„Edukacja włączająca współcześnie definiowana jest jako system, w którym wszyscy uczniowie niezależnie od stojących przed nimi wyzwań i lub niepełnosprawności uczą się razem w środowisku zapewniającym im spersonalizowane wsparcie w zakresie ich rozwoju intelektualnego i społecznego” – napisali w programie sympozjum jego organizatorzy. Podkreślili przy tym wspólne chrześcijańskie korzenie i ich kultywowanie zarówno w Polsce, jak i na Malcie.
Edukacja włączająca to prawo człowieka
– Edukacja włączająca była w Polsce do niedawna zawężonym terminem i odwoływała się głównie do osób z niepełnosprawnością – mówi dr Przemysław Eugeniusz Kaniok, sekretarz seminarium. – Dziś edukacja włączająca kładzie szczególny nacisk na włączenie wszystkich tych, którzy z różnych powodów czują się w społeczeństwie niezintegrowani. Niewłączeni do procesu wzajemnych relacji społecznych. Współczesna edukacja włączająca jest postrzegana w kategoriach niezbywalnego prawa człowieka. To bardzo ważne, to więcej niż integracja. Nie zawsze pamiętamy, iż jeszcze w latach 40. XX wieku w USA i Wielkiej Brytanii postulowano, by dzieci z autyzmem uśmiercać.
Uczestnicy polsko-maltańskiego seminarium przyglądali się m.in. funkcjonowaniu edukacji włączającej w systemach oświaty w obu krajach. Wygłoszone referaty poruszały różnorodne tematy. Omawiano kwestie buntu i wykluczenia młodych ludzi oraz wsparcia uczniów ze spektrum autyzmu. Zwrócono uwagę na różnorodność seksualną i płciową w edukacji. Przedstawiono także związki edukacji włączającej z dobrostanem młodych osób transpłciowych. Poruszono również rolę nowoczesnych technologii w edukacji włączającej. Mówiono o wpływie sportu i rekreacji na rehabilitację osób z niepełnosprawnością. Nie zabrakło też tematów dotyczących uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Nie zabrakło też refleksji związanej z edukacją dzieci migrantów (w warunkach polskich przede wszystkim młodzieży ukraińskiej). Którzy nie zawsze chcą się uczyć języka kraju, do którego przyjechały.
Współpraca polsko-maltańska
– Pierwsze polsko-maltańskie seminarium objęła patronatem przewodnicząca Parlamentu Europejskiego. Jest Maltanką i absolwentką Uniwersytetu Maltańskiego – podkreśla dr Przemysław Eugeniusz Kaniok. – kooperacja między Instytutem Nauk Pedagogicznych UO a Wydziałem Edukacji Uniwersytetu Maltańskiego została zapoczątkowana w ubiegłym roku. To podczas mojego spotkania na Malcie z dziekanem tego wydziału Colinem Calleją oraz jego pracownikami. Zadeklarowali oni chęć współpracy z nami w zakresie badań i przygotowywania projektów, także z Unii Europejskiej. W przygotowaniu seminarium mogliśmy liczyć na pomoc zarówno władz UO, jak i instytucji, którym problematyka społecznego włączenia nie jest obca.
W kontekście uczestnictwa w sympozjum goście z Malty odwiedzili m.in. PSP nr 11 w opolskiej dzielnicy „Chabry”, gdzie uczęszcza duża grupa dzieci ze spektrum autyzmu, Miejskie Centrum Wspomagania Edukacji. Zwiedzali zamek w Mosznej, przebywali w pałacu w Kamieniu Śląskim.
Na zakończenie seminarium podpisano umowę o współpracy Uniwersytetu Opolskiego i Uniwersytetu Maltańskiego.











***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania