MEN wydało wytyczne. Pełnoletni uczniowie z nowym uprawnieniem!

warszawawpigulce.pl 4 godzin temu

W szkołach ponadpodstawowych szykują się zmiany, które mogą mieć istotne znaczenie dla uczniów pełnoletnich. Ministerstwo Edukacji Narodowej zajęło stanowisko w sprawie, która od dawna budziła wątpliwości i dzieliła nauczycieli, dyrektorów oraz samych uczniów. Teraz pojawiły się oficjalne wytyczne, które precyzują zasady postępowania.

Fot. Warszawa w Pigułce

Pełnoletni uczniowie sami usprawiedliwią nieobecność. MEN wydało wytyczne

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozwiewa wątpliwości – uczniowie, którzy ukończyli 18 lat, mogą samodzielnie usprawiedliwiać swoje nieobecności w szkole. Decyzja zapadła po interwencji posłanek Koalicji Obywatelskiej i ma związek z licznymi pytaniami nauczycieli i dyrektorów szkół średnich. Nowe wytyczne pozostawiają jednak ostateczną decyzję w gestii szkół.

Dorosły uczeń, dorosłe decyzje

Jak wyjaśniła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer, pełnoletni uczeń posiada zdolność do czynności prawnych, co oznacza, iż ma prawo samodzielnie zgłaszać i usprawiedliwiać nieobecności. Nie musi w tym celu przedstawiać zaświadczeń od rodziców ani opiekunów prawnych, choćby jeżeli pozostaje na ich utrzymaniu.

MEN przypomina, iż uczniowie pełnoletni nie są już objęci obowiązkiem nauki – ten kończy się z chwilą ukończenia 18. roku życia. Ich dalsze uczestnictwo w edukacji jest dobrowolne, ale wiąże się z koniecznością przestrzegania regulaminów i przepisów obowiązujących w danej szkole.

Statut szkoły ma decydujące znaczenie

Resort edukacji nie planuje ujednolicenia przepisów na poziomie krajowym. Szczegóły dotyczące formy usprawiedliwiania nieobecności mają być przez cały czas ustalane w statucie szkoły, który zatwierdza rada szkoły z udziałem uczniów. To oznacza, iż każda placówka może wprowadzać własne rozwiązania – od akceptacji maila od ucznia po konieczność osobistego zgłoszenia przyczyny nieobecności.

Wiceszefowa MEN zaznaczyła, iż samodzielne usprawiedliwienie nie ma statusu dokumentu urzędowego, dlatego może zostać ocenione przez wychowawcę lub dyrektora. Niektóre szkoły mogą przez cały czas wymagać bardziej formalnych form potwierdzenia nieobecności, np. w przypadku dłuższych lub częstych absencji.

Nowe podejście do odpowiedzialności uczniów

Nowe wytyczne wpisują się w szersze podejście MEN do odpowiedzialności pełnoletnich uczniów. Szkoła ma być miejscem, w którym młodzi ludzie uczą się nie tylko wiedzy, ale i samodzielności. Uczniowie mogą teraz formalnie brać odpowiedzialność za swoją obecność na zajęciach – ale wciąż muszą liczyć się z oceną ze strony wychowawcy i konsekwencjami przewidzianymi przez statut szkoły.

Idź do oryginalnego materiału