Sposób przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach zyska fundamentalną zmianę.
W tym celu powstał innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach Erasmus+ (VET). Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu państw UE. Zapotrzebowanie na pracowników posiadających tzw. „zielone umiejętności” ( ang. green skills) oraz wysokie kompetencje cyfrowe rośnie w bezprecedensowym tempie.
44% dorosłych Europejczyków nie posiada choćby podstawowych umiejętności cyfrowych
Według raportu KE z 2024 r., aby osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu, Europa będzie potrzebowała do 2030 r. choćby 2,5 mln nowych specjalistów w sektorze odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i gospodarki cyrkularnej. Jednocześnie, dane Eurostatu pokazują, iż 44% dorosłych Europejczyków wciąż nie posiada choćby podstawowych umiejętności cyfrowych, co znacząco ogranicza ich możliwości zawodowe w nowoczesnej gospodarce.
Sektor technologii dronowych rozwija się równie dynamicznie. W 2023 r. wartość europejskiego rynku dronów szacowano na 6,5 mld euro, a do 2030 r. ma ona wzrosnąć do ponad 15 mld euro (Drone Industry Insights, 2024). Drony są coraz powszechniej wykorzystywane w monitoringu środowiska, rolnictwie precyzyjnym, ochronie przyrody, transporcie medycznym, zarządzaniu kryzysowym oraz w infrastrukturze. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce liczba zarejestrowanych operatorów dronów wzrosła z 15 tys. w 2019 r. do ponad 50 tys. w 2024 r., co jasno pokazuje skalę rozwoju tego sektora.
Projekt Drones360 stanowi odpowiedź na trzy najważniejsze wyzwania
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość z kolei zdobywa silną pozycję w edukacji zawodowej. Raport Global Market Insights wskazuje, iż wartość globalnego rynku VR/AR w edukacji przekroczy 19 mld dol. do 2027 r., rosnąc w tempie ponad 14% rocznie. Technologia ta umożliwia tworzenie bezpiecznych, realistycznych środowisk do nauki praktycznych umiejętności — od obsługi dronów po symulacje ekologicznych procesów przemysłowych — bez konieczności fizycznej obecności w danym miejscu.
– Koordynowany przez nas projekt Drones360 stanowi odpowiedź na trzy najważniejsze wyzwania: transformację cyfrową, transformację ekologiczną oraz rosnącą lukę kompetencyjną w Europie. Zgodnie z analizą CEDEFOP z 2023 r. , aż 77% pracodawców w UE zgłasza trudności w znalezieniu kandydatów z odpowiednimi umiejętnościami technicznymi i cyfrowymi, a jednocześnie niemal połowa pracowników wykonuje pracę poniżej poziomu swoich kwalifikacji lub poza swoim profilem edukacyjnym, co prowadzi do ogromnych strat społecznych i ekonomicznych – komentuje dr inż. Paweł Wowkonowicz, koordynator projektu z ramienia IOŚ-PIB. – Projekt Drones360 ma ambicję przywrócenia równowagi między edukacją a rynkiem pracy poprzez rozwój nowoczesnych narzędzi i metod nauczania.
Edukacja zawodowa musi być nie tylko nowoczesna, ale i elastyczna
Drones360 to nie tylko projekt technologiczny, ale przede wszystkim społeczny – wspierający równość szans, dostęp do edukacji i rozwój zawodowy w sektorach przyszłości. W czasach, gdy sztuczna inteligencja, automatyzacja i zmiany klimatyczne redefiniują tradycyjne miejsca pracy, edukacja zawodowa musi być nie tylko nowoczesna, ale i elastyczna, w pełni dostosowana do zmieniających się realiów. Drones360 to krok w stronę takiej właśnie edukacji – inteligentnej, zintegrowanej i inkluzywnej.