Wytyczne dla nauczycieli o edukacji zdrowotnej
Od września 2025 roku do szkół wejdą dwa nowe przedmioty, które zastąpią dotychczasowe WDŻ i HiT. Jednym z nich będzie edukacja zdrowotna, która już teraz budzi sporo kontrowersji ze względu na zakres tematyczny planowany do omówienia na lekcjach.
Część rodziców wyraziła oburzenie faktem, iż wcześniejsze WDŻ było nieobowiązkowe, podczas gdy Ministerstwo Edukacji Narodowej wstępnie planowało, aby edukacja zdrowotna stała się przedmiotem obowiązkowym. Ostatecznie z tego pomysłu zrezygnowano, jednak przeciwnicy reformy przez cały czas podkreślają, iż "edukacja zdrowotna będzie tubą obecnego rządu do indoktrynacji hasłami związanymi z seksualizacją, LGBT itp.".
MEN opublikowało już oficjalny projekt rozporządzenia dotyczącego tego, kto będzie mógł prowadzić nowy przedmiot w szkołach. Wśród uprawnionych znajdują się nauczyciele, którzy dotąd prowadzili zajęcia WDŻ, ale nie tylko.
Zgodnie z dokumentem, edukację zdrowotną może prowadzić jeden nauczyciel lub zespół kilku nauczycieli, działających naprzemiennie. Osoba ucząca tego przedmiotu powinna posiadać ukończone studia magisterskie z zakresu edukacji zdrowotnej oraz przygotowanie pedagogiczne. Alternatywnie – może to być osoba z innym dyplomem magisterskim i przygotowaniem pedagogicznym, która ukończyła edukację zdrowotną na studiach podyplomowych.
Nauczać będzie psycholog i... dentysta
"W treściach nauczania nowego przedmiotu edukacja zdrowotna znajdują się zagadnienia związane ze zdrowiem fizycznym, z aktywnością fizyczną, z odżywianiem, ze zdrowiem psychicznym, z funkcjonowaniem społecznym, z dojrzewaniem, ze zdrowiem seksualnym, środowiskowym, z uzależnieniami oraz systemem ochrony zdrowia, stąd kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą posiadali także nauczyciele innych przedmiotów" – napisano w uzasadnieniu rozporządzenia.
Według informacji MEN, edukację zdrowotną będą mogli prowadzić:
nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie lub nauczyciele psycholodzy,
osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego – pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego.
Jak już wspomniano, edukację zdrowotną może prowadzić zespół dwóch lub więcej nauczycieli. Dlatego rozważany jest m.in. podział zagadnień: tematykę zdrowia psychicznego mieliby omawiać psychologowie, kwestie higieny – np. dentysta lub pielęgniarka itd.