Najwięcej czwartoklasistów, najmniej licealistów. Ilu uczniów chodzi na lekcje edukacji zdrowotnej?

swidnica24.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: zdjęcie archiwalne


Najwięcej uczestników nowego przedmiotu pn. edukacja zdrowotna jest w klasach czwartych szkół podstawowych w Świdnicy. Im wyższy rocznik, tym mniej chętnych. W szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez powiat świdnicki to zaledwie 17,6% wszystkich uczniów.

zdjęcie archiwalne

Edukacja zdrowotna to nowoczesny przedmiot, którego celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w rzetelną wiedzę, umiejętności oraz postawy umożliwiające skuteczne dbanie o zdrowie własne i innych osób we wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym. Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, ale także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych. Promuje zdrowy styl życia. Rozwija umiejętności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie. Pozwala ustrzec się przed różnorodnymi zagrożeniami – od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację – podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Przedmiot początkowo miał być obowiązkowy, jednak wobec rosnącego sprzeciwu rządząca koalicja zadecydowała, iż uczestnictwo będzie dobrowolne. Mimo bardzo szerokiego zakresu tematów, jakie obejmuje dostępna na stronach internetowych MEN podstawa programowa, do bojkotu edukacji zdrowotnej namawiał rodziców Episkopat Kościoła Rzymsko-Katolickiego.

Program przedmiotu – w naszej ocenie – stanowi zagrożenie dla katolickiej wizji rodziny, małżeństwa oraz dojrzałości ludzkiej dzieci i młodzieży. Problematyka małżeństwa i rodziny, rozumianych jako wspólnota ojca, matki i dzieci, została potraktowana w nim w sposób marginalny. Tymczasem Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej wyraźnie podkreśla, iż małżeństwo, rodzina, macierzyństwo i ojcostwo znajdują się pod szczególną ochroną państwa. W programie znalazły się treści dotyczące tożsamości płciowej oraz kwestii prawnych i społecznych związanych ze środowiskiem LGBTQ+. Wszystkie osoby zasługują na szacunek, ale ich wizja seksualności nie jest zgodna z nauką Kościoła. Proponowane treści mogą prowadzić do zniekształcenia obrazu kobiecości i męskości, a choćby powodować, iż dziewczęta będą identyfikowały się jako chłopcy, a chłopcy – jako dziewczęta, w ich najbardziej wrażliwym okresie życia, w którym młody człowiek poszukuje własnej tożsamości i potrzebuje szczególnego wsparcia, opieki i towarzyszenia mu przez najbliższych. Niezwykle zaś łatwo jest wtedy skrzywdzić młodych ludzi i doprowadzić w konsekwencji do wielu zaburzeń – wskazywali w apelu do rodziców biskupi. Aspektów, na które wskazują, nie zawiera program udostępniony przez ministerstwo. Pod apelem został zamieszczony wzór rezygnacji z uczestnictwa w lekcjach.

Przedmiot jako nieobowiązkowy w grafikach został umieszczony na pierwszej lub ostatniej lekcji, dodatkowo w klasach ósmych kończy się już w styczniu, by młodzież miała czas na przygotowanie się do egzaminów kończących szkołę podstawową. Z danych, jakie pozyskaliśmy za pośrednictwem świdnickiego ratusza wynika, iż najchętniej swoje dzieci na edukację zdrowotną poślą rodzice czwartoklasistów. Najmniej uczestników jest natomiast w klasach ósmych – zaledwie 13,3%. Ogółem w publicznych podstawówkach w lekcjach weźmie udział 35,9% dzieci.

Znacznie więcej chętnych jest w szkołach podstawowych, prowadzonych przez powiat świdnicki. – W szkołach podstawowych prowadzonych przez Powiat Świdnicki prawo do korzystania z zajęć edukacji zdrowotnej ma 135 uczniów/uczennic. Chęć uczestnictwa w tych zajęciach wyraziło 89 uczniów/uczennic, czyli 65,9% wszystkich uprawnionych – informuje rzecznik Starostwa Powiatowego Piotr Dębek.

W szkołach ponadpodstawowych zainteresowanie edukacją zdrowotną jest bardzo niskie. – W szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Świdnicki prawo do korzystania z zajęć edukacji zdrowotnej ma 3.139 uczniów/uczennic. Chęć uczestnictwa w tych zajęciach wyraziło 553 uczniów/uczennic, czyli 17,6% wszystkich uprawnionych – podaje Dębek.

Agnieszka Szymkiewicz

Liczba uczniów na lekcjach edukacja zdrowotna w publicznych szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Świdnica:

Idź do oryginalnego materiału