
Nauka w klasie biologiczno-chemicznej to propozycja skierowana do osób z zamiłowaniem do nauk przyrodniczych, wiążących swoją przyszłość ze studiami na kierunkach biologicznych, chemicznych, medycznych oraz farmaceutycznych, których absolwenci mogą znaleźć pracę w różnych dziedzinach gospodarki oraz życia społecznego od przemysłu chemicznego, kosmetycznego, poprzez laboratoria diagnostyczne, analityczne (np. analityka kryminalistyczna i sądowa), po firmy zajmujące się ochroną środowiska. Biologia oraz chemia to przedmioty ścisłe, które wymagają do pełnego zrozumienia zarówno wiedzy teoretycznej, jak i poznania empirycznego.
Profil biologiczno-chemiczny realizowany w I Liceum Ogólnokształcącym
w Siemianowicach Śl. stwarza uczniom różnorodne możliwości rozwoju.
Obok tradycyjnej nauki w klasie, która odbywa się w nowoczesnych, kompleksowo wyposażonych w profesjonalne pomoce dydaktyczne pracowniach – biologicznej oraz chemicznej, nasi uczniowie mają możliwość uczestniczenia w licznych przedsięwzięciach badawczych, projektach i inicjatywach akademickich oraz olimpiadach i konkursach, które sprzyjają wykorzystaniu zdobytej wiedzy i doświadczenia w praktyce.
„Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn” czyli po co nam projekty edukacyjne ?
Rozwijanie umiejętności związanych z naukami przyrodniczymi wpływa na różne aspekty życia uczniów. Dzięki nauczaniu myślenia naukowego, uczniowie zdobywają umiejętność formułowania hipotez, przeprowadzania badań oraz analizowania wyników. Te umiejętności są nie tylko przydatne w kontekście edukacyjnym, ale również w codziennym życiu, gdzie podejmowanie decyzji oparte na faktach i dowodach jest kluczowe.
Udział w projektach i przedsięwzięciach badawczych to doskonała okazja, by rozwijać
te umiejętności i kompetencje, stąd ich stała obecność w edukacyjnej ofercie nauki na tym profilu.
„Laboratorium chemiczne”– od kilku lat realizowane we współpracy z Pałacem Młodzieży
w Katowicach, to cykl zajęć warsztatowych, w czasie których uczniowie zapoznają się doświadczalnie z różnymi grupami związków chemicznych.
„Uniwersytet Licealisty”- realizowany we współpracy ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach. Projekt obejmuje zajęcia teoretyczne oraz praktyczne na różnych wydziałach uczelni medycznej, w tym: na dietetyce, farmacji oraz wydziale lekarskim.
„Poznajemy zawody medyczne”- projekt realizowany we współpracy ze Szpitalem Miejskim w Siemianowicach Śląskich, którego głównym celem jest zapoznanie uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z biologii i chemii, ze specyfiką pracy w zawodach medycznych, np. lekarza, pielęgniarki, farmaceuty, fizjoterapeuty.
Spotkania z praktykami pozwalają uczniom przyjrzeć się z bliska codziennej pracy medyków
i farmaceutów w warunkach naturalnych.
Do tej pory mieliśmy okazję spotkać się z panią Katarzyną Graczyńską-Arabas, kierownikiem przyszpitalnej apteki, członkinią Okręgowego Sądu Aptekarskiego, która objaśniła nam, jak wygląda praca farmaceuty i jak wiele możliwości zawodowych stwarza ukończenie kierunku farmaceutycznego oraz z panem dr Zygmuntem Klosą lekarzem, drem nauk medycznych, specjalistą rehabilitacji medycznej oraz chirurgiem ortopedą traumatologiem.
Dialog teorii z praktyką, czyli po nam spotkania ze specjalistami?
Oprócz udziału w projektach edukacyjnych, nauka na profilu biologiczno-chemicznym obejmuje również spotkania ze specjalistami, które są niezastąpionym źródłem fachowej wiedzy przekazywanej w bezpośrednim kontakcie, dlatego tak chętnie podejmujemy współpracę ze środowiskiem akademickim i instytucjami promującymi wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych.
Naszymi partnerami są:
- Śląska Wyższa Szkoła Medyczna w Katowicach- która umożliwia nam udział
w fachowych warsztatach odkrywających różnorodność i specyfikę kierunków kształcenia na uczelni medycznej. Dotychczas uczestniczyliśmy w profesjonalnych warsztatach z zakresu kosmetologii oraz dietetyki.
- Laboratorium analityczne w Siemianowicach Śl., które w osobie pani dr Beaty Bielec- Berek systematycznie dokształca nas podczas profesjonalnych wykładów
w zakresie wiedzy o krwi, krwiodawstwie i chorobach układu krążenia.
- Fundacja „Akcja Menstruacja dla Szkół”– której edukatorka – pani Daria Dąbrowska, poprowadziła dla naszych uczniów warsztaty z wykorzystaniem technologii prezentacji AhaSlides, których tematem były: „Fakty i mity dotyczące menstruacji” oraz „Edukacja menstruacyjna”.
- Szpital Powiatowy w Siemianowicach Śląskich- zatrudnione w placówce pielęgniarki
pani Magdalena Szatan i pani Anna Hepa-Banasik przeprowadziły cykl spotkań
o charakterze teoretyczno-warsztatowym pod hasłem: „Z cukrzycą na Ty”, podczas których uczestniczący w nich uczniowie zapoznani zostali z istotą tej cywilizacyjnej choroby, w uniknięciu której odpowiednia profilaktyka i świadome decyzje odgrywają kluczową rolę.
Różnorodność podejmowanych działań edukacyjnych wykraczających poza przestrzeń szkolnych pracowni w procesie uczenia na profilu biologiczno-chemicznym pozwala nie tylko angażować ucznia w sam proces nauczania – uczenia się, ale również daje mu możliwość przyjrzenia się z bliska swojej zawodowej przyszłości, do której droga wiedzie od edukacji licealnej poprzez akademickie wybory.
Autor: Anna Nowatkowska – Waluga









