Niesłychane zmiany w przedszkolach od 2026 roku. MEN planuje nowy obowiązek dla dzieci

mamotoja.pl 1 godzina temu

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło przełomową reformę edukacji przedszkolnej, która ma wejść w życie we wrześniu 2026 roku. Projekt nosi nazwę „Reforma2026. Kompas jutra” i został przygotowany we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym. Nowe regulacje przewidują daleko idące zmiany w wychowaniu przedszkolnym, które wzbudziły ogromne emocje wśród rodziców i nauczycieli.

MEN planuje rewolucję w przedszkolach od 2026 roku

Zmiany mają charakter ogólnopolski – dotyczą wszystkich przedszkoli w Polsce. Celem reformy jest przekształcenie dotychczasowego modelu wychowania przedszkolnego w system skoncentrowany na osiąganiu ściśle określonych celów kształcenia.

To oznacza odejście od swobodnej zabawy jako głównego narzędzia wspierania rozwoju dzieci.

Nowa podstawa programowa: nauka zamiast zabawy?

Najwięcej kontrowersji wzbudza nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Jak informuje MEN, ma ona być „zorientowana na głębokie uczenie się, aby stwarzać uczniom okazje do stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w rozwiązywaniu realnych problemów, także poza szkołą”.

W praktyce oznacza to wprowadzenie jasnych i sztywnych wymagań, które dziecko musi spełnić już na etapie przedszkola. Plan zakłada ograniczenie spontanicznej zabawy i zastąpienie jej nauką, która przygotuje dzieci do edukacji szkolnej.

Jakie obowiązki będą mieć przedszkolaki według MEN?

Zmiany przewidują, iż dzieci w przedszkolach będą objęte systemem oceniania efektów edukacyjnych. Obowiązywać mają jasno sformułowane cele, których realizacja będzie potrzebna dziecku do przejścia na kolejny etap edukacji, czyli do szkoły podstawowej.

Ministerstwo nie ujawnia jeszcze pełnych szczegółów planowanych zadań i umiejętności, które dzieci będą musiały opanować. Wiadomo jednak, iż nacisk zostanie położony na rozwijanie umiejętności praktycznych oraz wykorzystanie wiedzy w rozwiązywaniu codziennych problemów. W opinii wielu nauczycieli i rodziców może to prowadzić do nadmiernego obciążenia kilkuletnich dzieci obowiązkami edukacyjnymi nieadekwatnymi do ich wieku.

Rodzice i nauczyciele ostrzegają: dzieci tracą dzieciństwo

Reakcja rodziców i pedagogów na planowaną reformę była natychmiastowa i pełna oburzenia. Główne zarzuty kierowane pod adresem MEN dotyczą odejścia od podstawowego celu przedszkola – wspierania rozwoju dziecka poprzez zabawę.

Według nauczycieli edukacji przedszkolnej zmiany mogą oznaczać sadzanie dzieci przy stolikach i odbieranie im naturalnej i potrzebnej w tym wieku swobody, co zahamuje rozwój emocjonalny i społeczny najmłodszych. Wielu pedagogów otwarcie nie popiera nowej podstawy programowej i obawia się, iż zbyt wczesne wprowadzanie formalnej edukacji odbierze dzieciom euforia z poznawania świata.

Wielu rodziców także protestuje, argumentując, iż przedszkole powinno być miejscem bezpiecznym, kreatywnym i pełnym swobody, a nie kolejnym etapem edukacyjnego wyścigu.

Jak wziąć udział w konsultacjach społecznych MEN?

Ministerstwo Edukacji Narodowej otworzyło konsultacje społeczne dotyczące reformy. Każdy obywatel może do 18 grudnia 2025 roku zgłosić swoje uwagi lub propozycje poprawek do projektu podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Formularz do zgłaszania opinii dostępny jest na stronie internetowej resortu edukacji: gov.pl/web/edukacja/reforma26-kompas-jutra-ruszaja-konsultacje-publiczne-nowych-podstaw-programowych

Zgłoszone opinie mają zostać przeanalizowane przez MEN, a ich uwzględnienie może wpłynąć na ostateczny kształt reformy. Jest to jedyna szansa, by realnie wpłynąć na los przyszłych pokoleń przedszkolaków.

Źródło: PAP, gov.pl

Idź do oryginalnego materiału