Nakło nad Notecią: Wycieczka uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 do Krakowa

kurier-nakielski.pl 1 tydzień temu

Dnia 2.06.2024r. rozpoczęła się czterodniowa wycieczka uczniów Zespołu Szkolno – przedszkolnego nr 4 w Nakle nad Notecią do Krakowa.

Są w Polsce takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwe dziedzictwo własnego kraju. Kraków – miasto królów, historyczne serce Polski, ostoja kultury i sztuki.

Pierwszy dzień wycieczki dostarczył nam wielu wrażeń na łonie natury. Udaliśmy się autokarem do Ojcowskiego Parku Narodowego. Najpierw zwiedziliśmy Zamek w Pieskowej Skale, później przespacerowaliśmy się do naprawdę dużej Maczugi Herkulesa. Następnie udaliśmy się do Wadowic, gdzie zwiedziliśmy miasto rodzinne Ojca Świętego Jana Pawła II i rozsmakowaliśmy się w papieskich kremówkach. Dzień uwieńczyliśmy wizytą na krakowskim Kazimierzu.

Drugiego dnia udaliśmy się na zwiedzanie Teatru im. Juliusza Słowackiego z przewodnikiem, który przedstawił wspaniałą historię obiektu i osób z nim związanych.

Po zwiedzaniu teatru wraz z przewodnikiem ruszyliśmy na spacer do jednej z najciekawszej dzielnic Krakowa – Kazimierza Żydowskiego. Przewodnik opowiedział nam historię tej dzielnicy i zabrał na spacer ulicami żydowskiego miasta, gdzie zobaczyliśmy krakowskie synagogi np. Starą Synagogę – jedną z najstarszych, zachowanych w Polsce. Mogliśmy w niej podziwiać obiekty związane z judaizmem i życiem codziennym Żydów.

Przeszliśmy również przez ostatnie zachowane podwórko na Krakowskim Kazimierzu zwane podwórkiem Schindlera. Nakręcono tu kilka filmów m.in. film pt” Lista Schindlera”.

W drugiej części zwiedzania zobaczyliśmy Kazimierz Chrześcijański, gotycki kościół Bożego Ciała i św. Katarzyny. Przewodnik opowiedział nam o niezwykłych legendach i historiach związanych z tymi miejscami. Zobaczyliśmy kompleks sakralny (Bazylikę .św. Michała Archanioła i św. Stanisława – zwany potocznie Skałką lub kościołem na Skałce. Weszliśmy do znajdującej się pod kościołem, częściowo wykutej skale, Krypty Zasłużonych- miejsca pochówku wielu słynnych Polaków np. Czesława Miłosza czy Stanisława Wyspiańskiego.

Trzeciego dnia udaliśmy się na zwiedzanie Kopca Kościuszki. Uczniowie poznali
historię kopca, zwiedzili Muzeum Insurekcji Kościuszkowskiej oraz podziwiali panoramę Krakowa.

W dalszej części dnia zwiedzaliśmy Kraków, który przywitał nas serdecznie mnogością zabytków, niezwykłym klimatem. Rynek Główny zaprezentował nam perłę renesansu polskiego – Sukiennice. Odwiedziliśmy kościół Mariacki, wewnątrz którego znajduje się XV- wieczny drewniany ołtarz wykonany przez słynnego rzeźbiarza Wita Stwosza. Oczarowały nas także okazały pomnik Adama Mickiewicza, Ratusz, Brama Floriańska i Barbakan, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego (usłyszeliśmy choćby jego piękny hymn), Zamek Królewski na Wawelu oraz Katedra.

Kolejnym etapem był udział w lekcji muzealnej – Ceremonie królewskie. Zajęcia realizowane są w wybranych salach Reprezentacyjnych Komnat Królewskich oraz Skarbca Koronnego na Wawelu. Młodzież dowiedziała się, jak przebiegał ślub, koronacja, a także pogrzeb, obserwując zabytki będące świadkami tych ważnych wydarzeń.

W środę po śniadaniu wyruszyliśmy do Energylandii – Parku Rozrywki położonego w Zatorze. Był to najbardziej wyczekiwany przez uczestników dzień wycieczki. Tam czekało na nas mnóstwo atrakcji. Uczniowie korzystali z większości rozrywek dostępnych w parku, mierząc się choćby z najbardziej ekstremalnymi urządzeniami jak Roller Coaster Hyperion czy Zadra.

Wycieczka została dofinansowana z Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym .

Wyjazd do Krakowa przygotowała i poprowadziła p. Dorota Kamińska, a opiekę nad uczniami sprawowały panie: Iwona Koniec i Marzena Kozłowska