„Moda na poprawną polszczyznę w ZPO nr 1 w Mławie”- M. Stefańska – Zera, N. Maciak, D. Bardońska

zpo1mlawa.pl 11 godzin temu

„Moda na poprawną polszczyznę w ZPO nr 1 w Mławie” – międzyklasowy projekt VIb, VIIa, VIIIa z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

Motto: Język jest mapą drogową kultury. Mówi ci, skąd ludzie pochodzą i dokąd zmierzają.

Rita Mae Brown

Tytuł projektu: „Moda na poprawną polszczyznę w ZPO nr 1 w Mławie”

Autorzy i koordynatorzy projektu: D. Bardońska, N. Maciak, M. Stefańska – Zera

Cel ogólny:

Projekt miał przypominać o roli i miejscu języka ojczystego w życiu Polaków i przyczyniać się do podnoszenia świadomości językowej, do ugruntowania poczucia, iż polszczyzna jest tworzona przez każdego i iż każdy z nas jest za nią odpowiedzialny.

Termin realizacji: 17.02.2025r. –21.02.2025r.

Cele szczegółowe projektu:

  • – kształtowanie świadomości języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego
  • narzędzia komunikacji,
  • – rozwijanie sprawności językowej, umiejętności wypowiadania się w mowie i w
  • piśmie,
  • – dbałość o poprawność wypowiedzi,
  • – wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce,
  • – wzmocnienie motywacji do nauki, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie,
  • aktywne uczestnictwo,
  • – kształcenie adekwatnych zachowań społecznych, przyjaznego współzawodnictwa,
  • umiejętności pracy w grupie.

Plan działań w projekcie

1. Działania 17.02.2025 – 18.02.2025r.

  • – przydział pracy poszczególnym klasom;
  • – poszukiwanie ciekawych informacji w różnych źródłach;
  • – podział prac przy wykonywaniu projektu

2. Działania 19.02.25- 20.02.25

  • – wykonanie projektów i przygotowanie do prezentacji;
  • – konsultacji z nauczycielem.

3. Prezentacja 21.02.2025r.

  • – prezentacja projektu na forum szkoły.

4. Refleksja 21.02.2025r.

  • – podsumowanie projektu, ocena, wrażenia.

Zadania dla grup:

Do projektu zostali przydzieleni chętni uczniowie z klas: VIb, VIIa, VIIIa. Zostali oni podzieleni na trzy grupy, zgodnie z przynależnością do danej klasy, a opiekunkami poszczególnych grup zostały nauczycielki, uczące w tych klasach j. polskiego. Następnie przydzielono grupom zadania i powołano liderów.

  • Grupa I – klasa VI b – opiekun – p. Nina Maciak

Wykonanie krótkich pytań – quizów oraz ulotek dotyczących poprawności językowej i ortograficznej oraz przeprowadzenie wśród uczniów i nauczycieli konkursów i rozdanie ulotek w dniu prezentacji projektu.

  • Grupa II – klasa VII a – opiekun – p. Małgorzata Stefańska – Zera

Wykonanie gazetki okolicznościowej przy wejściu do szkoły, wykonanie i rozwieszenie na korytarzach szkolnych zasad poprawnej polszczyzny, wykonanie i wywieszenie przy wejściu do szkoły torebek i koszulek promujących modę na poprawną polszczyznę.

  • Grupa III – klasa VIII a – opiekun – p. Danuta Bardońska

Przygotowanie informacji na temat Dnia Języka Ojczystego w postaci krótkiej prezentacji – filmiku oraz opublikowanie go na facebooku szkoły. Przygotowanie krótkich pytań dotyczących poprawności językowej i ortograficznej oraz przeprowadzenie wśród uczniów i nauczycieli quizów, nagranie filmików i umieszczenie ich na facebooku szkoły.

Konsultacje:

Na bieżąco

Zadania do realizacji dla opiekunów projektu:

● ogłoszenie projektu i harmonogramu działań;

● odgrywanie roli doradcy, koordynatora wspierającego uczniów;

● umieszczenie informacji na facebooku szkolnym.

Kryteria oceny projektu:

W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:

Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami – 6 pkt

Estetyka i staranność wykonania ulotek, tablic poprawnościowych, koszulek i torebek/ poprawność i kreatywność przy tworzeniu pytań do quizów – 6 pkt

Kreatywność w zaprezentowaniu efektów pracy grupy – 6 pkt

Zaangażowanie wszystkich członków w pracę – 6 pkt.

Podsumowanie projektu:

Na korytarzach pojawiały się wskazówki, jak unikać błędów ortograficznych i językowych. Tablica informacyjna stała się źródłem wiedzy na temat języka ojczystego, a łącznik przy głównym wejściu zamienił się w wystawę toreb i koszulek wskazujących poprawne formy kłopotliwych wyrazów. W Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego nie zabrakło również ulotek tematycznych. Dużą popularnością cieszyły się łamańce i quizy językowe przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli. Relacja z obchodów tego dnia znalazła się na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku.

Ewaluacja:

Ankieta:

  • Czy byłem zaangażowany w pracę grupy?
  • Czy zgodnie współdziałałem w grupie?
  • Czy wykonałem wszystkie zadania na czas?
  • Czy byłem dobrze przygotowany do prezentacji?
  • Czy pracując nad projektem nauczyłem się czegoś nowego?

Źródła informacji:

  • materiały pozyskane z różnych źródeł;
  • pomysły własne;
  • konsultacje z nauczycielem.

Promocja i dokumentowanie projektu:

  • informacje podane w formie papierowej;
  • informacje przesłane elektronicznie;
  • materiał fotograficzny;
  • materiał wideo;
  • wytwory pracy grup.

Opiekunki projektu – Danuta Bardońska, Nina Maciak, Małgorzata Stefańska – Zera

Idź do oryginalnego materiału