Nauczanie oparte na grach jako metoda rozwijająca kompetencje najważniejsze XXI w. na lekcjach matematyki na II etapie edukacyjnym

ore.edu.pl 3 dni temu

Katarzyna Kobylińska rozważa zmiany zachodzące w edukacji, aby mogła ona sprostać wyzwaniom współczesnego świata i potrzebom młodego pokolenia. Odnosi się także do konieczności zdobywania przez uczniów kompetencji kluczowych oraz kompetencji przyszłości.

Jako metodę nauczania skuteczną a zarazem atrakcyjną dla dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej autorka wskazuje nauczanie oparte na grach. Sięga do koncepcji „człowieka bawiącego się” – stworzonej przez Johana Huizinga, by udowodnić, iż stosowanie gier w pracy dydaktycznej sprzyja nauce, bowiem wykorzystuje naturalne skłonności uczniów do rywalizacji i poszukiwania rozrywki. Autorka rozgranicza wyraźnie metodę game-based learning i gamifikację, która opiera się na podobnych mechanizmach. Wśród korzyści płynących z zastosowania gier w edukacji wylicza m.in. podnoszenie motywacji uczniów, pobudzanie ich kreatywności, rozwijanie krytycyzmu oraz zdolności komunikacyjnych i umiejętności współpracy.

Najciekawsza część pracy dotyczy przykładów zastosowania konkretnych gier na lekcjach matematyki. Autorka poleca przede wszystkim cieszące się długą tradycją planszówki, jak Superfarmer czy Connect 4, układanki – np. Tantrix, zestawy gier logicznych Smart Games, ale także zasoby internetowe Edu Games. Warta podkreślenia wydaje się możliwość indywidualizacji pracy dydaktycznej z grami i dostosowania poziomu rozgrywki do kompetencji uczestników, co szczególnie ważne w nauczaniu klasy zróżnicowanej.

Lektura artykułu z pewnością posłuży nauczycielom matematyki jako inspiracja do wykorzystania na lekcjach nieoczywistych zasobów. Wskaże również konkretne typy zadań – także uwzględnianych na egzaminie ósmoklasisty – sprzyjających zastosowaniu tej aktywizującej metody nauczania.

Załączniki:

  • Nauczanie oparte na grach... - Katarzyna Kobylińska - 2024
    Wielkość pliku: 295 KB
Idź do oryginalnego materiału