniesieniu wyników kształcenia.

Zasady mediacji to najważniejsze elementy, które są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesu mediacyjnego. Oto najważniejsze z nich:

  • Dobrowolność

Strony decydują się na udział w mediacji z własnej woli i mogą w każdej chwili od niej odstąpić. To oznacza, iż nikt nie jest zmuszany do udziału w mediacji, co sprzyja otwartości i szczerości w rozmowach.

  • Poufność

To, co mówimy w czasie mediacji, zostaje w czasie mediacji. Mediatorzy i strony mediacji są zobowiązani do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w toku mediacji. Dzięki temu uczestnicy mogą swobodnie dzielić się swoimi obawami i problemami, wiedząc, iż ich prywatność jest chroniona.

  • Bezstronność

Mediatorzy nie opowiadają się po żadnej ze stron konfliktu. Ich rolą jest wspieranie obu stron w znalezieniu rozwiązania, bez faworyzowania którejkolwiek z nich.

  • Neutralność

Mediatorzy pomagają stronom w znalezieniu rozwiązania konfliktu, ale nie narzucają swoich rozwiązań. To oznacza, iż mediatorzy pomagają stronom w wypracowaniu własnych rozwiązań, które będą dla nich najbardziej odpowiednie.

Zalety mediacji szkolnych:

Mediacja umożliwia:

  • opowiedzenie o przeżyciach, wyrażenie swoich uczuć i emocji,
  • poznanie i zrozumienie racji i punktu widzenia drugiej strony,
  • szybkie uzyskanie zadośćuczynienia,
  • przeproszenie za wyrządzone szkody i wybaczenie doznanych krzywd,
  • pozbycie się lęku przed sprawcą,
  • przyjęcie odpowiedzialności za swoje czyny,
  • zawarcie ugody zgodnej z potrzebami i interesami stron,
  • utrzymanie dobrych wzajemnych relacji, przy jednoczesnym rozwiązaniu sporu.

Korzyści z wprowadzenia mediacji w szkole:

  • Dzieci i młodzież mają możliwość rozwijania umiejętności związanych z wyrażaniem potrzeb, radzeniem sobie z emocjami, stresem szkolnym i uczeniem się szacunku dla wszelkich odmienności.
  • Znacząco wzbogaca się edukację dzieci i młodzieży – rozwijają się umiejętności przygotowujące do dorosłości, uczące rozwiązywania konfliktów.
  • Wiedza z zakresu umiejętności rozwiązywania konfliktów jest wykorzystywana nie tylko w szkole, ale też w środowisku rodzinnym i poza domem.
  • Korzystnie zmienia sytuację ofiary w zespole klasowym. Poszkodowany wraca do klasy/szkoły nie jako sprawca lub ofiara, ale jako równoprawny partner swoich kolegów i koleżanek.
  • Skierowanie sprawy do mediacji pozwala rozpoznać wewnętrzne relacje klasowe i wprowadzić stosowne programy naprawcze.
  • W przypadku mediacji rówieśniczych wewnętrzne nieprawidłowości w relacjach rozwiązują sami uczniowie. Nauczyciel wspiera, czuwa nad formalną stroną procesu. Mediacje są poufne, a więc strony są bezpieczne.

Materiał powstał na podstawie poniższych publikacji:

  1. Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych

Publikacja Rzecznika Praw Dziecka

  1. 2. Szkolenie z zakresu mediacji szkolnych, rówieśniczych i oświatowych

Polskie Centrum Mediacji. Szkolenie w ramach projektu „Myślę Pozytywnie 2019” współfinansowanego ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

  1. Kodeks Etyki Mediatora

Polskie Centrum Mediacji

  1. Niezbędnik mediatora

Materiał dydaktyczny przygotowany w oparciu o materiały trenerskie Polskiego Centrum Mediacji oraz literaturę przedmiotu. Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

  1. Standardy prowadzania mediacji rówieśniczej, mediacji w konfliktach rówieśniczych i szkolnych.

Materiał dydaktyczny przygotowany w oparciu o materiały trenerskie Polskiego Centrum Mediacji oraz literaturę przedmiotu. Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Opracowały: pani Agnieszka Kapusta i pani Ewa Dziedzic-Węgrzyn

Idź do oryginalnego materiału