Nauczyciele w Gminie Rędziny gotowi na sukces. realizowane są szkolenia

redziny.pl 5 dni temu

W szkołach Gminy Rędziny trwa realizacja projektu edukacyjnego współfinansowanego ze środków Funduszy Europejskich. Nauczyciele uczestniczą w specjalistycznych szkoleniach, które rozwijają ich kompetencje.

W szkołach Gminy Rędziny trwa realizacja projektu „Uczniowie i uczennice w Gminie Rędziny gotowi na sukces”. W ramach działań dla kadry pedagogicznej prowadzone są w tej chwili szkolenia, których celem jest podniesienie kompetencji nauczycieli i lepsze przygotowanie ich do wspierania uczniów:

  • Szkolenie „Bezpieczny Internet” – obejmuje zasady cyberbezpieczeństwa, podstawy prawne ochrony małoletnich w sieci oraz psychosomatyczne skutki nadużywania urządzeń cyfrowych. Nauczyciele uczą się, jak wspierać uczniów w odpowiedzialnym korzystaniu z mediów.

  • Szkolenie „Równe prawa – szkoła przeciwko dyskryminacji” – rozwija kompetencje w zakresie edukacji włączającej, standardów równościowych i mediacji. Uczestnicy poznają techniki rozpoznawania dyskryminacji i wspierania postaw empatii i tolerancji. Powstają także scenariusze zajęć dostosowane do różnych grup wiekowych.

  • Szkolenie rozwijające kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się – przygotowuje nauczycieli do wdrażania nowoczesnych metod wspierania uczniów, m.in. poprzez mapy myślowe, notowanie nielinearne czy spirale pamięci.

O projekcie

Projekt pn. „Uczniowie i uczennice w Gminie Rędziny gotowi na sukces” realizowany w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Społeczny+) dla Priorytetu: FESL.06.00-Fundusze Europejskie dla edukacji dla Działania: FESL.06.02-Kształcenie ogólne.

Okres realizacji projektu: 2025-08-01 – 2026-06-30

Wszystkie działania w projekcie będą dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci, a także będą uwzględniały współpracę z rodzicami w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów edukacyjnych i rozwojowych.

We wszystkich szkołach objętych wsparciem zdiagnozowano potrzebę wdrożenia kompleksowych działań dotyczących wsparcia uczniów zaplanowanych w projekcie. Efektem projektu jest trwałe podniesienie poziomu nauczania w szkołach poprzez wsparcie uczniów kształcenia ogólnego, doposażenie szkół i podniesienie kompetencji nauczycieli w szkołach.

Zadania realizowane w ramach projektu :

Wsparciem zostanie objętych 68 nauczycieli (64 kobiety, 4 mężczyzn) poprzez następujące działania:

– szkolenie rozwijanie kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się,

– szkolenie Bezpieczny Internet,

– szkolenie Równe Prawa – Szkoła przeciwko dyskryminacji.

Wsparciem zostanie objętych 564 uczniów (278 dziewczynek, 286 chłopców) poprzez następujące działania:

– innowacyjne zajęcia rozwijające kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się,

– warsztaty naukowo-badawcze rozwijające „Zielone kompetencje”,

– edukacja w zakresie higieny cyfrowej – BEZPIECZNY KOMPUTER,

– program SZKOŁA PRZECIWKO DYSKRYMINACJI.

-Doposażenie szkół w specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć m.in. zakup autorskich materiałów edukacyjnych dla uczniów i uczennic tj.: księga do rozwoju kompetencji kluczowych, karty pracy, książka ćwiczeń „Uczę się szybko”, książka ćwiczeń „Czytam, rozumiem, zapamiętuję”, książka ćwiczeń: „Kreatywne notowanie”. W/w materiały posiadają formułę interaktywną – „mówiącą” – która została zawarta bezpośrednio w materiałach dydaktycznych i nie wymaga podłączania do sprzętu TIK.

