W Katowicach ruszył pilotażowy program, który ma zmienić sposób, w jaki nauczyciele uczą o klimacie i środowisku. Projekt skupia się na innowacyjnych metodach i szerokim wsparciu dydaktycznym.
W Katowicach zainaugurowano pilotażowy projekt Akademii Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej dla Nauczycieli. Inicjatywa realizowana jest we współpracy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach oraz Uniwersytetu Śląskiego.
Głównym celem programu jest wyposażenie nauczycieli szkół podstawowych w wiedzę, kompetencje oraz nowoczesne narzędzia dydaktyczne, które pozwolą im skutecznie prowadzić edukację klimatyczną i środowiskową. W edycji pilotażowej weźmie udział 80 nauczycieli z 20 szkół z województwa śląskiego, wyłonionych w drodze rekrutacji.
Program obejmuje różnorodne formy wsparcia – od seminariów terenowych, takich jak kąpiele leśne i badania outdoorowe, przez wykłady ekspertów z różnych dziedzin, po warsztaty z wykorzystaniem metod mozaiki klimatycznej i bioróżnorodnościowej. Uczestnicy projektu będą również tworzyć scenariusze lekcji i materiały edukacyjne zintegrowane z podstawą programową.
Istotnym elementem przedsięwzięcia będzie uruchomienie specjalnej platformy internetowej oraz przygotowanie filmów, podcastów i publikacji elektronicznej, które podsumują rezultaty programu. Ramą tematyczną dla opracowywanych materiałów dydaktycznych są cztery żywioły – ziemia, woda, ogień i powietrze – przedstawione w kontekście współczesnych wyzwań klimatycznych i środowiskowych.
Podczas inauguracji podpisano umowę o dofinansowanie projektu. WFOŚiGW w Katowicach przeznaczył na ten cel 90 300 zł, a wkład własny Uniwersytetu Śląskiego wynosi 23 040 zł. Łączny koszt zadania to 113 340 zł.
W wydarzeniu uczestniczyli m.in. Mateusz Pindel, Prezes Zarządu WFOŚiGW w Katowicach, prof. Ryszard Koziołek, Rektor Uniwersytetu Śląskiego, Jarosław Makowski, Wiceprezydent Katowic oraz Aleksandra Dyla, Śląska Kurator Oświaty.
– Wspieranie edukacji klimatycznej to jeden z najważniejszych kierunków działania Funduszu. Zależy nam na tym, by młodzi ludzie nie tylko rozumieli wyzwania środowiskowe, ale również czuli się współodpowiedzialni za ich rozwiązanie. Nauczyciele są kluczowymi ambasadorami tej zmiany – podkreślił Mateusz Pindel.
red
źródło: WFOŚiGW
Materiał dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Za treści zawarte w materiale dofinansowanym ze środków WFOSiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi redakcja.
