Do 2035 roku polski rynek metaverse może osiągnąć wartość pomiędzy 5 a 10 miliardów euro – takie dane wynikają z najnowszych analiz przeprowadzonych przez firmę Meta. Roczne tempo wzrostu tej technologii może przekraczać imponujące 40 procent, co sytuuje metaverse jako jedną z najbardziej obiecujących i dochodowych technologii przyszłości. Świadomi nadchodzących możliwości, Związek Cyfrowa Polska podjął decyzję o utworzeniu Komitetu ds. Metawersum. Jest to strategiczny krok, mający na celu pełne wykorzystanie potencjału i szans, które niesie ze sobą rozwój metaświata.
W skład powołanego komitetu wchodzi szerokie grono przedstawicieli najważniejszych firm technologicznych, instytucji oraz świata naukowego nie tylko zrzeszonych w ramach Związku Cyfrowa Polska. Działaniami grupy kieruje Andrzej Horoch, ekspert immersyjnych technologii i metawersum, właściciel firmy Connected Realities.
Metawersum pomoże rozwinąć także inne obszary gospodarki cyfrowej
Inicjatorem powstania komitetu jest firma Meta, która – choć najbardziej znana jest jako właściciel Facebooka – od wielu lat prowadzi prace nad rozwojem metaświata. Dlatego w inauguracji grupy wziął udział Markus Reinisch, wiceprezes Meta ds. polityki publicznej w Europie.
Jakub Turowski, dyrektor Meta ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej, podkreśla, iż publikowane przez firmę raporty jasno wskazują na rosnącą rolę metawersum w gospodarce cyfrowej:
Kto może skorzystać z metawersum?
Choć o wykorzystaniu metawersum często myśli się w kategoriach rozrywkowych, do czego skłania nas bogactwo gier w rzeczywistości VR i AR, eksperci zwracają uwagę na ogromny potencjał dla biznesu. W Polsce realizuje się już wiele projektów związanych z wykorzystaniem immersyjnych technologii na potrzeby onboardingu i szkoleń pracowniczych (w raporcie firmy Meta czytamy, iż trening nowego pracownika może być aż o 4 razy szybszy w metaświecie, niż poza nim), a także w projektowaniu, produkcji czy handlu produktami. Na metawersum coraz większą uwagę zwracają też banki (jednym z najbardziej znanych przykładów jest bank PKO BP, który na platformach Decentraland i Mazer stworzył cyfrową wersję warszawskiej Rotundy) oraz europejskie marki odzieżowe, tworzące wirtualne przymierzalnie i sklepy.