Dodatkowo projekt obejmuje zakup pomocy dydaktycznych m.in. : białe i kolorowe papiery rysunkowe, papier wycinankowy nabłyszczany, brystole, folie piankowe, klej czarodziejski, kredki, ołówki, plastelina, tempery, beżowa tektura falista, bibuła karbowana mix, papier pakowy beżowy, tektura falista z brokatem, cienkie druciki kreatywne, klej w sztyfcie, kulki styropianowe, chusteczki higieniczne, masa papierowa, dziurkacze, nożyczki dla leworęcznych, nożyczki szkolne, masa plastyczna w wiaderku, fotoramki do ozdabiania, papier kolorowy transparentny, papiery na rolce z motywem.

Zestaw do eksperymentów: Ruchomy model ruchu obiegowego Ziemi, współczynnik do wykrywania składników pokarmowych płyn Lugola, las i ochrona środowiska zestaw plansz A3+płyta CD, mikrobiologia zestaw plansz, ekologia i ochrona przyrody zestaw plansz dydaktycznych, kwasomierz glebowy typu Heliga z płytką ceramiczną, słońce, ziemia i księżyc w ruchu – model V, poznajemy wodę – 10 doświadczeń, ekologia – pierwsze 150 eksperymentów, eksperymenty z lodem i wodą „Jak czysta jest woda”, tablica edukacyjna obieg wody zjawiska atmosferyczne, badam moje środowisko testy wody i powietrza, roślinność naturalna świata – mapa ścienna, strefy klimatyczne świata-mapa ścienna, zegary cyfrowe, zestaw do badania powietrza w walizce terenowej, zestaw doświadczalny z wyposażeniem laboratoryjnym i kartami pracy, eksperymenty z wodą-własności i ciekawostki, zestaw doświadczalny z wyposażeniem laboratoryjnym (zlewki miarowe, lejek plastikowy, sączki laboratoryjne, mikroskop, lupy, barwniki spożywcze, butelka z zakraplaczem, spinacz biurowy, bagietka szklana, zakraplacz, pipeta Pasteur, palnik spirytusowy 60 ml z knotem szczypce laboratoryjne do zlewek, balon, łyżko-szpatułka metalowa, sitko, termometr, szalka Petriego, pryzmat akrylowy do napełniania, naczynia połączone,naczynia-rurki kapilarne, waga sprężynowa, plansza-mata OBIEG WODY w PRZYRODZIE) , modele do rysowania mapy poziomicowej, dwustronna mapa ścienna Duo Świat polityczny/fizyczny z elementami ekologii, termometr uniwersalny, igła magnetyczna, kompasy, mapa pogody – plansza, bezprzewodowa stacja pogody, zestaw modeli-energie odnawialne, zestawy do eksperymentów (probówki, kolby, ocet, soda oczyszczona, pieprz, płyn do mycia naczyń, atrament, zimne ognie, mąka pszenna, olej, świece, proszek do pieczenia, kwasek cytrynowy, zapałki, mydło w płynie,perhydrol, nadmanganian potasu, bagietki szklane, kolby stożkowe ,papierki wskazań, butelki na roztwory).

Grupa docelowa

Projekt realizowany jest przez 5 podmiotów działających w obszarze edukacji szkolnej w Partnerstwie (SZKOŁA PODST. IM. G. MORCINKA W ZSP 1 W RĘDZINACH, SZKOŁA PODST. IM. K. PUŁASKIEGO W ZSP 2 W RĘDZINACH, SZKOŁA PODST. IM. JANUSZA KORCZAKA W KOŚCIELCU, SZKOŁA PODST. IM. M. KONOPNICKIEJ W KONINIE, SZKOŁA PODST. W RUDNIKACH).

