MEN wytnie trudne treści z geografii. Uczniowie narzekali na "przeciążenie materiałem"

mamadu.pl 1 godzina temu
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało korektę projektu podstawy programowej z geografii, usuwając treści uznane za zbyt trudne dla uczniów szkół podstawowych. Zmiany pojawiły się po licznych uwagach ekspertów, wydawców i uczestników wysłuchania publicznego, którzy alarmowali o "przeciążeniu materiału".


MEN poprawia projekt. Z geografii znikają trudniejsze treści


Do konsultacji publicznych trafiły projekty nowych podstaw programowych, przygotowane w ramach reformy "Reforma26. Kompas Jutra". Dokumenty stworzył zespół składający się z ponad 200 ekspertów wyłonionych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Po publikacjach medialnych dotyczących podstawy z geografii, MEN zdecydowało się na korekty.

Resort tłumaczy, iż "bardzo docenia pracę wszystkich ekspertów i ekspertek" i podkreśla, iż ich wysiłek "przyczyni się do przygotowania polskich szkół do wyzwań XXI wieku".

Korekta tylko w jednym przedmiocie


Choć w dyskusjach publicznych pojawił się temat szerokich zmian, MEN zaznacza wyraźnie: korekta dotyczy wyłącznie geografii.

"Projekty podstaw programowych z pozostałych przedmiotów pozostały bez zmian" –

podkreśla resort.

Ostateczny kształt dokumentu określa minister edukacji, a wszystkie elementy reformy mają pozostać spójne pod względem trudności i zakresu.

Eksperci alarmowali: za dużo treści, a do tego błędy


Do MEN spłynęły liczne uwagi, m.in. od Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. KEN, od wydawców edukacyjnych i uczestników wysłuchania publicznego z 23 października 2025 r. Eksperci wskazywali, iż projekt programowy z geografii jest przeładowany i niekiedy zawiera błędy merytoryczne. Dlatego resort zdecydował o korekcie, zlecając ją specjalistom z CKE.

Co dokładnie zmienia MEN? Lista jest długa


W komunikacie wymieniono serię zmian. Eksperci zaproponowali m.in.:


zmniejszenie liczby działów z 9 do 8,

redukcję wymagań obowiązkowych z 53 do 42,

usunięcie treści nieadekwatnych do wieku, także z zakresu geopolityki,

powrót do geografii regionalnej świata,

rezygnację z działu "Nieoczywistości geografii Polski" oraz działu o Morzu Bałtyckim,

dodanie praktycznych elementów związanych z turystyką,

wzmocnienie kompetencji cyfrowych.


To nie są tylko kosmetyczne poprawki. To gruntowne przemodelowanie tego, co uczeń ma wiedzieć i umieć. MEN tłumaczy, iż zmiany nie zmieniają istoty podstawy, jedynie ją porządkują.

Jak napisano: "Dokument jest lepiej dostosowany do wieku i możliwości poznawczych uczniów i uczennic szkół podstawowych".

Znaczna część pierwotnych treści jednak pozostaje w projekcie, a resort zapowiada dalszą współpracę z ekspertami.

Zmiany nie wejdą od razu


Reforma będzie wdrażana stopniowo:


od września 2026 r. w klasach I i IV szkoły podstawowej,

od września 2027 r. w klasach I szkół ponadpodstawowych,

później obejmie kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.


Źródło: portalsamorzadowy.pl


Idź do oryginalnego materiału