W ramach kolejnych działań na rzecz przygotowania kadr systemu oświaty do rozpoznawania potrzeb i trudności rozwojowych dzieci na podstawie diagnozy funkcjonalnej Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie – na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej – opracuje nowe materiały metodyczne i szkoleniowe.
Do końca 2025 roku zostaną przygotowane materiały dotyczące monitorowania rozwoju dzieci w wieku 3–6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej, prowadzonej podczas codziennych aktywności przedszkolnych, z wykorzystaniem narzędzia Skala – Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD).
Dodatkowo APS opracuje i przeprowadzi walidację nowego kwestionariusza SRMD, przeznaczonego dla dzieci w wieku 6–7 lat, które kończą edukację przedszkolną.
Jednym z elementów zadania są także szkolenia liderów (koordynatorów) wojewódzkich i powiatowych, którzy będą przygotowywać nauczycieli placówek wychowania przedszkolnego do stosowania i wdrażania obserwacji funkcjonalnej z wykorzystaniem pakietu kwestionariuszy SRMD.
To przedsięwzięcie jest kontynuacją szeroko zakrojonych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej na rzecz zapewnienia skutecznej, dostępnej i włączającej edukacji dla wszystkich dzieci i uczniów – między innymi poprzez podnoszenie jakości i dostępności udzielanego wsparcia.
Projekt uzupełnia inicjatywy realizowane w ramach kluczowych przedsięwzięć w tym obszarze, takich jak:
- projekty Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego Wspieranie dostępności edukacji dzieci i młodzieży oraz Kariera bez barier,
- projekt Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego realizowany we współpracy z UNICEF w projekcie Szkoła dostępna dla wszystkich,
- wsparcie oferowane przez specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW) oraz Centrum Koordynacyjne SCWEW.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin – poradnikiem dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi wymagającymi wspomagania rozwoju.