– 564 uczniów (278 dziewczynek, 286 chłopców)

– 68 nauczycieli (64 kobiety, 4 mężczyzn)

Celem projektu jest lepsze przygotowanie uczniów i uczennic ze szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Rędziny do dalszego kształcenia i uzyskania dobrej pozycji na rynku pracy. Realizacja projektu przyczyni się do rozwinięcia kompetencji kluczowych i uniwersalnych, bazowych dla dalszego rozwoju oraz ukształtowania postaw oczekiwanych we współczesnym społ. inkluzyjnym i nastawionym na zrównoważony rozwój.

Efekty/rezultaty projektu :

Szkolenie z technik dydaktycznych – Nauczyciele zdobędą i utrwalą wiedzę z zakresu technik pamięciowych, neurolingwistyki, inteligencji wielorakich i profili osobowości. Nauczą się wykorzystywać scenariusze i interaktywne materiały zakupione w ramach projektu, co usprawni prowadzenie warsztatów i codzienną pracę dydaktyczną.

Szkolenie „Bezpieczny Internet” – Nauczyciele poznają zasady cyberbezpieczeństwa, podstawy prawne ochrony małoletnich w sieci oraz psychosomatyczne skutki nadużywania urządzeń cyfrowych. Szkolenie przygotuje ich do wspierania uczniów w odpowiedzialnym korzystaniu z mediów.

Szkolenie „Równe prawa – szkoła przeciwko dyskryminacji” – Nauczyciele nabędą kompetencje w zakresie edukacji włączającej. Poznają standardy równościowe, techniki mediacji, rozpoznawania dyskryminacji i wspierania postaw empatii i tolerancji. Powstaną scenariusze zajęć dostosowane do różnych grup wiekowych.

Innowacyjne zajęcia rozwijające kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się – Uczeń/uczennica zna i stosuje techniki szybkiego uczenia się (m.in. mapy myślowe, notowanie nielinearne, spirale pamięci), ma poszerzone pole widzenia, co przyspiesza czytanie. Dziewczęta rozwijają asertywność, samoocenę i motywację do osiągania sukcesów. Efekty te zostaną ocenione ankietą pod koniec projektu

Warsztaty naukowo-badawcze rozwijające „zielone kompetencje”– Uczniowie młodszych klas poznają podstawy ekologii, zjawiska pogodowe i recykling, wykonują proste doświadczenia. Starsi uczniowie znają zasady przeciwdziałania zmianom klimatu, zieloną energię, potrafią prowadzić badania i analizować dane. Wszyscy znają Cel 12 ONZ, zasady ograniczania śladu węglowego i wybierania ekologicznych produktów. Dziewczęta będą wspierane w rozwijaniu kompetencji liderskich, samooceny i motywacji – efekty zostaną ocenione ankietą.

Edukacja w zakresie higieny cyfrowej – BEZPIECZNY KOMPUTER – Uczeń/uczennica: potrafi świadomie korzystać z nowych technologii i mediów cyfrowych, rozumiejąc ich wpływ na społeczeństwo i własne życie, potrafi stosować zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów cyfrowych, nie ujawnia danych osobowych swoich, ani innych osób, potrafi weryfikować informacje zawarte w Internecie, wie, iż nadmiernie długie korzystanie z uż. cyfr. w ciągu dnia prowadzi do uzależnienia i zaburzeń zdrowotnych.

Program SZKOŁA PRZECIWKO DYSKRYMINACJI – Uczeń/uczennica zna cechy prawnie chronione, wie, iż przeciwdziałanie dyskryminacji wynika z współodpowiedzialności i odwagi cywilnej, umie reagować na sytuacje dyskryminacyjne, zna powody promowania równości i różnorodności rozumianej jako sprawiedliwość społeczna i włączanie grup marginalizowanych. Efektem zajęć będzie ukształtowanie postawy otwartej i empatycznej.

Wartość projektu : 864 375, 82 zł

Dofinansowanie: 734 719,44 zł

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

INSTRUKCJA RÓWNOŚCIOWEGO POSTĘPOWANIA

Polityka inkluzji Gotowi na sukces

Idź do oryginalnego materiału