Nauczycielka matematyki oskarżona o zastraszanie uczniów. "To pomówienia"

mamadu.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: Nauczycielka matematyki miała stwarzać atmosferę presji i strachu fot. 123rf


Rodzice nastolatków z jednej ze szkół średnich w Łukowie (woj. lubelskie) oskarżają nauczycielkę matematyki o stwarzanie presji i atmosfery strachu oraz niedopuszczanie uczniów do matury. Nauczycielka odpiera te zarzuty, nazywając je pomówieniami. O sprawie informuje portal Lukow24.pl.


Rodzice maturzystów z Zespołu Szkół nr 1 w Łukowie zwrócili się do redakcji portalu Lukow24.pl z poważnymi zarzutami względem matematyczki uczącej ich dzieci. Z ich relacji wynika, iż kobieta miała "prowadzić politykę uniemożliwiającą im zdanie matury", a problemy z nauczycielką miały trwać od 1 klasy.

Nikt tu nie zda!


Wielu uczniów miało nie zdać z matematyki, na świadectwach przez cały okres nauki w technikum przeważały jedynki i dwójki z tego przedmiotu. Czarę goryczy przelała klasa maturalna. Jak czytamy w portalu lukow24.pl, "uczniowie mieli słyszeć od matematyczki negatywne komentarze, w stylu: 'Nie wyobrażam sobie, żeby ktokolwiek z tej klasy zdał tę maturę'".

W styczniu matematyczka miała zastraszającym tonem ostrzegać uczniów, iż matura odbije się im czkawką. – To były typowe komunikaty, a nasze dzieci przychodziły do nas, skarżyły się, były zaniepokojone, czasem choćby płakały. Zadawały nam pytania w stylu: "Jak mam ukończyć tę szkołę?" – opowiadał jeden z rodziców cytowany w artykule Patryka Pytlaka.

Korepetycje nie pomogły


Zarówno rodzice, jak i uczniowie czuli się bezradni. Nie pomogły rozmowy z dyrekcją. Rodzice opłacali dzieciom korepetycje z matematyki. Na tych zajęciach uczniowie mieli rozumieć przerabiany materiał i prawidłowo rozwiązywać zadania. W dzienniku szkolnym przez cały czas miały pojawiać się jedynki.

– Nie wiemy, jakie zadania dziecko praktykowało na korepetycjach, czy były to te same, które potem pojawiały się na lekcjach. (...) jeżeli dziecko uczy się z określonego działu, to powinno znać zadania z tego działu. Wiele osób ledwo dostawało dwójki, bardzo niewielu otrzymywało oceny wyższe. Ci, którzy nie zamierzali pisać matury, zaczęli choćby otrzymywać trójki – opowiadał redakcji łukowskiego portalu jeden z rodziców.

Zastraszanie i wywieranie presji przez matematyczkę miało zdaniem rodziców skutkować tym, iż wielu uczniów zrezygnowało z pójścia na studia.

– Matura to nie tylko egzamin, to także prestiż i pewnego rodzaju osiągnięcie. Być w stanie podejść do niego i go zdać, to wielka rzecz. Ale gdy czujesz się tak bardzo zniechęcony i zastraszony, to staje się to znacznie trudniejsze – mówił rodzic. Jego zdaniem to właśnie atmosfera, którą stworzyła ta nauczycielka, sprawiła, iż uczniowie poczuli się zdezorientowani i zniechęceni.

Nauczycielka zaprzecza


Redakcja Lukow24.pl skontaktowała się z dyrekcją szkoły i wysłuchała argumentów oskarżanej nauczycielki. Kobieta stanowczo zaprzecza słowom rodziców. – To są pomówienia – tak miała odpowiadać na każdy zarzut.

– Podkreślam, iż wszystkie lekcje były prowadzone zgodnie z obowiązującą podstawą programową, a wszyscy uczniowie mieli równe szanse na zdobycie wiedzy i umiejętności. (…) Nigdy jednak nie powiedziałam w klasie, iż ktoś ma nie przystąpić do matury, jak to zostało zasugerowane. (...) Decyzję, czy przystępują do matury, podejmują uczniowie, a nie ja. Dlatego nie czuję się odpowiedzialna za decyzje uczniów. Wszyscy byli traktowani jednakowo – podkreślała matematyczka. Jak mówi – nie rozumie, dlaczego doszło do tej sytuacji.

Po stronie nauczycielki stanął też dyrektor ZS nr 1 w Łukowie, Tadeusz Federczyk. – Rozumiemy, iż proces uczenia się może być wymagający i czasami stresujący, zwłaszcza po dwóch latach nauki zdalnej. (...) Nie akceptujemy jednak zarzutów o zastraszaniu czy stwarzaniu nieprzyjaznej atmosfery w szkole – podkreślał.

W komentarzach pod artykułem zdania są podzielone. Nie brakuje głosów, iż rodzice musieli sobie tę historię wymyślić, a uczniom po prostu nie chciało się uczyć. Są jednak i takie, które dają wiarę młodzieży i zwracają uwagę na problem, o którym słyszy się coraz częściej: w dążeniu do zajmowania wysokich miejsc w rankingach szkół średnich, nauczyciele zniechęcają uczniów do podchodzenia do matury. Wszystko w imię wysokiej zdawalności egzaminu dojrzałości uwiecznionej w formie procentów obok nazwy szkoły.

Idź do oryginalnego materiału