W roku jubileuszowym 150-lecia istnienia I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Europejskim Dniu Języków wspominano międzynarodowe projekty anglojęzyczne zrealizowane od 1999roku. Międzynarodowe święto ustanowione z inicjatywy Rady Europy obchodzone jest w całej Europie corocznie 26 września.
I Liceum Ogólnokształcące w Nakle prowadzi długoletnią współpracę międzynarodową ze szkołami europejskimi. Umożliwia tym samym młodzieży otwieranie się na Europę poszerzając jej horyzonty. Na przestrzeni lat zrealizowano liczne projekty w ramach europejskich programów takich jak Soctrates, Comenius, Lifelong Learning Programme oraz Erasmus plus zasilanych grantami, dzięki którym możliwe były m.in. wszelkie działania i aktywności związane z wyjazdami studyjnymi uczniów i nauczycieli do różnych państw Unii Europejskiej.
Do 2009 roku zrealizowano cztery trzyletnie międzynarodowe projekty ze szkołami w Polsce, Austrii, Holandii i Czechach: European Magazine (1999-2002), Portal Internetowy Ideafactry4u i Biuletyn Wideospotkań (2002-2005), Europe Connected (2006-2009), DistinguishingCultures Connect (2009-2012).
W kolejnych latach anglojęzyczne projekty wspierane przez Powiat Nakielski były realizowane we współpracy z partnerską szkołą PENTA Jacob van Liesveldt w Hellevoetsluisw Holandii i również wiązały się z wymianą młodzieży: „Let’s go” (2013), „Let’s go over the bridge” (2014), „Let’s Go Royal (2015), „Let’s Go Folk” (2016), „Let’s Go and Show Pride” (2017), „Let’s Go and Find Solutions” (2018), „Let’s Go Exploring (2019).
Po pandemii, która uniemożliwiła kontynuację wizyt w szkołach zagranicznych z powodzeniem wdrożono następny projekt ze środków unijnych w ramach programu Erasmus plus, które umożliwiły realizację projektu Attitude, Action, Achievement, Ambassadors(2021-2023) wspólnie ze szkołami w Hiszpanii, Holandii oraz Norwegii.
Na przestrzeni tych dwudziestu sześciu lat zrealizowano wiele nowatorskich tematów przewodnich w ramach wyżej opisanych projektów. Co najcenniejsze, młodzież współuczestniczących szkół poznawała historię i kulturę narodową swoich rówieśników z innej części Europy, a przede wszystkim nawiązywała niejednokrotnie długotrwałe przyjaźnie.
Tekst: Anita Krzyżanowska