Zmiany, jakie stale zachodzą w społeczeństwie w kontekście nauki czy kultury, zmuszają do głębokiego zastanowienia nad oddziaływaniem tych zmian i ich efektami. Między innymi temu zagadnieniu poświęcone było seminarium naukowe „Nauka-Edukacja-Pop-Kultura”, które we wtorek, 14 stycznia odbyło się w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Jego organizatorem była Katedra Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych.
Gościem specjalnym seminarium był prof. dr hab. Roman Leppert z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jeszcze przed rozpoczęciem spotkania, w rozmowie z Radiem Fiat odpowiedział na pytanie, czy poszczególne elementy zawarte w tytule seminarium są ze sobą połączone, a o ile tak, to w jaki sposób:
– Pasują w tym sensie, iż dominacja popkultury w świecie współczesnym zmieniła w sposób zasadniczy popularyzację wiedzy naukowej. Tradycyjnie to było tak, iż miejscem popularyzacji wiedzy naukowej były głównie uczelnie i szkoły. Współcześnie natomiast stała się tą przestrzenią popularyzacji szeroko pojęta przestrzeń publiczna, a dzisiaj w znacznym stopniu jest to przestrzeń wirtualna. I stąd konieczność poszukiwania nowego sposobu docierania do odbiorcy, który jest kształtowany w znacznie większym stopniu przez popkulturę, a niżeli przez naukę i edukację. Chcę dzisiaj właśnie sformułować taką tezę, iż popkultura nie tyle zmieniła sposób uprawiania nauki i sposób funkcjonowania edukacji, co zmieniła sposób jej popularyzowania, natomiast radykalnej zmiany, o ile chodzi o sposób uprawiania nauki dokonuje AI, czyli sztuczna inteligencja i ten proces dopiero się zaczyna, jego konsekwencji naprawdę nie jesteśmy w stanie w tej chwili do końca przewidzieć.
Uczestnikiem panelu dyskusyjnego był także prof. dr hab. Adam Regiewicz z UJD, który zauważył, iż poruszane zagadnienia można rozpatrywać zarówno łącznie, jak i każde z osobna:
– I tak, i tak. W częściach na pewno dlatego, iż każda z tych przestrzeni, edukacja, pop w myśleniu popkultury też, są pewnymi jakby formacjami intelektualnymi, znaczy pewnymi formami działań, w których dzisiaj się poruszamy i one dzisiaj ze sobą bardzo silnie współgrają, szczególnie w pokoleniu współczesnej młodzieży, choćby nie myślę o tym w kategoriach takich zupełnie najmłodszych uczestników kultury, ale także przecież w pokoleniach 30-latków czy 40-latków popkultura odegrała bardzo istotną funkcję, także społeczną, socjalizującą. W związku z tym jak najbardziej trzeba na nowo przyjrzeć się roli edukacji w kontekście popkultury, w kontekście właśnie działań, funkcji, jakie popkultura dzisiaj ma w świecie.
Podczas seminarium rozmawiano o procesach organizowania i wspierania otwartej nauki na uczelniach czy szkołach w odniesieniu do pop-kulturowej teraźniejszości oraz możliwości i potrzeb współczesnego człowieka społeczeństwa medialnego.