Niepodległość nie jest prezentem, ale zadaniem (Metodyczne inspiracje z wykorzystaniem Zestawów Narzędzi Edukacyjnych)

ore.edu.pl 2 dni temu

Zestawy Narzędzi Edukacyjnych stanowią nie tylko pomoce dydaktyczne, ale także zaproszenie do pogłębionej refleksji nad historią, która nieprzerwanie wpływa na kształtowanie naszej tożsamości narodowej. Scenariusz „Trzy nierówne połówki, czyli trudne początki niepodległości” przypomina, iż odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku było zaledwie początkiem długiego i złożonego procesu budowania suwerennego państwa, a nie – zwieńczeniem tego wysiłku.

Gdy po 123 latach zaborów Polska wracała na mapę Europy, była jak mozaika złożona z trzech różnych części: rosyjskiej, pruskiej i austriackiej. Inne prawa, waluty, tory kolejowe, a choćby miary i wagi. Wszystko trzeba było połączyć od nowa. Wysiłek tysięcy żołnierzy, dyplomatów i zwykłych obywateli pozwolił zbudować państwo, które mimo różnic potrafiło mówić jednym głosem. To lekcja, która pozostaje aktualna, ponieważ niepodległość nie jest prezentem, ale zadaniem. Wymaga wspólnej pracy, odpowiedzialności i wiary w to, iż choćby z „trzech nierównych połówek” można stworzyć całość.

Autorka scenariusza Małgorzata Wojnarowska pokazuje, iż historia to nie martwe daty w podręczniku. To przestrzeń do rozmowy o odpowiedzialności i odwadze.

#FunduszeEuropejskie

Załączniki:

  • Niepodległość nie jest prezentem, ale zadaniem
    Wielkość pliku: 826 KB
Idź do oryginalnego materiału