MEN poprawia projekt. Z geografii znikają trudniejsze treści
Do konsultacji publicznych trafiły projekty nowych podstaw programowych, przygotowane w ramach reformy "Reforma26. Kompas Jutra". Dokumenty stworzył zespół składający się z ponad 200 ekspertów wyłonionych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Po publikacjach medialnych dotyczących podstawy z geografii, MEN zdecydowało się na korekty.
Resort tłumaczy, iż "bardzo docenia pracę wszystkich ekspertów i ekspertek" i podkreśla, iż ich wysiłek "przyczyni się do przygotowania polskich szkół do wyzwań XXI wieku".
Korekta tylko w jednym przedmiocie
Choć w dyskusjach publicznych pojawił się temat szerokich zmian, MEN zaznacza wyraźnie: korekta dotyczy wyłącznie geografii.
"Projekty podstaw programowych z pozostałych przedmiotów pozostały bez zmian" –
podkreśla resort.
Ostateczny kształt dokumentu określa minister edukacji, a wszystkie elementy reformy mają pozostać spójne pod względem trudności i zakresu.
Eksperci alarmowali: za dużo treści, a do tego błędy
Do MEN spłynęły liczne uwagi, m.in. od Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. KEN, od wydawców edukacyjnych i uczestników wysłuchania publicznego z 23 października 2025 r. Eksperci wskazywali, iż projekt programowy z geografii jest przeładowany i niekiedy zawiera błędy merytoryczne. Dlatego resort zdecydował o korekcie, zlecając ją specjalistom z CKE.
Co dokładnie zmienia MEN? Lista jest długa
W komunikacie wymieniono serię zmian. Eksperci zaproponowali m.in.:
zmniejszenie liczby działów z 9 do 8,
redukcję wymagań obowiązkowych z 53 do 42,
usunięcie treści nieadekwatnych do wieku, także z zakresu geopolityki,
powrót do geografii regionalnej świata,
rezygnację z działu "Nieoczywistości geografii Polski" oraz działu o Morzu Bałtyckim,
dodanie praktycznych elementów związanych z turystyką,
wzmocnienie kompetencji cyfrowych.
To nie są tylko kosmetyczne poprawki. To gruntowne przemodelowanie tego, co uczeń ma wiedzieć i umieć. MEN tłumaczy, iż zmiany nie zmieniają istoty podstawy, jedynie ją porządkują.
Jak napisano: "Dokument jest lepiej dostosowany do wieku i możliwości poznawczych uczniów i uczennic szkół podstawowych".
Znaczna część pierwotnych treści jednak pozostaje w projekcie, a resort zapowiada dalszą współpracę z ekspertami.
Zmiany nie wejdą od razu
Reforma będzie wdrażana stopniowo:
od września 2026 r. w klasach I i IV szkoły podstawowej,
od września 2027 r. w klasach I szkół ponadpodstawowych,
później obejmie kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.













