„Moda na poprawną polszczyznę w ZPO nr 1 w Mławie” – międzyklasowy projekt VIb, VIIa, VIIIa z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
Motto: Język jest mapą drogową kultury. Mówi ci, skąd ludzie pochodzą i dokąd zmierzają.
Rita Mae Brown
Tytuł projektu: „Moda na poprawną polszczyznę w ZPO nr 1 w Mławie”
Autorzy i koordynatorzy projektu: D. Bardońska, N. Maciak, M. Stefańska – Zera
Cel ogólny:
Projekt miał przypominać o roli i miejscu języka ojczystego w życiu Polaków i przyczyniać się do podnoszenia świadomości językowej, do ugruntowania poczucia, iż polszczyzna jest tworzona przez każdego i iż każdy z nas jest za nią odpowiedzialny.
Termin realizacji: 17.02.2025r. –21.02.2025r.
Cele szczegółowe projektu:
- – kształtowanie świadomości języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego
- narzędzia komunikacji,
- – rozwijanie sprawności językowej, umiejętności wypowiadania się w mowie i w
- piśmie,
- – dbałość o poprawność wypowiedzi,
- – wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce,
- – wzmocnienie motywacji do nauki, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie,
- aktywne uczestnictwo,
- – kształcenie adekwatnych zachowań społecznych, przyjaznego współzawodnictwa,
- umiejętności pracy w grupie.
Plan działań w projekcie
1. Działania 17.02.2025 – 18.02.2025r.
- – przydział pracy poszczególnym klasom;
- – poszukiwanie ciekawych informacji w różnych źródłach;
- – podział prac przy wykonywaniu projektu
2. Działania 19.02.25- 20.02.25
- – wykonanie projektów i przygotowanie do prezentacji;
- – konsultacji z nauczycielem.
3. Prezentacja 21.02.2025r.
- – prezentacja projektu na forum szkoły.
4. Refleksja 21.02.2025r.
- – podsumowanie projektu, ocena, wrażenia.
Zadania dla grup:
Do projektu zostali przydzieleni chętni uczniowie z klas: VIb, VIIa, VIIIa. Zostali oni podzieleni na trzy grupy, zgodnie z przynależnością do danej klasy, a opiekunkami poszczególnych grup zostały nauczycielki, uczące w tych klasach j. polskiego. Następnie przydzielono grupom zadania i powołano liderów.
- Grupa I – klasa VI b – opiekun – p. Nina Maciak
Wykonanie krótkich pytań – quizów oraz ulotek dotyczących poprawności językowej i ortograficznej oraz przeprowadzenie wśród uczniów i nauczycieli konkursów i rozdanie ulotek w dniu prezentacji projektu.
- Grupa II – klasa VII a – opiekun – p. Małgorzata Stefańska – Zera
Wykonanie gazetki okolicznościowej przy wejściu do szkoły, wykonanie i rozwieszenie na korytarzach szkolnych zasad poprawnej polszczyzny, wykonanie i wywieszenie przy wejściu do szkoły torebek i koszulek promujących modę na poprawną polszczyznę.
- Grupa III – klasa VIII a – opiekun – p. Danuta Bardońska
Przygotowanie informacji na temat Dnia Języka Ojczystego w postaci krótkiej prezentacji – filmiku oraz opublikowanie go na facebooku szkoły. Przygotowanie krótkich pytań dotyczących poprawności językowej i ortograficznej oraz przeprowadzenie wśród uczniów i nauczycieli quizów, nagranie filmików i umieszczenie ich na facebooku szkoły.
Konsultacje:
Na bieżąco
Zadania do realizacji dla opiekunów projektu:
● ogłoszenie projektu i harmonogramu działań;
● odgrywanie roli doradcy, koordynatora wspierającego uczniów;
● umieszczenie informacji na facebooku szkolnym.
Kryteria oceny projektu:
W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:
Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami – 6 pkt
Estetyka i staranność wykonania ulotek, tablic poprawnościowych, koszulek i torebek/ poprawność i kreatywność przy tworzeniu pytań do quizów – 6 pkt
Kreatywność w zaprezentowaniu efektów pracy grupy – 6 pkt
Zaangażowanie wszystkich członków w pracę – 6 pkt.
Podsumowanie projektu:
Na korytarzach pojawiały się wskazówki, jak unikać błędów ortograficznych i językowych. Tablica informacyjna stała się źródłem wiedzy na temat języka ojczystego, a łącznik przy głównym wejściu zamienił się w wystawę toreb i koszulek wskazujących poprawne formy kłopotliwych wyrazów. W Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego nie zabrakło również ulotek tematycznych. Dużą popularnością cieszyły się łamańce i quizy językowe przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli. Relacja z obchodów tego dnia znalazła się na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku.
Ewaluacja:
Ankieta:
- Czy byłem zaangażowany w pracę grupy?
- Czy zgodnie współdziałałem w grupie?
- Czy wykonałem wszystkie zadania na czas?
- Czy byłem dobrze przygotowany do prezentacji?
- Czy pracując nad projektem nauczyłem się czegoś nowego?
Źródła informacji:
- materiały pozyskane z różnych źródeł;
- pomysły własne;
- konsultacje z nauczycielem.
Promocja i dokumentowanie projektu:
- informacje podane w formie papierowej;
- informacje przesłane elektronicznie;
- materiał fotograficzny;
- materiał wideo;
- wytwory pracy grup.
Opiekunki projektu – Danuta Bardońska, Nina Maciak, Małgorzata Stefańska – Zera











