"Trwają prace nad podstawą programową z wychowania fizycznego, gdzie – na moją prośbę, po konsultacjach z Ministerstwem Obrony Narodowej – będzie więcej zajęć, które będą przygotowywały młodzież do klas mundurowych, ale dawały też komponent z obrony cywilnej" – powiedziała minister podczas spotkania z uczniami w poniedziałek w Pałacu Młodzieży w Katowicach w ramach 11. Okrągłego Stołu Uczniowskiego, cytowana przez portal WP.
Barbara Nowacka zaznaczyła, iż "młodzież oczywiście musi mieć wszystkie kompetencje ruchowe". Dodała jednak, iż w obecnych czasach potrzebne są kompetencje wytrwałościowe, wytrzymałościowe i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Nie podano jeszcze dokładnej daty wdrożenia nowych zasad, jednak – jak mówiła minister edukacji – prace nad zmianami są w toku.
Nowe przedmioty w szkołach
Jak pisaliśmy w naTemat.pl, w zeszłym tygodniu Nowacka podpisała projekty rozporządzeń dotyczących edukacji obywatelskiej i zdrowotnej. Szczegółowy wymiar zajęć w poszczególnych klasach zostanie określony w przygotowywanych przepisach. Nowe lekcje mają wejść w życie od 1 września 2025 roku.
Edukacja zdrowotna, która zastąpi dotychczasowe zajęcia z wychowania do życia w rodzinie, będzie przedmiotem nieobowiązkowym i obejmie:
szkoły podstawowe (klasy IV–VIII),
szkoły ponadpodstawowe, w tym licea ogólnokształcące, technika oraz branżowe szkoły I stopnia.
Jak podano, "głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia".
Zasada pozostanie taka sama, jak było w przypadku wychowania do życia w rodzinie – uczniowie pełnoletni lub rodzice będą mogli złożyć pisemną rezygnację z uczestnictwa.
Edukacja obywatelska ma budować jak i wzmacniać postawy patriotyczne młodych ludzi, które są oparte "poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, troski o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt". Celem przedmiotu jest również kształtowanie otwartości i szacunku dla innych osób, a także empatii, solidarności jak i zaangażowania na rzecz dobra wspólnego.
"Głównym celem przedmiotu edukacja obywatelska jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym" – czytamy na rządowej stronie.